zetjot zetjot
199
BLOG

Opowiadacie się za rozwojem czy za ślepą uliczką ?

zetjot zetjot Edukacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 13

Powszechne są dążenia, promowane przez środowiska komercyjne, do ograniczania edukacji do sprofilowanego wykształcenia specjalistycznego, które ma służyć wyłącznie do celów utylitarnych związanych z produkcją i zwiększaniem konsumpcji. Jest to ewidentnie szkodliwy cel, jako że człowiek jest istotą niewyspecjalizowaną, uniwersalną i choć może się specjalizować, to może to robić w dowolnej dziedzinie, co potwierdza jego uniwersalność. Można więc śmiało powiedzieć, że specjalnością człowieka jest brak specjalizacji lub uniwersalność.


Specjalizacja jest zawężeniem możliwości, a wiec może być zabiegiem szkodliwym, naruszającym proporcje w naszym naturalnym potencjale, zakłócającym równowagę osobowościową a takżę społeczną.


Objawem takiej szkodliwej specjalizacji jest przerost prawa i legislacji w naszym systemie państwowym, tłumiący naturalne poczucie sprawiedliwości, jako że człowiek jest z natury, z urodzenia, dobrym sędzią, czego dowodzi neuronauka, wskazująca że już kilkunastomiesięczne maluchy wykazują zdecydowane, wrodzone poczucie sprawiedliwości. Piszą o tym badacze tacy jak M.Ganzzaniga i M.Tomasello.


Stosowany w naszym ustroju system prawny wydaje się w tej sytuacji wybrykiem wypaczonej kultury, bo opiera się na przestarzałej lub fałszywej ideologii oraz po prostu na przesądach. Dlatego jednym z moich postulatów ustrojowych jest radykalna zmiana roli ustawodawstwa, które ograniczyłbym do minimum, a Sejmowi wyznaczyłbym rolę inną, kontrolną głównego monitora. Całe prawo bym wyrzucił do kosza, pozostawiając tylko konstytucję, a biorąc pod uwagę to co powiedziano wyżej o wrodzonym poczuciu sprawiedliwości, system sądowniczy uległby zdecydowanemu uproszczeniu.


Konsekwentny, zgodny z naturą ludzką system edukacji i wychowania powinien się opierać na utrwalaniu i rozwijaniu wrodzonego poczucia sprawiedliwości i kształtowaniu i wdrażaniu cnót moralnych. Tak ukształtowany człowiek może bez nadmiernej specjalizacji wykonywać rozmaite funkcje publiczne takie jak funkcja sędziego. Ale na tym nie koniec.


Od dawna postuluję zmianę radykalną systemu edukacji i naukę przede wszystkim takich przedmiotów jak muzyka, śpiew, taniec, rysunek i pisanie poezji/prozy. Przekonanie o słuszności tej koncepcji wzmocniła audycja w Polskim Radio na temat roli muzyki, która potwierdziła to, co wiem o rozwoju mózgu i umysłu. Otóż gra na instrumencie, można powiedzieć generalnie, wzmaga wrażliwość. Ale to ogólnik, więc przełóżmy to na język konkretów.


Gra na instrumencie angażuje całe ciało, choć przede wszystkim dłonie i palce, ale przecież i nogi mają tu swój udział wybijając rytm. Uszy słuchają, oczy czytają nuty, mamy do czynienia z koordynacją wszystkich elementów ludzkiego ciała. W mózgu/umyśle tworzy się w ten sposób nowa architektura neuronalna, która niesłychanie wzmaga efektywnośc pracy przy wszelkich innych zadaniach i we wszelkich nowych okolicznościach.


Podobnie dzieje się przy okazji nauki pozostałych wspomnianych zdolności – główną zaletą jest kształtowanie wysoce efektywnej architektury neuronalnej, wznoszącej ludzki potencjał umysłowy na zupełnie inny wyższy poziom. I to jest właściwa ścieżka rozwoju cywilizacyjnego i rozwoju osoby ludzkiej, a nie jakiś tam rozwój konsumpcji wzmacniającej ślepą uliczkę jaką okazuje się demoliberalizm z konsumpcjonizmem jako podstawą gospodarczą.

zetjot
O mnie zetjot

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo