Nowa nienormalność
Nowa normalność, to nic innego jak nienormalność. Zresztą taka sama jaka jest teraz, tylko że nowa i jeszcze bardziej nienormalna.
10 obserwujących
6 notek
50k odsłon
  2254   0

Koniec początku czyli posłowie do Legendy o Potworze Koronawirusie

Freepik - pl.freepik.com/darmowe-zdjecie-wektory/szablon
Freepik - pl.freepik.com/darmowe-zdjecie-wektory/szablon

Doszły do mnie sygnały, że fabularyzowana część piąta „Kto to zrobił?” nie zaspokaja do końca ciekawości postanowiłem dodać kilka wyjaśnień. Dla informacji tych, którzy trafiają na ten wpis, a nie czytali poprzednich części z serii „Komu jest potrzebna legenda o Potworze Koronawirusie”, podaję linki z krótkim opisem do poprzednich części:

1. „Dlaczego ludzie uwierzyli” - aspekt socjologiczny fenomenu jednej dominującej narracji, a wręcz paradygmatu społecznego pandemii, który powoduje, że pandemia jest rzeczywistym doświadczeniem społecznym, co praktycznie uniemożliwia jakąkolwiek dyskusję. Z tą narracją są jednak związane potencjalnie niebezpieczne mity, dzięki którym ludzi akceptują i tłumaczą sobie zmiany, na które wcześniej by się nie zgodzili.

2. „Fikcja pandemii” - fakty biologiczne i medyczne wskazujące, że nie tylko nie ma żadnej epidemii, ale mamy do czynienia z „efektem epidemii” polegającym na odkrywaniu za pomocą bardzo wadliwych narzędzi i metod wirusa, który jest na pewno od jakiegoś czasu w populacji ludzkiej, jest stosunkowo mało zaraźliwy i nie bardziej śmiertelny niż grypa sezonowa. Są też koncepcje wyjaśniające dlaczego lokalnie (bo nie globalnie i nie mające pokrycia w odnotowanych śmierciach „z koronawirusem”) wystąpiły kilkutygodniowe epizody zwiększonej śmiertelności.

3. „Mechanizm globalnej paniki” - analiza wskazująca na to, jak to możliwe, że w panikę wpadł praktycznie cały świat, jak została ona indukowana, oraz podtrzymana, a także jakie są tego konsekwencje. Jest to w zasadzie dopełnienie części pierwszej, ale od strony psychologicznej. Tłumaczy też, dlaczego kluczowa w tym mechanizmie jest rola mediów interaktywnych oraz regulacje rządowe, które stworzyły coś w rodzaju zinstytucjonalizowanej paniki.

4. „Media, pieniądze i polityka” - analiza pandemii od strony działań mediów, rządów, a to wszystko okraszone przeglądem globalnych interesów. W analizie medialnej jest pokazane na czym polega dzisiejsza manipulacja, fake newsy oraz koncepcja pandemii jako globalnego wydarzenia medialnego w formule filmu katastroficznego. W analizie politycznej jest podanych sporo różnych zależności i czynników mogących wpływać na reakcję rządów. Natomiast (skrócona) analiza interesów geopolitycznych prowadzi nas na trop tego, co jest sednem dzisiejszych zmian na świecie.

5. „Kto to zrobił” - cześć napisana w formie dialogu wewnętrznego między aspektem rozumowo – logicznym a aspektem impulsywno – zmysłowym naszej świadomości. Z racji przyjętej konwencji można odnieść wrażenie, że pewne rzeczy nie są do końca dopowiedziane a wszystkie tematy dostatecznie nie zostały wyczerpane, aczkolwiek wszystkiego można się domyślić: żyjemy w czasach zmian, pandemia się kończy, ponieważ pojawiają się nowe narracje, które też mają potencjał zmiany społecznej i politycznej, ale sama pandemia pozostanie w pamięci właśnie w oficjalnej wersji, którą jakoś tam sobie racjonalizujemy. 

Pandemia to nie kradzież roweru

Ludzka ciekawość jest ograniczona wyobraźnią oraz zbiorem własnych doświadczeń. Widząc zmiany na świecie myślimy kalkami znanymi z książek i filmów, które w większości są oparte na funkcjonujących mitach społecznych. Musimy się jednak zgodzić z tym, że nie mamy pojęcia, jak wyglądają procesy decyzyjne oraz w jaki sposób egzekwowana jest władza na najwyższych światowych szczeblach. To, co nam opowiadają różni dziennikarze śledczy i autorzy sensacyjnych książek potraktujmy raczej jako swego rodzaju licetia poetica, a ich samych jako poetów (śledczych oczywiście). 

Tak samo odpowiedź na to, kto i w jakim celu zrobił pandemię nie może być równie prosta jak ta, kto ukradł rower. Umiemy sobie wyobrazić, że Marian spod trójki wziął obcęgi, przeciął linkę i sprzedał rower na targowisku, a zdobyczne pieniądze przeznaczył na alkohol. Jednak każdy kto miał okazję uczestniczyć w jakimkolwiek procesie decyzyjnym w urzędzie lub firmie wie jednak, że życie na pewnym szczeblu organizacji nie wygląda tak, jak w filmach, a od zamysłu do realizacji jest nie tylko długa droga, ale też bardzo często wychodzi zupełnie coś innego i w zupełnie innym terminie niż to się zaplanowało. Pandemia to nie kradzież roweru.

Jeszcze inną kwestią jest wytłumaczenie przyczyn wielkich zdarzeń historycznych i zmian społecznych. Nie możemy wskazać jednej przyczyny wybuchu obu wojen światowych, a nawet dyskusyjne wśród badaczy jest wskazanie momentu, kiedy konflikty zaczęły się toczyć niekontrolowanie. Trudno zarówno wskazać moment, kiedy blok komunistyczny zaczął się rozpadać, jak też, kiedy bolszewicka rewolucja zwyciężyła w Rosji. Za każdym razem mamy do czynienia z sekwencją zdarzeń, kluczowych decyzji oraz konkretnych uwarunkowań społecznych i politycznych. Warto przy tym zauważyć, że pewnym smaczkiem jest, że carska Ochrana miała szpicli w każdej komórce rewolucyjnej, a jednak ostatecznie carat upadł, chociaż do roku 1917 wydawało się to niemożliwe.

Lubię to! Skomentuj17 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości