Siukum Balala Siukum Balala
2905
BLOG

Medievalna Agnieszka Holland

Siukum Balala Siukum Balala Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 103


image

Niech się na mnie teraz zwali sfora pisowskich nienawistników, niech ludzie widzą jakich nietoleransów wychował sobie Kaczyński i ten drugi z Krakowa. Niech widzą, ale jako bloger oddany prawdzie i sprawom ważnym dla Rzeczpospolitej napisać to muszę. Ja na Manchester Medieval Festival pojechałem inspirowany słowami Agnieszki Holland, znanej polskiej reżyserczyni i feministycznej aktywistki. 

image

Ja kocham przeszłość i podobnie jak pani Agnieszka co rano budzę się z pragnieniem aby wszystko było tak jak było dawniej. Po festiwalu mam uczucia mieszane, które słownik psychiatrii określa jeszcze gorzej bo słowem - ambiwalentny. 

image

Dwojaki... i tęsknię i boję się po tym co zobaczyłem. Średniowiecze jako epoka nie do końca była " średniowieczem " ( vide europejskie katedry ) Jaka nieskrępowana niczym twórczość, jaka artystyczna fantazja... i to w kamieniu. Festiwal odbywał się na przykatedralnym placu, w miejscu pomieszkiwania katedralnych kanoników, a później w miejscu na którym słynny filantrop i kupiec Humphrey Chetham założył pierwszą angielską bibliotekę i pierwszą angielską Grammar School, na koniec dołożył jeszcze szpital. Zacofanym, średniowiecznym nienawistnikiem nie był - chyba lepszy niż Owsiak - bo za swoje. 

image


image

Cóż za niezwykłe spotkanie.

- Witam Mr Chetham 

image


image

Takie średniowiecze mi odpowiada. Jedzenie nie za bardzo. Tu pani Agnieszka nie ma racji. Czarny chleb, z grubo przetartej mąki, na zakwasie. Sery ledwie dojrzałe, bez tego francuskiego tchnięcia, bez tego sznytu, który po francusku nazywa - zdaje mnie się - esprit. Tu pani Agnieszka nie byłaby zadowolona gdyby zamiast burgunda i fantastycznych coquilles Saint Jacquesa dostała pajdę razowca i gliniany kufel kwaśnego piwa. 

image

Dalej było jeszcze gorzej. Feminizm w powijakach. Kobiety ? zero seriali. Zero fryzjera i kosmetyczki. 

Przechadzają się i kręcą bączkami, znaczy się przędą. Nawet u nas za Bugiem lepiej było bo już miały kołowrotki. A tu kobiety musiały czekać aż im ten seksista Samuel Crompton skonstruował " Spinning Jenny " Mężczyzna też czasem potrafi ulżyć kobiecie. Od tego on jest. 

image


image

- Pani kupi, ledwie noszona 

image

Jednak to co nastąpiło potem całkowicie mnie zdruzgotało. Inscenizacja sądowych procesów z czasów Tudorów unaoczniła mi, że w jakimkolwiek sporze sądowym kobiety były bez szans. Kobieta w Anglii była własnością męża. Była przedmiotem, częścią żywego inwentarza. W przypadku rozwodu ( czyt. odprawienia przez męża ) przechodziła w prawny niebyt.

image


image

Podsumowując : gdyby dziś było tak jak było kiedyś, żaden z żeńskich członków rodziny pani Agnieszki nie wygrałby procesu o zwrot kamienicy, przekazanej w 1945 roku pod polskie powiernictwo przez nazistów. W czasach kiedy " było jak było " nie było na to szans. Nawet jeśli kobieta mieszkała w Argentynie i miała ukończone 116 lat. 

To ja już wolę, aby było tak jak jest. 

PS. Jedyne co było dobre w Średniowieczu to fizyczna kondycja sędziów. Sędzia Tudorów jest zdecydowanie lepiej odkarmiony niż sędzia Tulejów. 

Widać korupcja większa była. 

image


image


image


image


image


image

W Sredniowieczu obowiazywala zasada ***********  rycerzy. 

image

Dzis swetry robi się na drutach, w średniowieczu było inaczej -  z drutów robiono swetry. 

image


image




Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości