Jeremiasz Paliwoda Jeremiasz Paliwoda
2123
BLOG

Smoleńsk 2010 - Radiolatarnia NDB, a system RSBN

Jeremiasz Paliwoda Jeremiasz Paliwoda Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 31

Od ponad czterech lat toczy się dyskusja nad nawigacyjnym oprzyrządowaniem lotniska Smoleńsk Siewiernyj, a głosiciele jedynej słusznej i ofcjalnej prawdy od początku twierdzili, że poza dwoma radiolatarniami systemu NDB nie było tam żadnego innego oprzyrządowania.

Tymczasem z kart podejścia z kierunku 259 można wyczytać, iż...

 

...mamy następujące systemy nawigacji:

OSP - podejście na dwie radiolatarnie NDB, w latach trzydziestych naszego wieku znane jako system Hegenbergera, wykonuje się według dwóch radiolatarni: dalszej i bliższej. Nie jest do tego wymagany koniecznie zestaw dwóch radiokompasów i wskaźnik z dwoma wskazówkami. Wystarczy jeden radiokompas z preselekcją częstotliwości. W Smoleńsku wspomagany markerami lokacyjnymi.

RSP - Radiolokacyjny system lądowania (radar PAR)

RMS - podejście precyzyjne w oparciu o rosyjski system PRMG (kanał 15p)

RSBN - radiotechniczny system bliskiej nawigacji RSBN-13N jest bezkierunkowym urządzeniem radionawigacyjnym, przeznaczonym do pomiaru azymutu i odległości samolotu od miejsca rozwinięcia systemu.

Co można wyczytać na temat systemu RSBN:

"RSBN-13N przy współpracy z aparaturą pokładową zapewnia:

  • Ciągłe przekazywanie pilotowi na pokład statku powietrznego miejsca jego położenia we współrzędnych biegunowych (azymut, odległość);
  • Wyprowadzenie statku powietrznego w dowolny wyznaczony punkt leżący w zasięgu systemu;
  • Określenia momentu dolotu statku powietrznego do wyznaczonego punktu oraz momentu przelotu nad punktem;
  • Korekcję autonomicznych liczników przebytej drogi;
  • Lot z wykorzystaniem pilota automatycznego;
  • Prowadzenie, przy wykorzystaniu wskaźników obserwacji okrężnej (WOO) systemu, naziemnej obserwacji sytuacji powietrznej w zasięgu RSBN-13N, czyli określanie pozycji statków powietrznych oraz ich klasyfikację;
  • Podawanie na pokład statku powietrznego sygnału rozpoznawczego.

Pozycję statku powietrznego przy wykorzystaniu systemu RSBN określa się w układzie współrzędnych biegunowych, za pomocą:

  • pomiaru odległości statku powietrznego od punktu ustawienia systemu,
  • wyznaczenia linii azymutu, przechodzącej przez punkt ustawienia systemu i statek powietrzny, w stosunku do południka geograficznego

Pomiar odległości na pokładzie statku powietrznego przeprowadza się za pomocą odległościomierza pracującego impulsowo na zasadzie odzewowej. Odległość statku powietrznego od punktu rozwinięcia systemu określa się przez pomiar (na pokładzie) czasu przejścia sygnału zapytującego do urządzenia naziemnego i sygnału odpowiedzi od urządzenia naziemnego na pokład statku powietrznego. Zmierzony czas z wystarczającą dokładnością jest przetwarzany w odległość statku powietrznego od systemu.

Na pokładzie statku powietrznego azymut określa się przez pomiar czasu, jaki upłynął od momentu początkowego - określanego przez sygnał "Zbieżność północna" wspólny dla wszystkich statków będących w zasięgu systemu, do momentu odbioru przez dany statek powietrzny sygnału azymutalnego. Antena zasilana z urządzenia nadawczego drgań ciągłych emituje dwulistkową charakterystykę kierunkową. Obracając się ze stałą (stabilizowaną) prędkością opromieniowuje kolejno wszystkie statki powietrzne znajdujące się w zasięgu systemu."

jak może wyglądać taka antena systemu RSBN?

Tak:

Ale może wyglądać również tak:

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z kartą podejścia na Siewiernyj, mamy bardzo nowoczesny układ dwóch współpracujących ze sobą systemów naprowadzania, który przez niemiecką Wikipedię uznawany jest za bardziej dokładny od ILSa:

"RSBN/PRMG steht für den Vollausbau des Systems und der Kombination des RSBN mit der dazugehörigen Anflug- und teilautomatisieten Landeanlage PRMR. In kompletter Ausstattung besteht es aus Drehfunkfeuer, Distanzmesser (bodenseitige und luftfahrzeugseitige Retranslatoren) RSBN und einer zugehörigen Anflug- und teilautomatisieten Landeanlage PRMG (russisch приводная радиомоячная группа, priwodnaja radiomojatschnaja gruppa), die im Wesentlichen wie das ILS funktioniert, jedoch wesentlich genauer ist."

Coś o PRMG po polsku:

"Rosyjski wojskowy system podejścia do lądowania PRMG-5 przez wiele lat był standardem dla sił lotniczych państw Układu Warszawskiego. Jak na system podejścia przystało, system podaje kierunek lądowania, kąt ścieżki schodzenia i odległość nachyloną do progu drogi startowej. Jako że przeznaczony jest dla samolotów wojskowych, wyróznia się kilkoma cechami niespotykanymi w urządzeniach cywilnych.
Zasada pracy PRMG-5 jest podobna do pracy systemu ILS. Polega na wytworzeniu w przestrzeni dwóch płaskich i wzajemnie prostopadłych wiązek fal radiowych: poziomej wiązki ścieżki schodzenia i pionowej wiązki kierunku podejścia.
Naziemna część systemu składa się z trzech radiolatarni: radiolatarni kierunku (zwanej radiolatarnią kursu - DKRM), radiolatarnia ścieżki schodzenia (GRM) i radiodalmierza (RD). Typowa przewoźna instalacja systemu zawiera podwójny komplet radiolatarni, zabezpieczających główny i zapasowy kierunek podejścia."

Podwójny komplet latarni, czyli jak jest RSBN z PRMG, to znaczy, że na Siewiernym można było lądować zarówno od wschodu, jak i od zachodu, nawet bez radiolatarni NDB i bez widoczności...

Teraz Pogromcy Mitów powinni zmierzyć się jeszcze z jedną dezinformacją piewców oficjalnej prorosyjskiej wersji tego zdarzenia, którzy twierdzą, że RSBN to rosyjski wynalazek, który stosowany jest tylko w ruskim wojsku i nigdzie poza Rosją nie jest używany oraz, że polskie samoloty nie są dostosowane do współpracy z tym systemem.

Ci Pogromcy powinni udać się na ten przykład na wojskowe lotnisko w Białej Podlaskiej (wschód Polski, nie Rosja)...

Link do mapy na Wikimapii, lokalizacja stacji bliższej radiolatarni w Białej Podlaskiej:

http://wikimapia.org/#lang=pl&lat=52.016965&lon=23.186128&z=16&m=b&permpoly=7708896

Proszę zwrócić uwagę na jej oznaczenie "BRL i RSBN TANGO"... Polskie lotnisko z RSBN...

 

Czy w dniu 10 kwietnia 2010 roku wszystkie te w/w systemy na Siewiernym były sprawne? Śledząc przepływ dokumentacji pomiędzy stroną rosyjską i polską dotyczącej tego lotu - musiały działać.

Po pierwsze - stronie polskiej zostały przekazane karty podejścia na któych wszystkie te systemy są wymienione (jeżeli są wymienione, tzn. są na lotnisku)...

Po drugie strona polska nie otrzymała rzekomej depeszy NO-TAM M, która rzekomo informowała o rzekomych wyłączeniach niektórych systemów...

Czyli od strony formalnej w dniu 10 kwietnia 2010 wszystkie te urządzenia musiały być sprawne (!!!).

 

Przyjrzyjmy się jak wygląda mobilny nadajnik RSBN ulokowany na stacji bliższej radiolatarni w miejscowości Biała Podlaska (Polska):

No to jak to jest? Polskie lotniska są wyposażone w nadajniki RSBN, a polskie samoloty nie mają odbiorników tego systemu??? Żarty jakieś...

 

Na koniec wyciąg z manuala Tu-154 (język angielski) dotyczy pokładowego oprzyrządowania RSBN (żeby nie było, że Tupolewy nie mają takich urządzeń):

"Control panel of the receiver system RSBN is overhead, Pos. 438. The left knob sets the "tens" channel number, right - "units". Power produced switch 437.

Navigational System RSBN supplied to the device PPDA-SH (321), and channel ranges overlap at the IDR (107). Basic consumer information RSBN - it NVU nav computers, that produces range correction by this information. For more information, see the description of the NVU.

In the model, for RSBN need to make information about the RSBN beacons in the base simulation, the file Navaids / nav.dat.gz. To do this, together with the model file is rsbn.dat. Support RSBN made by analogy with the well-known scenario Pryadko-Gritsevskogo for MSFS, RSBN station in FG - VOR is slightly modified method of installation of frequency. To install RSBN on Unix:

Copy Navaids / nav.dat.gz in the archives, just in case.

Unzip Navaids / nav.dat.gz in their home directory.

Open the resulting nav.dat in your favorite text editor and remove at the end of the file the line "99."

Append rsbn.dat at the end of nav.dat, for example: cat rsbn.dat>> nav.dat

Gzip nav.dat

Copy the edited file to the Navaids / nav.dat.gz. Here, you'll need root permission.

For windows all around as well, only need a archiver understands gz. You can combine the files in any text editor, because are ordinary text files."

 

Pozdrawiam myślących...

Стукачам, чекистам и членам российской агентуры вход воспрещен. Szacun za postawę Znalezione w sieci Lista Wildsteina Pan polecił Jeremiaszowi, by udał się do Rekabitów i dał im pić wino, lecz oni nie pili wina i mieszkali w namiotach, będąc wiernymi nakazom ich praojca Jonadaba syna Rekaba. Wówczas Pan powiedział, że nie zabraknie im potomka, który by stał zawsze przed Panem. Niewierną zaś Judę, która nie usłuchała nakazów swego Pana Boga, Pan ukarze...

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka