Stacja ładowania autobusu elektrycznego. fot. Wikimedia
Stacja ładowania autobusu elektrycznego. fot. Wikimedia

Ponad miliard złotych na zeroemisyjne autobusy dla gmin

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 12
Rusza kolejny nabór programu „Zielony Transport Publiczny” (ZTP2). Tym razem do wykorzystania jest 1,2 mld zł. Pieniądze trafią do gmin, które będą chciały zainwestować w zeroemisyjne autobusy.

Program „Zielony Transport Publiczny” to inicjatywa NFOŚiGW, która ma pomóc w obniżeniu emisji gazów cieplarnianych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój zielonej, inteligentnej mobilności. Dzięki funduszom samorządy będą mogły nabyć nowe, zeroemisyjne autobusy, w tym trolejbusy i autobusy zasilane energią elektryczną wytworzoną z wodoru oraz zainwestować w rozwój infrastruktury ładowania.

Dlaczego zeroemisyjne autobusy są tak ważne?

Modernizacja taboru pozwoli ograniczyć zanieczyszczenie powietrza, ponieważ nowe, ekologiczne autobusy będą zastępować te stare, szkodliwe dla ludzi i środowiska. Finansowanie  z programu ZTP przełoży się również na zmniejszenie emisji CO2 co najmniej o 18 416 Mg/rok, ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,052 Mg/rok oraz ograniczenie emisji tlenków azotu o 13,611 Mg/rok. Jednocześnie, dzięki skierowaniu środków do średnich i małych miast, pieniądze z KPO pozwolą zmierzyć się z problemem wykluczenia transportowego, które według rozlicznych szacunków może dotykać od 11 nawet do 15 mln Polaków.

- Możliwość korzystania z publicznego, a do tego ekologicznego transportu powinni mieć wszyscy - zarówno mieszkańcy dużych i średnich miast, jak i mniejszych miast i miejscowości. Program Zielony Transport Publiczny umożliwi wprowadzenie do floty przewoźników ok. 760 nowych autobusów zeroemisyjnych - to inwestycja w lepsze zdrowie i jakość życia Polaków – podkreślił minister Kurtyka.

Czytaj też:

O jakie dofinansowanie mogą ubiegać się samorządy w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”?

Samorządy i ich spółki będą mogły ubiegać się o sięgające od 20 do 80% dofinansowanie na zakup lub leasing pojazdów zeroemisyjnych i szkolenie kierowców oraz do 25% na rozwój infrastruktury ładowania – budowę nowych lub modernizację istniejących stacji ładowania. Wysokość dofinansowania jest uzależniona m.in. od liczby mieszkańców oraz rodzaju organizowanego transportu publicznego. Na ten cel przeznaczono maksymalnie miliard złotych. Kolejne 200 mln zł to środki na pożyczki, służące finansowaniu tych przedsięwzięć.

Kiedy nabór wniosków do programu „Zielony Transport Publiczny”?


Nabór wniosków do programu „Zielony Transport Publiczny” będzie prowadzony od 1 września do 20 grudnia 2021 r. Ale to nie jedyne dofinansowanie do transportu zeroemisyjnego z NFOŚiGW. Niedawno ogłoszono m.in. program „Mój elektryk”.

- Dzięki dofinansowaniom z NFOŚiGW w ramach programów „Gepard” oraz „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły” samorządy zakontraktowały już zakup 89 autobusów elektrycznych. Środki z programu Zielony Transport Publiczny pozwolą zwielokrotnić tę liczbę, co przyczyni się do znaczącej poprawy jakości komunikacji zbiorowej. Zwiększenie liczby pojazdów zeroemisyjnych na polskich drogach, czemu służy także ogłoszony przez nas niedawno program „Mój elektryk”, to jeden ze sposobów na osiągnięcie odczuwalnej przez nas wszystkich poprawy jakości powietrza w Polsce – komentuje prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski.

Rośnie liczba autobusów elektrycznych


Modernizacja zbiorowego transportu publicznego w Polsce nabiera tempa w ostatnich latach, głównie dzięki finansowaniu ze środków publicznych. Choć liczba autobusów zeroemisyjnych nie jest jeszcze zadowalająca, to dynamika zmian pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Według danych zaprezentowanych przez organizacje branżowe w tym roku po raz pierwszy w historii udział ekologicznych autobusów sięgnął prawie ¾ nowo zakupionych przez samorządy autobusów (146 z 203 zakupionych pojazdów). Dynamicznie postępuje również elektryfikacja taboru – prawie połowa (92) z zakupionych autobusów to „elektryki”. Nabyte pojazdy będą sukcesywnie zasilały floty poszczególnych przewoźników, dołączając do ponad 530 autobusów elektrycznych już transportujących pasażerów. Od początku roku zarejestrowano w Polsce 100 zeroemisyjnych autobusów, co w porównaniu  z pierwszym półroczem 2020 r. oznacza wzrost o 49% r.d.r.

Zyskają średnie i małe miasta

Przykładem miasta, które bardzo mocno inwestuje w ekologiczny transport, jest Stalowa Wola. Miasto prowadzi projekty z wykorzystaniem zarówno środków krajowych, jak i Funduszy Europejskich. W 2021 roku wzięło też udział w inicjatywie Ministerstwa Klimatu i Środowiska pt. „Miasto z Klimatem”.

- Dzięki dotacji wynoszącej blisko 13 milionów złotych, Stalowa Wola będzie dysponowała sześcioma ultra ekologicznymi autobusami elektrycznymi. To najlepsza promocja transportu publicznego - piękne, nowoczesne i ekologiczne autobusy. Dzięki tym środkom i wcześniejszym programom RPO, po naszym mieście będzie łącznie jeździło 16 autobusów elektrycznych – mówił prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny.

Czytaj też:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka