Nowa nienormalność
Nowa normalność, to nic innego jak nienormalność. Zresztą taka sama jaka jest teraz, tylko że nowa i jeszcze bardziej nienormalna.
6 obserwujących
6 notek
39k odsłon
1675 odsłon

Koniec początku czyli posłowie do Legendy o Potworze Koronawirusie

Freepik - pl.freepik.com/darmowe-zdjecie-wektory/szablon
Freepik - pl.freepik.com/darmowe-zdjecie-wektory/szablon
Wykop Skomentuj15

Doszły do mnie sygnały, że fabularyzowana część piąta „Kto to zrobił?” nie zaspokaja do końca ciekawości postanowiłem dodać kilka wyjaśnień. Dla informacji tych, którzy trafiają na ten wpis, a nie czytali poprzednich części z serii „Komu jest potrzebna legenda o Potworze Koronawirusie”, podaję linki z krótkim opisem do poprzednich części:

1. „Dlaczego ludzie uwierzyli” - aspekt socjologiczny fenomenu jednej dominującej narracji, a wręcz paradygmatu społecznego pandemii, który powoduje, że pandemia jest rzeczywistym doświadczeniem społecznym, co praktycznie uniemożliwia jakąkolwiek dyskusję. Z tą narracją są jednak związane potencjalnie niebezpieczne mity, dzięki którym ludzi akceptują i tłumaczą sobie zmiany, na które wcześniej by się nie zgodzili.

2. „Fikcja pandemii” - fakty biologiczne i medyczne wskazujące, że nie tylko nie ma żadnej epidemii, ale mamy do czynienia z „efektem epidemii” polegającym na odkrywaniu za pomocą bardzo wadliwych narzędzi i metod wirusa, który jest na pewno od jakiegoś czasu w populacji ludzkiej, jest stosunkowo mało zaraźliwy i nie bardziej śmiertelny niż grypa sezonowa. Są też koncepcje wyjaśniające dlaczego lokalnie (bo nie globalnie i nie mające pokrycia w odnotowanych śmierciach „z koronawirusem”) wystąpiły kilkutygodniowe epizody zwiększonej śmiertelności.

3. „Mechanizm globalnej paniki” - analiza wskazująca na to, jak to możliwe, że w panikę wpadł praktycznie cały świat, jak została ona indukowana, oraz podtrzymana, a także jakie są tego konsekwencje. Jest to w zasadzie dopełnienie części pierwszej, ale od strony psychologicznej. Tłumaczy też, dlaczego kluczowa w tym mechanizmie jest rola mediów interaktywnych oraz regulacje rządowe, które stworzyły coś w rodzaju zinstytucjonalizowanej paniki.

4. „Media, pieniądze i polityka” - analiza pandemii od strony działań mediów, rządów, a to wszystko okraszone przeglądem globalnych interesów. W analizie medialnej jest pokazane na czym polega dzisiejsza manipulacja, fake newsy oraz koncepcja pandemii jako globalnego wydarzenia medialnego w formule filmu katastroficznego. W analizie politycznej jest podanych sporo różnych zależności i czynników mogących wpływać na reakcję rządów. Natomiast (skrócona) analiza interesów geopolitycznych prowadzi nas na trop tego, co jest sednem dzisiejszych zmian na świecie.

5. „Kto to zrobił” - cześć napisana w formie dialogu wewnętrznego między aspektem rozumowo – logicznym a aspektem impulsywno – zmysłowym naszej świadomości. Z racji przyjętej konwencji można odnieść wrażenie, że pewne rzeczy nie są do końca dopowiedziane a wszystkie tematy dostatecznie nie zostały wyczerpane, aczkolwiek wszystkiego można się domyślić: żyjemy w czasach zmian, pandemia się kończy, ponieważ pojawiają się nowe narracje, które też mają potencjał zmiany społecznej i politycznej, ale sama pandemia pozostanie w pamięci właśnie w oficjalnej wersji, którą jakoś tam sobie racjonalizujemy. 

Pandemia to nie kradzież roweru

Ludzka ciekawość jest ograniczona wyobraźnią oraz zbiorem własnych doświadczeń. Widząc zmiany na świecie myślimy kalkami znanymi z książek i filmów, które w większości są oparte na funkcjonujących mitach społecznych. Musimy się jednak zgodzić z tym, że nie mamy pojęcia, jak wyglądają procesy decyzyjne oraz w jaki sposób egzekwowana jest władza na najwyższych światowych szczeblach. To, co nam opowiadają różni dziennikarze śledczy i autorzy sensacyjnych książek potraktujmy raczej jako swego rodzaju licetia poetica, a ich samych jako poetów (śledczych oczywiście). 

Tak samo odpowiedź na to, kto i w jakim celu zrobił pandemię nie może być równie prosta jak ta, kto ukradł rower. Umiemy sobie wyobrazić, że Marian spod trójki wziął obcęgi, przeciął linkę i sprzedał rower na targowisku, a zdobyczne pieniądze przeznaczył na alkohol. Jednak każdy kto miał okazję uczestniczyć w jakimkolwiek procesie decyzyjnym w urzędzie lub firmie wie jednak, że życie na pewnym szczeblu organizacji nie wygląda tak, jak w filmach, a od zamysłu do realizacji jest nie tylko długa droga, ale też bardzo często wychodzi zupełnie coś innego i w zupełnie innym terminie niż to się zaplanowało. Pandemia to nie kradzież roweru.

Jeszcze inną kwestią jest wytłumaczenie przyczyn wielkich zdarzeń historycznych i zmian społecznych. Nie możemy wskazać jednej przyczyny wybuchu obu wojen światowych, a nawet dyskusyjne wśród badaczy jest wskazanie momentu, kiedy konflikty zaczęły się toczyć niekontrolowanie. Trudno zarówno wskazać moment, kiedy blok komunistyczny zaczął się rozpadać, jak też, kiedy bolszewicka rewolucja zwyciężyła w Rosji. Za każdym razem mamy do czynienia z sekwencją zdarzeń, kluczowych decyzji oraz konkretnych uwarunkowań społecznych i politycznych. Warto przy tym zauważyć, że pewnym smaczkiem jest, że carska Ochrana miała szpicli w każdej komórce rewolucyjnej, a jednak ostatecznie carat upadł, chociaż do roku 1917 wydawało się to niemożliwe.

Wykop Skomentuj15
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości