W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Okazuje się jednak, że nawet co trzeci prezes polskiej firmy nie mówi w obcych językach.
Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63 proc. przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37 proc. właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92 proc. Różnice widoczne są również między branżami: od 84 proc. prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29 proc. w rolnictwie.
Mikrofirmy nie posługują się językami obcymi
- Wyniki naszego badania bardzo mocno pokazują, jak zróżnicowany jest poziom kompetencji językowych wśród polskich przedsiębiorców. W mikrofirmach większość właścicieli nie zna żadnego języka obcego, co realnie może ograniczać ich dostęp do nowych rynków, partnerów czy dostawców lub choćby zaawansowanej informacji. W firmach średnich natomiast kompetencje językowe są praktycznie standardem i nierozerwalną częścią zarządzania nowoczesnym biznesem. Jeśli zestawimy to z badaniami Pracuj.pl pokazującymi, że aż 70 proc. pracowników w Polsce deklaruje znajomość co najmniej jednego języka obcego, widać wyraźnie, że osoby zatrudnione często mają lepsze przygotowanie językowe niż sami przedsiębiorcy. Ta dysproporcja pokazuje, że w małych biznesach inwestycja w rozwój językowy właścicieli mogłaby się stać jednym z motorów wzrostu i profesjonalizacji – podkreśla Paweł Bojko, wiceprezes zarządu EFL.
Z raportu wynika, że większość przedsiębiorców MŚP deklaruje znajomość przynajmniej jednego języka obcego. Szczegółowe wyniki ujawniają jednak znaczące zróżnicowanie tych umiejętności. Najpopularniejszy pozostaje angielski, którym posługuje się 43 proc. właścicieli firm. Na drugim miejscu znajduje się niemiecki (21 proc.), natomiast francuski i hiszpański mają marginalne znaczenie.
Co trzeci przedsiębiorca nie zna języków obcych
Niestety, aż 37 proc. przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Widać też zależność kompetencji językowych od wielkości przedsiębiorstwa. W mikrofirmach tylko 37 proc. właścicieli zna język obcy, a 63 proc. nie mówi w żadnym. W małych firmach znajomość języków deklaruje już 71 proc. przedsiębiorców. W średnich przedsiębiorstwach natomiast niemal wszyscy, bo aż 92 proc, posługują się co najmniej jednym językiem obcym. Dane te sugerują, że rozwój kompetencji językowych rośnie wraz ze wzrostem skali organizacji, profesjonalizacji i intensywności kontaktów międzynarodowych. Niezależnie od wielkości organizacji dominującym językiem obcym jest angielski.
W podziale branżowym wyniki są równie zróżnicowane. Najwyższy poziom znajomości języków obcych notuje sektor produkcji, gdzie aż 84 proc. przedsiębiorców deklaruje umiejętność komunikowania się w obcym języku. W transporcie ten wskaźnik wynosi 75 proc. Zarządzający firmami usługowymi i handlowymi również wypadają dobrze, gdyż 68 proc. z nich porozumiewa się przynajmniej w jednym języku. Firmy budowlane plasują się w środku stawki z wynikiem 53 proc. przedsiębiorców znających na poziomie komunikatywnym co najmniej jeden język obcy. Najniżej wypada rolnictwo: jedynie 29 proc. rolników zna jakikolwiek język obcy, co czyni tę branżę najbardziej skierowaną na rynek lokalny w całym sektorze MŚP.
Fot. Unsplash/zdj. ilustracyjne
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Społeczeństwo