Andrzej.Madej Andrzej.Madej
114
BLOG

Samorządność w poważnym państwie

Andrzej.Madej Andrzej.Madej Samorząd Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

W Rzeczpospolitej

Przyśpieszając nasze działanie w systematycznym czasie Chronos,  

o spontaniczny czas Kairos

oraz

poszerzając nasze działanie w wertykalnych relacjach hierarchicznych,  

o horyzontalne relacje demokratyczne,

cyfrowa komunikacja wymaga nowych instytucji życia publicznego

dla narodowej integracji we wspólnotach samorządowych.

Wymaga od poważanego państwa, wprowadzania nowych instytucji infrastruktury solidarności.


Infrastruktura solidarności

Sieciowe otwarcie nieograniczonych zasobów wiedzy i powiększanie ich praktyką solidarnego rozwoju wiedzy, ujawnia w gminnych wspólnotach samorządowych, nową potrzebę środowiskowej autoryzacji i udostępniania rodzinnych informacji, istotnych dla jej pamięci i tożsamości.

Potrzebę tą powinno zaspokoić poszerzenie funkcjonalności już istniejących instytucji kultury, dzięki społecznym potencjałom pracy dobroczynnej, szczególnie najstarszego pokolenia mieszkańców.

Uważam, że wykorzystanie zasobów kompetencyjnych, administracyjnych i technicznych domów kultury, bibliotek, muzeów dla nestoralnej pracy dobroczynnej w wiązaniu rodzinnych i społecznych depozytów pamięci z gromadzkimi repozytami, powinno nastąpić jako nowe zadanie publiczne instytucji administrowanych przez władze gminy, przy wsparciu rządu.

Proponuję by wprowadzenia takich instytucji które nazwałem Klubami Rozwoju Polski, wykorzystać obecność w każdej gminie ośrodków aktywizacji seniorów.

Przesłankami dla takiego wzbogacenia infrastruktury kultury solidarności, o nową instytucją o funkcjach zbliżonych i do gminnej biblioteki i do domu kultury i do regionalnego muzeum i do Instytutu Pamięci Narodowej i do Centrów Aktywności Seniorów, jest nie tylko (1) rozwój kultury pamięci dla wzmacniania relacji międzypokoleniowych, nie tylko (2) rozwój partycypacyjnych form demokracji ale i (3) rozwój domowej edukacji pracy solidarnej, dla wolnego, równego i solidarnego korzystania z nowoczesnych technologii.


Samodzielność dzięki samorządności dla wolności

Przewiduje się oddziaływanieGromadzkich Repozytoriów Pamięci na wzrost aktywności społecznej w praktyce samorządności obywatelskiej, w zakresach: Budżetów obywatelskich, Ładu przestrzeni, Tożsamości narodowej oraz Samopomocy zdrowia.  

image

Plansza 1. Oddziaływanie Gromadzkich Repozytów Pamięci w gospodarce solidarności.

Gromadzkie Repozytorium Pamięci obejmują tematycznie pięć sekcji, o specjalistycznych treściach, misji i źródłach wprowadzanych materiałów.

1. Budżety:

Treść: społeczne inicjatywy do konkursowego priorytetowania zadań publicznych.

Misja: partycypacja w demokracji bezpośredniej.

Źródło: coroczne procedury konkursowe.

2. Przestrzenie:

Treść: społeczne rzecznictwo publicznych wartości podejmowane w trakcie formalnych procedur gospodarowania przestrzenią.

Misja: publiczne wartości przestrzeni.

Źródło: okazjonalne procedury decyzyjne.

3. Tożsamość:

Treść: coroczne wydarzenia umacniające tożsamość wspólnoty.

Misja:owocowanie tradycji.

Źródło: opracowanie organizatora jubileuszy.

4. Zdrowie:

Treści: organizacja i znaczenie Okresowych Przeglądów Zdrowia.

Misja: kompetencje dla samopomocy zdrowia.

Źródło: opracowanie organizatora przeglądów zdrowia.

5. Wspomnienia:

Treść: fragmenty osobistych kronik życia rodzinnego, znaczące dla życia wspólnoty.

Misja: solidarny rozwój wiedzy.

Źródło: swobodne opracowania autorskie.

image

Plansza 2. Organizacja Gromadzkich Repozytoriów Pamięci przez Kluby Rozwoju Polski.

Zasięg opisywanych zdarzeń powinien być określony wedle uznania jego inicjatorów, w zależności od lokalnej specyfiki i może obejmować terytorialnie rejon jednego lub kilku osiedli czy wsi.

Subsydiarne wsparcie rządu powinno być preliminowane jako nowe zadanie publiczne „internetowego wsparcia repozytoriów pamięci”, a realizowane poprzez powierzenie wybranej instytucji prowadzenia Krajowego portalu wsparcia GRP.

Należy przewidywać, że użytecznośćGromadzkich Repozytoriów Pamięci będzie rosła, odpowiednio do wzrostu znaczenia: (1) pracy dobroczynnej w gospodarowaniu społeczeństwa sieci wiedzy, (2) domowej edukacji pracy solidarnej w narodowym systemie rozwoju wiedzy, (3) personalizacji usług publicznych, (4) instytucji demokracji bezpośredniej w ustroju samorządności, (5) instytucji demokracji bezpośredniej w ustroju narodowych programów rozwoju.


Z odsieczą dla Brukseli

Przedstawione powiązanie, pomiędzy samodzielnością zwiększającą się dzięki cyfrowemu otwarciu sieci wiedzy i wolnością, która może się rozwijać dzięki podjęciu pracy samorządowej seniorów i nestorów, jest wykorzystaniem procesów demograficznych zachodzących w całej Europie.

Podjęcie przez najstarsze pokolenie pracy dobroczynnej dla odpowiedzialnego rozwoju Ojczyzn, stoi zatem i przed Białorusinami, Czechami, Litwinami, Niemcami, Słowakami, Ukraińcami i Rosjanami.

Polacy są dla tej pracy formowani od wieków. Od Benedyktyńskiej Ora et labora, przez Norwidowska pracę dla zmartwychwstania, do Jano Pawłowego powiązania godnością politycznej równości, wolności i solidarności.

Czy stać nas na rzecznictwo tego dziedzictwa dla Europy jutra ?

Posiwiały szatyn, 182 / 82.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka