Włodarczyk w finale rzutu młotem po pierwszej próbie. fot. PAP/EPA
Włodarczyk w finale rzutu młotem po pierwszej próbie. fot. PAP/EPA

Włodarczyk przerosła oczekiwania i jest w finale! "To było duże zaskoczenie"

Redakcja Redakcja Igrzyska w Tokio Obserwuj temat Obserwuj notkę 1
Dwukrotna mistrzyni olimpijska Anita Włodarczyk w pierwszej próbie kwalifikacji uzyskała 76,99 m i zapewniła sobie udział w finale konkursu rzutu młotem w igrzyskach w Tokio.

Minimum kwalifikacyjne wynosi 73,50, a Polka posłała młot prawie 3,5 m dalej. Jej wynik z kwalifikacji jest z kolei o 94 cm gorszy od najlepszego tegorocznego osiągnięcia.

Włodarczyk na dekadę zdominowała konkurencję

35-letnia Włodarczyk praktycznie na dekadę zdominowała tę konkurencję. Do dwóch tytułów mistrzyni olimpijskiej (w Londynie przegrała z Tatianą Łysenko, ale Rosjanka została zdyskwalifikowana za doping) dołożyła po cztery złote medale mistrzostw świata i Europy. Od 28 sierpnia 2016 do niej należy też rekord globu - 82,98.

Dwa ostatnie sezony miała jednak stracone z powodu kłopotów zdrowotnych, a poza tym zmieniła trenera - teraz ćwiczy pod okiem Chorwata Ivicy Jakelica.

W grupie B kwalifikacji o udział w finale powalczą Joanna Fiodorow i Malwina Kopron.

Finał rzutu młotem zaplanowano na wtorek na godz. 13.35 czasu polskiego.

Czytaj też:

Włodarczyk: jak zobaczyłam wynik, to było duże zaskoczenie

Anita Włodarczyk oceniła, że pierwszą próbę z kwalifikacji konkursu olimpijskiego w Tokio - gdy rzucony przez nią młot wylądował na 76,99 m, co dało awans do finału - wykonała na ok. 40 procent możliwości.

- Jak zakręciłam, to myślałam, że młot poleci w granicach 72 metrów, bo to było na - powiedzmy - 40 procent. Jak zobaczyłam wynik, to było duże zaskoczenie. Pierwsze, co mi trener powiedział, to, że było bardzo luźno i celnie zakręcone oraz że jest naprawdę duża rezerwa. Życzę sobie, żeby we wtorek było tak samo" - zaznaczyła dwukrotna mistrzyni olimpijska, nawiązując do terminu finału zmagań w stolicy Japonii.

Zapytana, czy we znaki dają się jej trudne warunki pogodowe, zaprzeczyła.

- Jestem przyzwyczajona. Poza tym w Rio de Janeiro było gorzej. Raz sprawdziłam tu temperaturę i było 37 stopni Celsjusza. W Brazylii finał miałam ok. godz. 11 i było ponad 40 stopni. To mnie więc nie przeraża. Jestem przygotowana - mam kamizelki chłodzące, wszystko jest - zapewniła doświadczona lekkoatletka.

Ma za sobą także przetarcie w innych trudnych warunkach klimatycznych, a do takich należy choćby Dauha. - Nie ukrywam, że lecąc do Japonii myślałam, że będą tu podobne temperatury i taka sama wilgotność jak tam. Jest zdecydowanie lepiej - nie ma dużej wilgotności - oceniła.

Wróciła do formy

Włodarczyk ma za sobą właściwie dwuletnią rehabilitację związaną z problemami z kolanem. Jej obecna forma wydaje się potwierdzeniem, że udało jej się wrócić do wysokiej dyspozycji.

- Mówiliśmy, że ta forma ma przyjść na igrzyska, więc jeden krok zrobiłam, do tego, by pokazać, że jestem dobrze przygotowana. Dzisiaj 1 sierpnia, ja 1 grudnia oddałam pierwszy rzut na treningu. Zaczynam więc dopiero dziewiąty miesiąc treningu. W takim krótkim okresie dojść do takiego poziomu - nigdy tak nie było. Jestem z tego bardzo zadowolona - przyznała.

Powtórzyła też wcześniej powtarzane stwierdzenie, że skorzystała także na dłuższej przerwie od rywalizacji. - Odpoczęłam i się zregenerowałam oraz nabrałam jeszcze większej motywacji do pracy. Cały czas wierzyłam, że mogę wrócić. Zdecydowanie łatwiej mi było to zrobić. Bo jeżeli rzucam prawie 83 m, to potem zaliczyć 72 m nie jest tak trudno. Ale był jeden zabieg, potem drugi i do końca nie było wiadomo, czy uda mi się wrócić. Pomogła wiara i wsparcie bliskich oraz trenera i całego sztabu - wskazała niespełna 36-letnia młociarka.

Potwierdziła, że luz, z jakim wykonała swoją jedyną próbę w kwalifikacjach, nastraja ją optymistycznie przed decydującą częścią występu w Tokio.

- Gdybym tak zaczęła konkurs finałowy, to wiem, że mogę jeszcze dużo dorzucić. Przed mistrzostwami Polski pytano mnie, czy mogę rzucić 80 m i powiedziałam, że nie. Teraz mogę zmienić zdanie, bo skoro z takim luzem zaliczyłam 77 m, to znaczy, że rezerwa jest duża. Na szczęście wiem, jak się zachować. Mam nadzieję, że w finale będzie dobrze - dodała.

Posucha medalowa odbiła się na zawodnikach

Utytułowana zawodniczka przyznała, że posucha medalowa w pierwszej części igrzysk w Tokio odbiła się na atmosferze w wiosce olimpijskiej. Zmieniło się to dzięki krążkom wywalczonym przez wioślarską czwórkę podwójną kobiet i sztafetę mieszaną w biegu 4x400 m.

- Wiadomo, że jak ktoś zdobywa medal, to w całej ekipie jest super atmosfera. Nie ukrywam, że wcześniej była trochę grobowa, bo słabo zaczęliśmy te igrzyska. Zdecydowanie inaczej było w Rio de Janeiro i Londynie, bo mieliśmy medale już w pierwszych dniach. Tu trzeba było długo czekać, ale na szczęście ten worek został już rozwiązany. Teraz ostatnia prosta i mam nadzieję, że jeszcze kilka medali zdobędziemy - zaznaczyła.

Chwaliła jedzenie serwowane w stołówce i przyznała, że uwielbia japońską kuchnię. Nie oznacza to jednak, że nic ze sobą nie przywiozła.

- Zabrałam owsiankę i ekspres do kawy. Ale nie przewidziałam jednego - że w Japonii jest inne napięcie i ekspres nie działa. Nie zdążyliśmy kupić transformatora w Takasaki (młociarka była tam na zgrupowaniu poprzedzającym przenosiny do Tokio - PAP), ale na szczęście kawa na stołówce jest super. Jestem miłośniczką tego napoju, a wiem, jak było w Rio de Janeiro, gdzie była kawa w proszku. Wolałam więc się zabezpieczyć - relacjonowała uśmiechnięta Włodarczyk.

Poza nią we wtorkowym finale rzutu młotem wystąpią także Joanna Fiodorow i Malwina Kopron.

KJ

Czytaj też:

Komentarze

Inne tematy w dziale Sport