6 obserwujących
510 notek
735k odsłon
3642 odsłony

Superfood - żywność o niezwykłych wartościach odżywczych

Lista superfoods ulega modyfikacjom.
Lista superfoods ulega modyfikacjom.
Wykop Skomentuj10

Superfood to nie tylko egzotyczne nasiona chia czy jagody goji. Są to polskie produkty takie jak dynia, jarmuż, siemię lniane, żurawina czy kasza jaglana.

Co to jest superfood?

Superfood to termin określający żywność pochodzenia naturalnego, o szczególnych walorach odżywczych, korzystnie wpływającą na organizm człowieka. Pojawił się po raz pierwszy w artykułach na temat zdrowego odżywiania oraz zaleceń dietetycznych i szybko stał się hasłem nośnym marketingowo, zwłaszcza w branży spożywczej. Według niektórych te produkty spożywcze, spożywane w wersji nieprzetworzonej, mają cudowne właściwości: dostarczają do organizmu znaczne ilości witamin, minerałów, substancji bioaktywnych, enzymów, aminokwasów, kwasów tłuszczowych omega-3, oraz posiadają właściwości lecznicze.

  image

Lista superfoods

Trudno stworzyć jedną listę superfoods. Jest ona różna w zależności od kraju oraz aktualnie obowiązującej mody. Bowiem o ile przez wiele lat wśród bomb witaminowych królowały nasiona chia i jagody goji, o tyle w 2017 roku na absolutnym topie była cibora jadalna, czyli orzechy tygrysie (migdały ziemne) i matcha - odmiana zielonej herbaty . Natomiast w 2018 roku króluje bezglutenowa mąka z manioku oraz... grzyby jako antyoksydanty, co kompletnie wywraca do góry nogami teorię, że grzyby są odżywczo bezwartościowe i jemy je tylko dla walorów smakowych.

image

Polskie superfoods

Zachwyceni zagranicznymi modnymi, ale i bardzo drogimi produktami, zapominamy, że w Polsce mamy wiele roślin, którymi żywimy się od lat, a które z powodzeniem możemy zaliczyć do grupy superfoods. Są tanie, smaczne, nieprzetworzone, możemy je kupić w pierwszym lepszym warzywniaku czy na bazarze, albo wyhodować sami na działce lub w ogrodzie. Oto niektóre z nich.

image

Aronia

Jest świetnym źródłem witamin (C, B, E, P i prowitaminy A), składników mineralnych (molibdenu, manganu, miedzi, boru, kobaltu oraz jodu) i związków o charakterze antyoksydacyjnym. Aronia to najbogatsze źródło polifenoli spośród wszystkich owoców jagodowych. Znajdziemy ich tu około dziesięć razy więcej niż w truskawkach. Zapobiega rozwojowi stanów zapalnych, infekcji, chorobom metabolicznym, nowotworom. Sprzyja również podnoszeniu ogólnej odporności.

 image

Brokuł

Tylko 60 gram brokułu zapewnia całkowite dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, a 80 gram to dzienna dawka witaminy K1. Brokuły to bogate źródło białka, witaminy E, tiaminy, ryboflawiny, kwasu pantotenowego oraz błonnika pokarmowego, a także witamin A, B6 oraz folianu. Zawiera również antyoksydanty, w tym luteinę. Brokuł to także mangan, potas, fosfor, magnez, wapno, selen, cynk i żelazo. Ta cudowna roślina zawiera też tryptofan, dzięki któremu ciało produkuje serotoninę – hormon szczęścia.

 image

Chrzan

Zawiera składniki mineralne- potas, wapń, fosfor, magnez, żelazo, mangan, sód, cynk, siarkę, fosfor, a także  błonnik oraz witaminy, głównie A, B, B1, B2, C, E. Jest warzywem mało kalorycznym, w 100g ma tylko 70 kalorii.  Chrzan ma dużą zawartość witaminy C, dzięki czemu zwiększa odporność organizmu. Ponadto jest lekarstwem na wiele rozmaitych dolegliwości.

 image

Czosnek

Stanowi naturalny antybiotyk, który zwalcza bakterie, wirusy i grzyby. Jest źródłem cennych flawonoidów, flawonów, witamin z grupy B, związków śluzowych i soli mineralnych, selenu, wapnia, fosforu, żelaza czy magnezu. Z kolei liście czosnku zawierają prowitaminę A, witaminy B1, PP i C. Stymuluje układ odpornościowy, dlatego jest znany również ze swoich właściwości antynowotworowych. Regularne spożywanie czosnku pomaga na wiele dolegliwości, nawet takie jak bóle głowy. Oprócz tego czosnek obniża ciśnienie krwi i powoduje, że spada cholesterol.

 image

Dynia

Zawiera mnóstwo składników wzmacniających odporność. Szklanka dyniowego purée dostarcza 10 mg witaminy C i pokrywa siedmiokrotnie zapotrzebowanie na witaminę A. Ma sporo błonnika (7 g na szklankę) i karotenoidów, chroniących przed chorobami serca, nowotworami i chorobami oczu. Zawiera też magnez, wapń i potas. Pestki dyni są bogate w cynk – w garści (16 g) zawierają go 2,5 mg. Dostarczają też fitosteroli, które ograniczają wchłanianie cholesterolu z pożywienia.

 image

Jagody

Podobnie jak aronia, są one bogatym źródłem antocyjanów, które korzystnie wpływają na układ sercowo-naczyniowy, zapobiegają zakrzepom i obniżają poziom złego cholesterolu. Od wielu lat uznaje się je za skuteczny lek na biegunki i inne dolegliwości żołądkowo-jelitowe. Mają właściwości bakteriobójcze, zapobiegają infekcjom układu moczowego, chronią przed nowotworami. Są doskonałym źródłem witaminy C, A, witamin z grupy B, PP oraz selenu, cynku i miedzi.

 image

Jarmuż

Ta roślina to skarbnica wartości odżywczych. Jest bogata w białko, błonnik, wapń, żelazo, fosfor, cynk, magnez. Silne przeciwutleniacze, takie jak chlorofil, luteina czy sulforafan. Zawartość sulforafanu daje jarmużowi działanie ochronne przeciw nowotworowi prostaty, płuc, czy jelita grubego. Szklanka jarmużu zaspokaja 90% zapotrzebowania na witaminę C, 100% – na witaminę A i 450-600% – na witaminę K. Zawiera też witaminy E oraz z grupy B.

Zobacz galerię zdjęć:

Lista superfoods ulega modyfikacjom.
Lista superfoods ulega modyfikacjom.
Wykop Skomentuj10
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie
Współpracujemy z portalem Medme

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości