Zdjęcie: Materiały prasowe PKO BP
Zdjęcie: Materiały prasowe PKO BP

PKO Bank Polski podsumowuje 5 lat trwałego nośnika

Redakcja Redakcja Finanse osobiste Obserwuj temat Obserwuj notkę 0
PKO Bank Polski informuje, że trwały nośnik wdrożony przez Bank w 2018 roku został wykorzystany już 50 milionów razy. Dzięki ograniczeniu zużycia papieru ocalono 29 tys. drzew, a spółka oszczędziła 77 mln zł. Rozwiązanie wprowadzone we współpracy z KIR oraz partnerami technologicznymi było pierwszym praktycznym zastosowaniem technologii blockchain w polskim sektorze finansowym i największym tego typu wdrożeniem w Europie.

Czym jest trwały nośnik w PKO Banku Polskim? To dokumenty w formie elektronicznej na podstawie technologii blockchain i przetwarzania chmurowego, dzięki którym klienci Banku mogą w bezpieczny sposób zweryfikować, czy otrzymany dokument jest autentyczny oraz kiedy po raz ostatni był modyfikowany. Daje on również klientom dostęp do dokumentów nawet po zakończeniu współpracy z bankiem.

– Klienci PKO Banku Polskiego od pięciu lat dostają regulaminy produktowe i niektóre dokumenty przy wykorzystaniu trwałego nośnika, który bazuje na technologii blockchain oraz rozwiązaniach chmurowych. Wykorzystaliśmy go już 50 mln razy, co dało bankowi oszczędności rzędu 77 mln zł i znacznie zmniejszyło zużycie papieru, pozwalając uratować 29 tys. drzew. Systematycznie poszerzamy zastosowanie trwałego nośnika do wysyłek kolejnych typów dokumentów oraz zachęcamy klientów do rezygnacji z tradycyjnej korespondencji na rzecz bardziej przyjaznej środowisku komunikacji elektronicznej – powiedziała Lilia Kusz-Borowska, Menadżer ds. produktu trwały nośnik w PKO Banku Polskim. 


5 lat trwałego nośnika w PKO Banku Polskim

Pierwszą wersję trwałego nośnika, bank PKO BP wdrożył w 2018 roku. Było to pierwsze praktyczne zastosowanie technologii blockchain w polskim sektorze finansowym oraz największe tego typu wdrożenie w Europie. Jego praktyczne wykorzystanie obejmowało jednak tylko dokumenty niespersonalizowane, takie jak wzorce umowne (np. regulaminy, tabele opłat i prowizji). Dlatego w 2020 roku bank wspólnie z partnerami opracował i wdrożył trwały nośnik 2.0. Druga wersja bazuje na połączeniu technologii blockchain, rozwiązań chmurowych oraz macierzy WORM, co pozwoliło usprawnić proces przetwarzania dokumentów i udostępniać za jego pośrednictwem także dokumenty prywatne generowane indywidualnie dla każdego klienta z osobna. 

Obecnie PKO BP udostępnia na trwałym nośniku dokumenty niespersonalizowane oraz spersonalizowane, które dostępne są po zalogowaniu do serwisu iPKO. Obejmują one dokumenty dotyczące kart kredytowych (np. zestawienie transakcji płatniczych, czy zestawienia opłat), pożyczki gotówkowej (zawiadomienie o zmianie wysokości oprocentowania) oraz ePIT (informacja podatkowa). Trwały nośnik w formie cyfrowej bank wykorzystuje również, aby udostępnić odpowiedzi na reklamacje składane w serwisie iPKO oraz poinformować o zmianie typu rachunku, np. w przypadku konta dla dziecka, gdy skończy ono wiek graniczny 13 lat. 


Trwały nośnik jest rozwiązaniem wdrożonym w banku przy wsparciu platformy rozwoju innowacji i współpracy ze startupami „Let`s Fintech with PKO Bank Polski!”. W ramach tej inicjatywy eksperci bankowi wspólnie z pomysłodawcami technologicznych rozwiązań działającymi w sektorze startupów rozwijają i komercjalizują nowe innowacyjne narzędzia. Dotychczas przeprowadzili analizę blisko 5500 zgłoszonych pomysłów i przeprowadzili ponad 50 pilotaży, które zaowocowały 25 konkretnymi wdrożeniami biznesowymi. Bank posiada także własny fundusz Venture Capital oraz rozwija know-how w obszarze technologii, takich jak blockchain, sztuczna inteligencja i inne innowacyjne rozwiązania, które w przyszłości mogą zrewolucjonizować rynek finansowy.

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka