Nowość od Renault. Megane E-Tech - samochód roku

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 6
Dla Renaulta, a przede wszystkim dla modelu Megane, najnowsza generacja była rewolucją, bo teraz powstaje on tylko w wersji elektrycznej. Jak wiadomo z głębokimi zmianami wiąże się duże ryzyko, ale w tym przypadku odwaga bardzo się opłaciła.

Nowe Megane 

Renault Megane E-Tech, bo tak dokładnie nazywa się samochód, zdobyło tytuł Car of the Year Polska 2023. To 5-drzwiowy hatchback z napędem elektrycznym. Świetnie wykończony, nowoczesny, ale bez przesadnych stylistycznych „zawijasów” i technologicznych rozwiązań, które spisują się na kreślarskich deskach, ale w czasie prowadzenia samochodu przyprawiają kierowcę o ból głowy, bo przełączenie świateł wymaga encyklopedycznej wiedzy. Wszystko tutaj jest praktyczne, funkcjonalne, a jednocześnie mamy świadomość, że to auto z XXI wieku. Dość wspomnieć o systemie, który przewiduje czas jazdy, poziom naładowania akumulatora po dojechaniu do celu, wskazuje optymalne stacje ładowania pamiętając przy tym z jakiej aplikacji korzystamy. Podpowie nawet, ile czasu potrwa ładowanie w zależności stanu baterii i tego, jak daleko chcemy dalej jechać.

Megane E-Tech to wygodny auto, co jest zasługą także bardzo cienkiej baterii, która w przestrzeni pasażerskiej mierzy zaledwie 11 cm i „zwiększa się” tylko w części bagażowej. Ma 420,0 cm długości, 176,8 cm szerokości, a z lusterkami 205,5 cm oraz 150,5 cm wysokości. Rozstaw osi to 268,5 cm, a podstawowa pojemność bagażnika - 389 litrów. Można ją powiększyć do 1332 l. Najnowsza „meganka” od poprzedniej generacji ma o 1 cm większy prześwit (15,4 cm). 


Osiągi Renault Megane E-Tech

Pod maską pracuje jeden z dwóch silników elektrycznych, na które możemy się zdecydować w zależności od tego, gdzie częściej będziemy jeździć: w mieście, czy poza nim. Pierwsza jednostka to EV40 o mocy 130 KM i momencie obrotowym o wartości 250 Nm z 1-biegową przekładnią redukcyjną i akumulatorem o pojemności 40 kWh. Zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w 10,0 s u prędkość maksymalna 150 km/h. Średnie zużycie energii to 15,5-16,1 kWh/100 km, a zasięg do 299 km. Drugi „motor” to EV60 o mocy 218 KM i momencie obrotowym 300 Nm z 1-biegową przekładnią redukcyjną i akumulatorem o pojemności 60 kWh. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,4 s, a prędkość maksymalna to 160 km/h. Średnie zużycie energii wynosi 15,8-16,3 kWh/100 km, a zasięg do 449 km

Akumulator jest chłodzony i grzany cieczą, to „normalny” płyn chłodniczy pracujący w obiegu wymuszanym pompą , który wymienia się po przejechaniu 150 tys. km. Renault gwarantuje, że przez 8 lat i 160 tys. km jego pojemność nie spadnie poniżej 70 proc. pojemności pierwotnej. 


Co z prądem 

Jeśli korzystamy z szybkiej ładowarki DC o mocy 85 kW, to mniejszą baterię od 10 do 80 proc. naładujemy w ciągu pół godziny, a ładowanie większej potrawa o 15 minut dłużej. Ładowanie akumulatora 40 kWh z mocą 11 kW od 0 do 80 proc. trwa 4 godziny, a akumulatora 60kWh – 6 godzin. Jeśli korzystamy z ładowarki dwa razy mocniejszej to czasu zmniejszają się o połowę. Jednak nie od dzisiaj wiadomo, że największym problemem w posiadaniu samochodu elektrycznego w Polsce nie jest sam auto, ale nadal kiepska dostępność szybkich ładowarek DC w logicznie położonych miejscach. W Renault pamiętano o tym i dlatego Megane E-Tech posiada możliwość ładowania prądem przemiennym (AC) mocą 22 kW. To znacznie lepiej niż w większości innych samochodów elektrycznych, które posiadają ładowarki o mocy od 7 do 11 kW.

Możliwość ładowania prądem AC to ratunek nie tylko dla tych, którzy nie posiadają np. garażu z możliwością ładowania, ale również szansa na oszczędności, bo opłaty za ładowanie prądem AC bywają niższe nawet o 60 proc. od tych za „tankowanie” szybszymi ładowarkami DC. I oczywista oczywistość: miejsc ze stacjami, a tak naprawdę słupków AC, jest dużo więcej niż ładowarek DC. Możemy również skorzystać ze zwykłego domowego gniazdka o moc 3,7 kW to mniejszą baterię „do pełna” naładujemy w ciągu 13 godzin, a większą w ciągu 19 godzin. 


Cena nowego Renault Megane 

Ceny Megane E-Tech są porównywalne z cenami samochodów z napędem spalinowym. Auto z napędem o mocy 220 KM kupimy już za 179 900 zł (wersja equilibre), za wersję techno zapłacimy 192 900 zł, a iconic 205 900 zł. Do wyboru mamy 6 kolorów nadwozia. Megane E-Tech jest objęte 2-letnią gwarancją bez limitu kilometrów, natomiast akumulator trakcyjny podlega dodatkowo 8-letniej gwarancji z limitem 160 000 km.

Źródło zdjęcia: Renault

Tomasz Wypych

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie