Pierwsza taka sytuacja na rynku pracy. Kim są boomerzy, millenialsi i silverzy?

Redakcja Redakcja Praca Obserwuj temat Obserwuj notkę 4
Dzisiaj obok siebie pracuje kilka generacji. Pokolenie BB, często nazywana baby boomers, boomers, boomerzy, to osoby urodzone w latach 1946-1964. Jest także pokolenie X - urodzeni w latach 1965-1979, pokolenie Y (millenialsi) - urodzeni w latach 1980-1999 i wreszcie najmłodsze pokolenie Z, zwane inaczej Generacją Z lub genem Z - urodzone w latach 2000 -2012. Eksperci używają także terminu „silvers" do opisania osób, które ukończyły 50. rok życia.

Analitycy Pracuj.pl zapytali, czy osoby wchodzące na rynek pracy mogą zyskać na współpracy z najstarszą grupą zatrudnionych. Ponad 77 proc. Polaków odpowiedziało „tak”, jeśli trafią na dobrych mentorów. Taki sam odsetek twierdzi, że każda generacja może wprowadzić coś pozytywnego i unikalnego do środowiska pracy. 

Mocne strony pokolenia Z

Przedstawiciele silversów doceniają mocne strony pokolenia Z. Przypisując cechy młodym najczęściej wskazują oni, że jest to pokolenie ludzi, którzy szybko się uczą. Uważa tak 61 proc. badanych z grupy silver. Kolejne 43 proc. wskazuje, że „Zetki” są ambitne, 37 proc. docenia ich kreatywność, 23 proc. ocenia najmłodszych jako osoby o elastycznym podejściu, a 21 proc. podkreśla ich innowacyjność. Pomimo docenienia kompetencji „Zetek”, starsza grupa pracowników w małym stopniu określa tę grupę jako pracowitą (11 proc.), posiadającą odpowiednią wiedzę (9 proc.), empatię (9 proc.) czy lojalność (8 proc.). 


- W odpowiedziach starszych pokoleń rzeczywiście poza wiarą w kompetencje młodych wybrzmiewa także niższy poziom wiary w wartości pokolenia Z, takie jak lojalność czy pracowitość, ale także empatię, wiedzę czy doświadczenie. Nie powinniśmy jednak czytać tej oceny jako negatywnej, bo brak wiedzy czy doświadczenia wśród młodych wynika przecież bezpośrednio z tego, że wchodzą oni dopiero na rynek pracy. Kwestia lojalności pozostanie sporna, bo „Zetki” w przeciwieństwie do ich starszych kolegów rzeczywiście będą zmieniać pracę do momentu, aż znajdą tę najlepszą dla siebie. Podobnie wygląda sprawa pracowitości czy empatii, które te pokolenia postrzegają zupełnie inaczej. Silversi przywykli do ciężkiej, wielogodzinnej pracy, a pokolenie Z od początku stawia granice – wyjaśnia Agnieszka Bieniak, Dyrektorka HR w Grupie Pracuj. 

Pokolenie Z także dobrze myśli najstarszych współpracownikach, ale proporcje są tu niemal wprost odwrotne. Najmłodsi u najstarszych najbardziej doceniają doświadczenie (62 proc.), wiedzę (53 proc.) i lojalność (37 proc.) oraz opanowanie (33 proc.). Wysoko stawiają także empatię (20 proc.) i pracowitość (17 proc.) swoich starszych kolegów. Z kolei te elementy, które zdaniem badanych przedstawicieli pokolenia Z nie są najmocniejszymi stronami według przedstawicieli pokolenia silver, to kreatywność (8 proc.), ambicja (6 proc.), elastyczność (4 proc.) oraz w najmniejszym stopniu, na równi, innowacyjność i szybka nauka (3 proc.).

Wśród respondentów deklarujących, że ich pokolenie pracuje ciężej niż przedstawiciele pozostałych generacji, w największym stopniu pojawiają się najstarsze aktywne zawodowo osoby: 5 proc. badanych w wieku 55-65 lat wskazuje, że pracują ciężej niż wszystkie młodsze grupy na rynku pracy. 


Doświadczenie w pracy się liczy

Ponad 77 proc. badanych uważa, że posiadanie starszego i bardziej doświadczonego przewodnika po zawodowym świecie może być ważne, bo te osoby przekazują wiedzę, która może pomóc młodszym współpracownikom uniknąć typowych pułapek, przyspieszyć proces uczenia się i podejmować bardziej świadome decyzje zawodowe. Ponadto doświadczeni mentorzy często zapewniają wsparcie emocjonalne, tworząc pozytywne i wzmacniające środowisko pracy. To jednak nie wszystko, bo prawie 8 na 10 pracowników twierdzi, że osoby z każdej generacji mogą wprowadzić coś pozytywnego i unikalnego do środowiska pracy. Z tym stwierdzeniem zgadza się 74 proc. przedstawicieli pokolenia Z i 83 proc badanych w przedziale wiekowym 55-65 lat. 


Fot. Pixabay

Tomasz Wypych

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo