Zbigniew Kuźmiuk Zbigniew Kuźmiuk
392
BLOG

Rok 2017 zamknęliśmy najniższym deficytem sektora finansów publicznych

Zbigniew Kuźmiuk Zbigniew Kuźmiuk Budżet Obserwuj temat Obserwuj notkę 24

1. Główny Urząd Statystyczny (GUS) podał wstępny szacunek dotyczący poziomu deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych na koniec 2017 roku, z którego wynika, że był on najniższy od ponad 20 lat, (czyli od 1995 roku, od kiedy GUS publikuje porównywalne dane).



Wyniósł on tylko 1,5% PKB i był niższy od tego z 2016 roku, kiedy wyniósł 2,3% PKB i parokrotnie niższy od deficytu w latach 2008-2015 kiedy to sięgał nawet 8% PKB jak w latach 2009 - 2010 (jest, więc wyraźnie niższy od tzw. kryterium z Maastricht, czyli 3% PKB).



Jednocześnie wyraźnemu zmniejszeniu uległ także dług publiczny w relacji do PKB, wskaźnik ten zmniejszył się z 54,2% na koniec roku 2016 do 50,6% na koniec 2017 co oznacza redukcję długu aż o 3,6 punktu procentowego, co więcej dług publiczny zmniejszył się także w wielkościach bezwzględnych.



Okazuje się, że tak znacząca poprawa sytuacji w sektorze finansów publicznych była możliwa mimo znaczącego wzrostu wydatków budżetowych w 2017 roku na cele społeczne w tym przeznaczenie blisko 24 mld zł na program Rodzina 500 plus i około 10 mld zł w związku z obniżeniem wieku emerytalnego.



2. Tak dobre wyniki całego sektora finansów publicznych w zdecydowanej mierze są spowodowane przede wszystkim bardzo dobrymi wynikami w budżecie państwa, ale także budżetach jednostek samorządu terytorialnego.



W roku 2017 w budżecie państwa zrealizowano 350,5 mld zł dochodów tj. 107,7% planu w tym zakresie, 375,9 mld zł tj. 97,7 % planowanych wydatków, co oznaczało deficyt budżetowy w wysokości 25,4 mld zł tj. 42,7% wartości planowanej w ustawie budżetowej.



Według danych ministerstwa finansów za okres styczeń-grudzień, dochody budżetu państwa były wyższe aż o 25,1 mld zł niż prognozowano w ustawie budżetowej, przy czym były one wyższe aż o 11,4% w stosunku do roku 2016.



Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że w okresie styczeń – grudzień, odnotowano wzrost dochodów we wszystkich rodzajach podatków w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, przy czym na szczególną uwagę zasługuje wzrost dochodów z VAT-u o ponad 23,9% w stosunku do roku 2016, czyli aż o kwotę 30,2 mld zł.



3. Przypomnijmy, że dochody podatkowe w roku 2017 wyniosły 315,3 mld zł i były wyższe o 14,2 mld zł (4,7%) w stosunku do kwoty zapisanej w budżecie na 2017 rok, przy czym głównym powodem wyższego wykonania dochodów były wyższe wpływy z podatku VAT.



Dochody z podatku VAT zostały oszacowane na kwotę 156,8 mld zł, to oznacza, że były one wyższe od wpływów z tego podatku w roku 2016 aż o 30,2 mld zł 23,9%, a w stosunku do planu z ustawy budżetowej o 13,3 mld zł, czyli o 9,3%.



Z kolei dochody niepodatkowe w 2017 roku są szacowane na 33,7 mld zł i były one o 11,2 mld zł tj. o 49,9% wyższe od planowanych, przy czym na ten wzrost głównie zapracował NBP przekazując do budżetu państwa kwotę 8,7 mld zł wpłaty z zysku (w sytuacji, kiedy prognozowano, że będzie to 0,6 mld zł).



4. Z kolei wydatki budżetowe w okresie styczeń – grudzień 2017 roku, wyniosły blisko 375,9 mld zł tj. 97,7 % planu i były o ponad 15 mld zł wyższe niż wykonanie wydatków w 2016 roku (wtedy wyniosły one 360,8 mld zł).



Niższe niż planowano było wykonanie wydatków w 2017 roku niż w analogicznym okresie roku ubiegłego i dotyczyło ono Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) i środków z budżetu Unii Europejskiej.



Z budżetu przekazano o 4,3 mld zł mniej środków do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (ze względu na lepszy niż planowano wpływ składek), a także o ok. 3,4 mld zł mniej w ramach środków własnych Unii Europejskiej (mniejsza składka ze względu na niższe wykonanie budżetu UE za 2016 rok).



Mimo, więc wyraźnie wyższych wydatków budżetowych, wzrost dochodów podatkowych w ciągu 12 miesięcy tego roku był na tyle duży razem z wpłatą zysku NBP, że ostatecznie mieliśmy deficyt budżetowy w wysokości zaledwie 42,9 % planowanego na rok 2017.

I to jest fundamentalna zmiana w gospodarce budżetowej, która spowodowała, że na koniec 2017 roku, mieliśmy deficyt budżetowy wynoszący tylko 25,4 mld zł, (czyli niższy niż połowa tego planowanego na cały rok w wysokości 59,3 mld zł), a dodatkowo poprawa stanu finansów jednostek samorządu terytorialnego jeszcze wzmocniła ten efekt zmniejszenia deficytu całego sektora finansów publicznych, a w rezultacie także długu publicznego w relacji do PKB.

Dr nauk ekonomicznych, Poseł na Sejm RP obecnej kadencji

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka