Projekt rozporządzenia Ministerstwa Klimatu ws. ładowania aut elektrycznych określa minimalną moc przyłączeniową w budynkach.
Projekt rozporządzenia Ministerstwa Klimatu ws. ładowania aut elektrycznych określa minimalną moc przyłączeniową w budynkach.

Moc przyłączeniowa stacji ładowania w budynkach

Redakcja Redakcja OZE Obserwuj temat Obserwuj notkę 14

Jaki jest sposób ustalania tzw. minimalnej mocy przyłączeniowej dla stanowisk do ładowania aut elektrycznych w budynkach? Poznaj szczegóły.

Moc przyłączeniowa to największe zużycie energii, jakie może wystąpić podczas użytkowania. Zgodnie z projektem rozporządzenia Ministerstwa Klimatu w tej sprawie, budynki użyteczności publicznej powinny zapewnić moc przyłączeniową będącą iloczynem 20 proc. planowanych stanowisk postojowych i mocy równej 3,7 kW. Przykładowo, minimalna moc przyłączeniowa dla budynku użyteczności publicznej posiadającego 10 miejsc postojowych wyniesie 7,4 kW.

Z kolei w budynkach wielorodzinnych mieszkalnych minimalną moc przyłączeniową określa się, mnożąc 50 proc. planowanej liczby miejsc postojowych oraz wartość mocy równej 3,7 kW. Przykładowo, minimalna moc przyłączeniowa dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego posiadającego 10 miejsc postojowych wyniesie 18,5 kW - napisano w projekcie opublikowanym na stronach Rządowego Centrum Legislacji. 

Projekt przewiduje, że zarówno w budynkach użyteczności publicznej, jak i mieszkalnych można zainstalować mniej punktów ładowania, ale o większej mocy. 

Wskazano, że proponowane rozwiązanie pozwoli w przyszłości zainstalować punkty ładowania dla pojazdów elektrycznych i pojazdów hybrydowych typu plug-in, bez ponoszenia dodatkowych nakładów finansowych związanych z przebudową całej instalacji elektrycznej. 

Projekt zakłada, że przepisów nie stosuje się do zamierzeń budowlanych, dla których wniosek o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę albo odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego złożono przed dniem wejścia w życie tych przepisów wykonawczych. 

Proponowane rozwiązanie - jak czytamy - jest najbardziej skutecznym środkiem do zapewnienia możliwości ładowania pojazdów elektrycznych w ww. budynkach i przyczynia się do rozbudowy infrastruktury ładowania, a tym samym do wdrażania elektromobilności w Polsce. 

Dofinansowanie aut elektrycznych

W czerwcu 2020 r. ruszył program dopłat do zakupu aut elektrycznych dla osób prywatnych. Celem programu "Zielony samochód" jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza przez wsparcie zakupu pojazdów o napędzie wyłącznie elektrycznym wykorzystywanych do celów prywatnych. Dotacja dla osób fizycznych to kwota do 18 750 zł, przy czym nie więcej niż 15 proc. kosztów kwalifikowanych, które zostały poniesione po 1 maja 2020 r. Cena pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tys. zł. Więcej na ten temat: Ruszają dopłaty do aut elektrycznych, także dla osób fizycznych.

Polecamy


BG



Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka