Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo potwierdziło, że pierwszą dostawę gazu LNG zamówioną w ramach umów bieżących kupi od norweskiej firmy Statoil, a wcześniej możedopłynąć do Polski ładunek od Qatargas. Nie wiadomo tylko, czy spółka Polskie LNG uzyska na czas decyzję zatwierdzającą taryfy obowiązujące w terminalu LNG w Świnoujściu.
Firma potwierdziła w swym komunikacie wcześniejsze przypuszczenia Portalu Morskiego, który sugerował, że gazowiec Arctic Princess dostarczy dla Polskiego ładunkiem gazu pochodzącego z Morza Norweskiego. Z informacji opublikowanej przez firmę wynika, że Statoil złożył najkorzystniejszą ofertę, ale cena gazu nie została ujawniona.
Wbrew wcześniejszym przypuszczeniom Portalu Morskiego, sugerującego, że Arctic Princess może dotrzeć do Świnoujścia już 27 maja, PGNiG przewiduje, że ładunek zostanie dostarczony około 25 czerwca. Z publikowanych wcześniej informacji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wynikało z kolei, że Arctic Princess spodziewany jest w Świnoujściu 15 czerwca.
Nie wiadomo jednak, czy gaz z Morza Norweskiego będzie pierwszą komercyjną dostawą, która jako pierwsza dotrze do Świnoujścia. PGNiG poinformowało w tym samym komunikacie, że władze firmy podjęły decyzję o przyspieszeniu dostaw gazu skroplonego z tytułu kontraktu terminowego zawartego z firmą Qatargas. Pierwszy ładunek od tego kontrahenta ma dotrzeć do Świnoujścia nie w połowie lipca, jak jeszcze niedawno planowano, lecz 17 czerwca.
Gazowiec Al-Neuman dostarczy do Świnoujścia 206 tysięcy m 3 LNG, co odpowiada 124 milionom metra sześciennego gazu sieciowego. Firma zakłada, że terminal powinien obsługiwać średnio jeden transport w tygodniu. Zgodnie z warunkami kontraktu, podpisanego jeszcze w 2009 roku, PGNiG ma kupować od firmy Qatargas około 1,5 mld m 3 gazu rocznie przez okres 20 lat.
Nie wiadomo jeszcze, czy w momencie, gdy pierwszy gazowiec będzie zbliżał się do Świnoujścia, zarządzająca nim firma Polskie LNG, należąca do państwowego Gaz-Systemu, będzie dysponowała kompletną dokumentacją niezbędną do komercyjnej obsługi dostaw.
11 maja Urząd Regulacji Energetyki przyznał spółce koncesję na skraplanie i regazyfikację gazu, a 27 kwietnia zostało wydane pozwolenie na użytkowanie terminala. Na zatwierdzenie czeka jeszcze projekt taryfy złożony przez spółkę. Wniosek o zatwierdzenie taryfy jest obecnie rozpatrywany przez Urząd i decyzja w tej sprawie może zapaść nie wcześniej niż w najbliższy poniedziałek 30 maja, a od momentu wydania decyzji do jej uprawomocnienia musi upłynąć 14 dni.
źródło: PGNiG, portszczecin.pl
Inne tematy w dziale Gospodarka