7 obserwujących
577 notek
1108k odsłon
354 odsłony

Żywność funkcjonalna - co to jest i z czym to się je?

Żywność funkcjonalna z pozoru nie różni się od tradycyjnego jedzenia.
Żywność funkcjonalna z pozoru nie różni się od tradycyjnego jedzenia.
Wykop Skomentuj5

Żywność funkcjonalna, czyli "żywność, która leczy". Służy temu, by zarówno dostarczyć organizmowi niezbędnych składników odżywczych, jak i zmniejszyć ryzyko niektórych chorób. Jej popularność rośnie, coraz więcej osób w trosce o własne zdrowie sięga po żywność funkcjonalną nawet nie zdając sobie z tego sprawy.

Żywność funkcjonalna to najkrócej mówiąc taka żywność pochodzenia naturalnego, która ma pozytywny wpływ na zdrowie nie tylko ze względu na zawarte w niej składniki odżywcze, ale dodatkowo jest wzbogacona o pewne substancje, które w konwencjonalnym produkcie występują w małej lub śladowej ilości. Żywność funkcjonalna może pochodzić ze specjalnych hodowli i upraw lub wyselekcjonowanych odmian. Musi być jednak wyprodukowana z naturalnych składników oraz wyglądać, pachnieć i smakować jak normalne jedzenie. Dodatkowo musi przejść szereg długotrwałych klinicznych badań z udziałem dużej grupy osób, które potwierdzą jej prozdrowotny charakter.

Korzystny wpływ żywności funkcjonalnej na stan zdrowia wynika głównie z zawartości w niej substancji biologicznie aktywnych o udowodnionym działaniu prozdrowotnym. Do grupy produktów spełniających kryteria żywności funkcjonalnej można zaliczyć produkty wzbogacone o: 

  • nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny n-3 

Bogatym źródłem tych kwasów są oleje roślinne, a zwłaszcza oleje: lniany, rzepakowy i sojowy, a także tłuste ryby morskie. Preparaty kwasów tłuszczowych n-3 PUFA wykorzystywane w żywności funkcjonalnej otrzymuje się z olejów rybich. Najczęściej wzbogaca się nimi margaryny do smarowania pieczywa oraz mleko

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 poprawiają pracę mózgu, chronią przed chorobami serca i układu krążenia oraz depresją. Zapobiegają także powstaniu zwyrodnienia plamki żółtej oraz zapaleniu stawów. Do tego wzmacniają układ odpornościowy. 

danie z ryby
Ryby to źródło zdrowych kwasów tłuszczowych.

  • substancje fitochemiczne, np. stanole, sterole

Związki te naturalnie występują w takich produktach, jak ziarno sezamu i pestki słonecznika, ale w zbyt małych ilościach, aby można było zaobserwować ich korzystne działanie zdrowotne. W sprzedaży coraz częściej dostępne są margaryny, jogurty i serki wzbogacone w stanole roślinne. Udowodniono, że sterole obniżają stężenie cholesterolu w surowicy krwi, co zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy.

  • flawonoidy

Są to związki polifenolowe szeroko rozpowszechnione w owocach i warzywach. Dzięki właściwościom przeciwutleniającym neutralizują one wolne rodniki, hamując w ten sposób rozwój chorób układu sercowo-naczyniowego. Zaliczamy do nich: aronię, brokuły, cebulę, cytrynę, czarny bez, grejpfruty, jabłka, jagody, jeżyny, kapustę włoską, limonkę, morelę, nasiona roślin strączkowych, pietruszkę, pomarańcze, porzeczki, soję, tymianek, ciemne winogrona, wiśnie. 

herbata
Flawonoidy zawierają niektóre gatunki herbat i czerwone wino. 

  • błonnik pokarmowy

Główne źródło błonnika pokarmowego stanowią rośliny w mniej lub bardziej przetworzonej formie. Są to: produkty zbożowe (m.in. płatki, otręby, pieczywo razowe i pełnoziarniste), warzywa (m.in. brokuły, ziemniaki), owoce (zwłaszcza suszone), rośliny strączkowe oraz orzechy. Błonnik przeciwdziała zaparciom i nowotworom jelita grubego, pomaga zmniejszyć poziom cholesterolu we krwi) 

  • lecytynę, cholinę kofeinę, taurynę

Lecytyna (wraz z choliną) występuje w żółtkach jaj. Odgrywa istotną rolę w tworzeniu ścian komórkowych oraz prawidłowym ich funkcjonowaniu. Cholina ma wpływ na rozwój mózgu i rdzenia kręgowego w okresie prenatalnym, a później ułatwia procesy zapamiętywania. Kofeina występuje w wielu produktach spożywczych (kawa, herbata czekolada, coca-cola). Ma działanie pobudzające. Wzbogacone o nią są zwłaszcza odżywki dla sportowców. Tauryna stymuluje produkcję i uwalnianie insuliny. 

  • witaminy i składniki mineralne

Regulują procesy metaboliczne, neutralizują wolne rodniki, zwiększają odporność. 

  • probiotyki oraz prebiotyki i oligosacharydy

Do prebiotyków zalicza się nietrawioną skrobię, nieskrobiowe polisacharydy, takie jak pektyny, guma guar i guma owsiana, oraz oligosacharydy. W produkcji żywności probiotycznej wykorzystuje się żywe kultury bakterii fermentacji mlekowej, które wykazują zdolność wiązania cholesterolu oraz kwasów żółciowych, dzięki czemu zmniejszają jego stężenie i ryzyko wystąpienia miażdżycy. 

jogurt z owocami
Jogurty, kefiry oraz mleka acidofilne łączą cechy pre- i probiotyków. 

  • naturalne przeciwutleniacze

Do antyoksydantów zalicza się witaminy A, E i C. Najczęściej wzbogaca się w nie napoje, soki owocowe, soki warzywne, margarynę i płatki śniadaniowe. 

  • niektóre białka, np. białko soi.

Zapewniają prawidłową budowę tkanek, ułatwiają przyswajanie składników mineralnych, wspomagają procesy metaboliczne.

Wykop Skomentuj5
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie
Współpracujemy z portalem Medme

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości