Wniosek o dopisanie do rejestru wyborców najlepiej złożyć do 15 października.
Wniosek o dopisanie do rejestru wyborców najlepiej złożyć do 15 października.

Wybory samorządowe 2018. Jak głosować poza miejscem zameldowania

Redakcja Redakcja Wybory Obserwuj temat Obserwuj notkę 16

Zamieszkanie poza miejscem zameldowania nie przekreśla udziału w głosowaniu podczas wyborów samorządowych. Jeśli chcesz głosować w tej gminie, w której mieszkasz — złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców. Jak to zrobić?

W wyborach samorządowych wyborcy będą mogli głosować jedynie na terenie swojego okręgu wyborczego - nie ma możliwości, tak jak np. w wyborach prezydenckich, otrzymania zaświadczenia o prawie głosowania, które umożliwia głosowanie w dowolnym lokalu wyborczym na terenie kraju i za granicą, nie ma też możliwości głosowania w miejscu pobytu czasowego.

Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców może złożyć każdy, kto spełnia następujące warunki:

  • ma ukończone 18 lat
  • ma czynne prawa wyborcze (nieodebrane mu prawomocnym wyrokiem)
  • zamieszkuje na stałe w innej gminie niż ta, w której jest zameldowany
  • jest obywatelem innego państwa Unii Europejskiej, ale stale przebywa w Polsce

Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców przez internet

Jeśli chcesz złożyć wniosek o wpisanie do rejestru wyborców przez internet — potrzebujesz profilu zaufanego (eGO). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć. Profil zaufany zakładamy na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji.

Procedura krok po kroku:

  • Kliknij przycisk Wpisz się do rejestru wyborców.
  • Zaloguj się na swój profil zaufany.
  • Wybierz obywatelstwo.
  • Zaadresuj wniosek — wybierz urząd gminy, w której chcesz głosować.
  • Podaj dane dokumentu tożsamości — dołącz skan lub zdjęcie tego dokumentu.
  • Podaj swój adres stałego miejsca zamieszkania/przebywania i zaznacz oświadczenie, że mieszkasz pod podanym adresem.
  • Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.
  • Czekaj na odpowiedź z urzędu (decyzję urząd podejmie w ciągu 3 dni od złożenia wniosku).

    Urzędnik może wpisać cię tylko do jednego rejestru.

Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców w urzędzie

Jeśli chcesz złożyć wniosek o wpisanie do rejestru wyborców osobiście i na papierze, musisz udać się do wybranego urzędu gminy, w której zamieszkujesz. Pamiętaj, aby zrobić to najpóźniej w 5. dniu przed dniem wyborów.

Procedura krok po kroku:

Uwaga: urzędnik może poprosić cię o pokazanie dodatkowego dokumentu, który potwierdzi, że mieszkasz w tej gminie. Taki dokument to na przykład umowa najmu mieszkania, rachunek za prąd, na którym są twoje dane, oświadczenie właściciela lub najemcy mieszkania, w którym mieszkasz.

  • Czekaj na odpowiedź z urzędu. Decyzję o wpisaniu (lub odmowie wpisania) do rejestru wyborców urząd podejmie w ciągu 3 dni od złożenia wniosku.

Uwaga: urzędnik może odmówić wpisania cię do rejestru wyborców — jeśli uzna, że nie mieszkasz tam, gdzie deklarujesz. Dostaniesz wtedy pisemną odmowę. W takiej sytuacji możesz złożyć skargę. Napisz ją samodzielnie, zaadresuj do sądu rejonowego i złóż u wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Masz na to 3 dni od otrzymania odmowy. Urząd jak najszybciej przekaże twoją skargę do sądu, który ma 3 dni wydanie postanowienia. Nie możesz odwołać się od postanowienia sądu.

Głosowanie korespondencyjne

W wyborach samorządowych korespondencyjnie mogą zagłosować tylko osoby niepełnosprawne. Dziś upływa termin zgłoszenia zamiaru głosowania w ten sposób. Można to zrobić w urzędzie lub przez internet z użyciem Profilu Zaufanego poprzez stronę Obywatel.gov.pl. Do elektronicznego wniosku należy dołączyć skan orzeczenia o niepełnosprawności.

Osoby niepełnosprawne mogą głosować osobiście w lokalu wyborczym w obwodzie głosowania właściwym dla jego miejsca zamieszkania, a jeśli są zameldowani w innym miejscu, mogą skorzystać z tej samej procedury, która obowiązuje pozostałych obywateli.

Głosowanie przez pełnomocnika

W wyborach samorządowych przez pełnomocnika mogą zagłosować tylko osoby niepełnosprawne oraz seniorzy, którzy ukończyli 75 lat. Wniosek o głosowanie przez osobę upoważnioną można zgłosić do piątku 12 października. W tym celu wyborca musi się udać do urzędu gminy (miasta), w której jest wpisany do rejestru wyborców i tam złożyć wniosek upoważniający do sporządzenia aktu pełnomocnictwa.

Akt pełnomocnictwa sporządzony przed pierwszym głosowaniem dotyczy również ponownego głosowania w wyborach wójta, burmistrza czy prezydenta miasta, jeżeli będzie ono przeprowadzone. Wyborca, który przed pierwszym głosowaniem nie złożył wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa, może złożyć taki wniosek po dniu pierwszego głosowania - najpóźniej do 26 października.

Wybory samorządowe 2018 - termin

Wybory samorządowe odbędą się 21 października. Dwa tygodnie później, 4 listopada przeprowadzona zostanie druga tura głosowania tam, gdzie w pierwszej nie zostanie wybrany wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Wybieranych będzie blisko 47 tys. radnych gmin, powiatów i sejmików wojewódzkich oraz blisko 2,5 tys. wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

źródło: obywatel.gov.pl, PAP

ja

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka