95 obserwujących
376 notek
650k odsłon
5039 odsłon

Strategiczne zamieszanie z poplątaniem

Wykop Skomentuj245

Niestety w przypadku dokumentów dotyczących obronności mamy sytuację zabałaganioną. Dopiero niedawno podjęto prace nad nową strategią bezpieczeństwa narodowego, natomiast „Koncepcja Obronna RP”, dokument podpisany tylko przez ministra obrony (nie była akceptowana i przyjmowana przez Radę Ministrów) waloru strategii obronności mieć nie może.

imageGdyby MON dysponował strategią obronności RP, to w niej byłyby też wskazania jakim uzbrojeniem powinny dysponować siły zbrojne RP. Byłoby wiadome czy np. potrzebujemy fregat. A gdyby to było wiadome, to minister gospodarki morskiej nie mógłby oprotestowywać ich zakupu, jeśli w strategii obronności przyjętej przez CAŁY rząd, byłaby potrzeba posiadania fregat. Z drugiej strony, gdyby w strategii nie przewidywano uzbrojenia PMW we fregaty, to prezydent wiedziałby, że nie będzie też jakichś listów intencyjnych w tej sprawie.

imageGeneralnie sprawie zakupów nowego uzbrojenia, tworzeniu planów technicznej modernizacji sił zbrojnych RP i całokształtowi prac modernizacyjnych szkodzi brak odpowiednich, aktualnych dokumentów szczebla strategicznego. W moim przekonaniu to brak strategii obronności umożliwił czynnikom polskim najpierw negocjowanie zakupu fregat, a następnie wycofanie się z tego zamiaru. Gdyby była odpowiednia ważna strategia władze wiedziałyby jakie okręty zakupić z punktu widzenia polskich potrzeb obronnych. Jednak skoro strategii nie ma trudno się dziwić, że najpierw ktoś wpada na pomysł pozyskania uzbrojenia, a potem ktoś inny może ten pomysł storpedować.



W lutym 2016 r. ogłosiłem „Hierarchię zadań”, które trzeba wykonać, czyli w jakiej kolejności powinniśmy postępować w sprawach obronnych. Postulowałem opracowanie nowej strategii obronności RP i następnie przeprowadzenie audytu sił zbrojnych i przemysłu obronnego sprawdzającego w jakim zakresie mogą one strategię realizować.

Kolejnym działaniem byłoby przeprowadzenie Strategicznego Przeglądu Obronnego dla ustalenia jakie należy pozyskać zdolności wykonawcze. W konsekwencji powinien był powstać plan odbudowy i modernizacji SZ RP, przyjęcie właściwej struktury sił zbrojnych, wdrożenie odpowiedniego systemu kierowania i dowodzenia i wypracowanie programu technicznej modernizacji armii. Etapem końcowym byłoby wdrożenie nowego modelu sił zbrojnych i rozpoczęcie procesu technicznej modernizacji sił zbrojnych.

Niestety w obszarze obronności postąpiono odwrotnie. Usiłowano najpierw zmieniać program modernizacji technicznej armii, tworzono sprzeczne między sobą koncepcje obronne, niekonsekwentnie naprawiano system dowodzenia, ogłaszano chaotycznie zamiary zakupów różnego uzbrojenia. Powstało nie tylko zamieszanie, ale też poplątanie kompetencyjne sprawiające, że w obronności, w tym zwłaszcza w sprawie uzbrojenia wojska decydenci zdają się nie widzieć, co należy zrobić.

To trzeba pilnie naprawić, wojsko nie może czekać. image


Wykop Skomentuj245
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Społeczeństwo