zenjk zenjk
72
BLOG

"Niesamowita Słowiańszczyzna"

zenjk zenjk Kultura Obserwuj notkę 0

Maria Janion

https://pl.wikipedia.org/wiki/Maria_Janion

"Niesamowita Słowiańszczyzna"

"Fantazmaty literatury"

2007

Książka nieduża formatem i niezbyt gruba, ale treściwa.

Czytałem na jej temat wiele pochwał i zachwytów, które rozbudziły mój czytelniczy apetyt.

Jednak po pobieżnym zapoznaniu ze "Spisem treści" i samą zawartością - moje wrażenia i opinie są jednoznacznie negatywne.

Według mnie:

1. Tytuł jest mylący, obliczony na zainteresowanie modnym ostatnio tematem, bo książka zajmuje się chyba tylko obrazem Słowiańszczyzny w literaturze, w szczególności romantycznej i późniejszej;

2. Z fragmentów początkowych i końcowych, które przeczytałem wynika, że Autorka w ogóle nie rozumie Słowiańszczyzny, nie ma na ten temat swojej opinii, pozostaje wyłącznie w zakresie wiedzy i opinii dostarczonych przez literaturę źródłową, bibliografię;

3. Jest to zaciemnianie tematu, gdyż nie sama Słowiańszczyzna jest analizowana, lecz tylko to, co o niej napisano - przy tym fakty i cytaty przytoczone się zgadzają, tu nie może być błędu, ale tendencyjny jest dobór autorów, lektur źródłowych, wybór cytatów i ich interpretacja;

4. Książka ta to kolejna "dzieło" pisane przez polsko-języcznego autora nie-słowiańskiego (anty-polskiego?) dla równie nie-słowiańskiego kręgu czytelników, starannie omijające istotę Słowiańszczyzny, na rzecz opinii o Słowiańszczyźnie, szczególnie opinii krytycznych i szukających na siłę wad, przywar słowiańszczyzny i polskości.

5. Książka, która niezorientowanemu czytelnikowi zrobi więcej szkody niż pożytku - zdecydowanie odradzam tę książkę!


zenjk
O mnie zenjk

spokojny - zdziwiony

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura