PKP Intercity potwierdza zakup 50 używanych wagonów od Deutsche Bahn. Jak przekazał prezes spółki Janusz Malinowski, pojazdy trafią do Polski w pierwszym kwartale 2026 roku i mają szybko wesprzeć rosnące potrzeby taborowe przewoźnika. Decyzja wzbudziła jednak krytykę opozycji, a sama spółka tłumaczy, że musi reagować na skutki lat zaniedbań i rekordowy popyt na przejazdy koleją.
Kontrakt PKP Intercity z Deutsche Bahn
Podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury prezes PKP Intercity Janusz Malinowski ujawnił szczegóły długo oczekiwanego zakupu używanych wagonów. Zgodnie z przekazanymi informacjami w pierwszym kwartale 2026 roku do Polski przyjedzie 50 wagonów DB Fernverkehr, które spółka nabyła po miesiącach poszukiwań dostępnego taboru. Malinowski podkreślił, że pojazdy mają zostać bardzo szybko wdrożone do ruchu, aby zwiększyć liczbę miejsc oferowanych pasażerom w pociągach dalekobieżnych.
Decyzja o zakupie wpisuje się w szerszą strategię poszukiwania dodatkowych wagonów. Wcześniej PKP Intercity próbowało nabyć 34 używane wagony, jednak ta transakcja nie doszła do skutku. Spółka sygnalizowała też zainteresowanie nawet 109 wagonami z Niemiec, choć na razie nie wiadomo, czy obecny zakup obejmuje pojazdy z tamtej puli. Jednocześnie przewoźnik prowadzi przetarg na wynajem wagonów pierwszej i drugiej klasy oraz wagonów barowych, jednak do tej pory wpłynęła tylko oferta SKPL, która jest analizowana.
"Cmentarzysko starych wagonów"
Informacja o zakupie wagonów z Niemiec wywołała natychmiastową reakcję części środowisk związanych z PiS. Poseł Michał Moskal skrytykował decyzję, nazywając ją "cmentarzyskiem dla starych, niemieckich wagonów” i z ironią gratulując premierowi Donaldowi Tuskowi działań w ramach "repolonizacji”. - W przetargu na pociągi piętrowe za kilkanaście miliardów złotych tworzy się takie kryteria, które uniemożliwiają samodzielny start polskich producentów, deklaruje się zakup 26 pociągów dużych prędkości na 320 km/h, których polscy producenci nie wyprodukują, a na koniec kupuje się szrot z Niemiec, który będzie jeździł po polskich torach. I to mimo, że istnieje w Polsce producent wagonów poznański FPS Cegielski - punktował przewoźnika kolejowego Moskal.
Wpis odbił się szerokim echem w mediach społecznościowych, co zmusiło PKP Intercity do przedstawienia szerszego stanowiska.
PKP Intercity: zakup niemieckich wagonów to wina PiS
W opublikowanym komunikacie spółka wyjaśnia, że zakupy używanego taboru są koniecznością wynikającą z wieloletnich zaniedbań poprzednich zarządów. Jak wskazuje, dwukrotnie unieważniono przetargi na tabor piętrowy — w lipcu 2023 roku i w marcu 2024 roku — co znacząco opóźniło odświeżenie i rozbudowę floty. Jednocześnie liczba pasażerów rośnie znacznie szybciej, niż zakładano: już w 2025 roku przewozy mają osiągnąć poziom prognozowany wcześniej dopiero na 2030 rok.
PKP Intercity zapewnia, że zakup wagonów z zagranicy to tylko jedno z działań mających na celu zwiększenie dostępności miejsc w pociągach. Spółka informuje o intensyfikacji prac naprawczych w swoich zakładach, gdzie obecnie znajduje się około dwa razy więcej wagonów niż w poprzednich latach. Równocześnie trwa przetarg na najem używanych wagonów, a rozmowy w sprawie kolejnych zakupów prowadzone są na rynkach zagranicznych - zakomunikowała spółka.
Przewoźnik realizuje rekordowy program inwestycyjny o wartości 16,5 mld zł. Obejmuje on kontrakty z polskimi firmami, takimi jak FPS Cegielski, Newag czy Remtrak. Celem inwestycji jest poprawa dostępności taboru, dostosowanie oferty przewozowej do rosnącego popytu oraz wzmocnienie pozycji PKP Intercity w latach 2026–2032.
Rekord przewozów PKP Intercity
Głos w sprawie zabrał również minister infrastruktury Dariusz Klimczak, który w serwisie X zwrócił uwagę na rekordowy poziom przewozów. Liczba pasażerów PKP Intercity w 2025 roku osiągnie poziom przewidywany dopiero na 2030 rok, co dowodzi, że przewoźnik rozwija się szybciej, niż zakładano. Według ministra działania w zakresie zakupów i inwestycji pokazują, że spółka nadrabia wieloletnie zaległości i realnie zwiększa możliwości przewozowe.
Fot. PKP Intercity/zdj. ilustracyjne
Red.
Inne tematy w dziale Gospodarka