12 obserwujących
677 notek
1505k odsłon
2826 odsłon

Witaminy z grupy B - niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu

Witaminy z grupy B dostępne są też w formie suplementów.
Witaminy z grupy B dostępne są też w formie suplementów.
Wykop Skomentuj3

Produktami bogatymi w witaminę B5 (kwas pantotenowy) są grzyby, kalafior, wątroba, soja, jaja kurze i drożdże piekarskie.

grzyby
Grzyby zawierają kwas pantotenowy.

Witamina B6 (pirydoksyna)

Witamina B6 odgrywa istotną rolę w przemianach białka (ułatwia jego wchłanianie), witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i tryptofanu (pomaga w jego zamianie na witaminę B3). Jest niezbędna do produkcji hemoglobiny, ma wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni (łagodzi nocne skurcze mięśni nóg, cierpnięcie rąk). Ponadto podnosi odporność immunologiczną organizmu i uczestniczy w tworzeniu przeciwciał. Używana jest także w leczeniu autyzmu. Pirydoksyna odpowiedzialna jest również za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Jej niedobór prowadzi do zaburzeń neurologicznych.

Bardzo rzadko obserwuje się niedobór witaminy B6 ze względu na to, że występuje ona pod wieloma postaciami w pożywieniu. Może się jednak zdarzyć, że kobiety w czasie laktacji nie dostarczają dzieciom wystarczającej ilości tej witaminy. Może być to skutek przyjmowania środków antykoncepcyjnych. Niedobór pirydoksyny obserwuje się też u ludzi starszych powyżej 75. roku życia.

Zobacz: Witaminy dla seniora. Jakie wybrać?

Objawy niedoboru witaminy B6 to widoczne stany zapalne skóry przypominające pelagrę, podrażnienie języka, błon jamy ustnej, zmiany w obwodowym układzie nerwowym, apatia, bezsenność oraz podatność na infekcje. Skutkiem niedoboru witaminy B6 może być też wzmożona zdolność tworzenia kwasu szczawiowego, prowadząca do powstania kamieni nerkowych 

Bogatym źródłem witaminy B6 banany, sok pomarańczowy, chleb z całych ziaren pszenicy, ziarno sojowe (gotowane), drożdże piekarskie.

banany
Bogatym źródłem witaminy B6 są banany.

Witamina B7 (witamina H, biotyna)

Witamina B7, najbardziej znana jako biotyna, wpływa na prawidłowy wzrost i rozwój organizmu, odpowiedni stan skóry (leczy wypryski i procesy zapalne, działa też pozytywnie w przypadku egzemy), zapobiega siwieniu włosów i łysieniu. Witamina B7 powoduje wzrost komórek, ekspresję genów, homeostazę glukozy i syntezę DNA.

Objawami niedoboru biotyny są: depresja, apatia, senność, stany lękowe, halucynacje, bóle mięśni, nadwrażliwość czuciowa. Długotrwały niedobór może spowodować zmianę zabarwienia skóry (szarobiała), jak również złuszczanie naskórka. Zmiany skórne i wypadanie włosów spowodowane są nieprawidłowym metabolizmem kwasów tłuszczowych.

Witamina B7 (biotyna) występuje w małych ilościach w pożywieniu. Za źródło biotyny uważa się mleko, wątrobę, nerki, żółtko jaj oraz kalafior, groch świeży, rodzynki, drożdże piwne, soję.

rozbite jajko
Biotyna występuje w żółtku jaj.

Witamina B9, czyli kwas foliowy

Kwas foliowy jest niezbędny do syntezy DNA, dlatego jest tak ważny dla kobiet w ciąży - witamina ta zapobiega defektom wrodzonym płodu. Ponadto wspomaga układ krwionośny i nerwowy. 

Niedobór kwasu foliowego jest najczęściej spotykany u kobiet w ciąży, alkoholików i osób starszych. U starszych osób powoduje niedokrwistość oraz dystrofię umysłową. Za przyczynę niedoboru kwasu foliowego podejrzewa się nieprawidłową dietę, ciążę, nadużywanie alkoholu i leków, zaburzenia wchłaniania przez układ pokarmowy. 

Jeden z badaczy dowiódł, że kobiety, które przyjmowały kwas foliowy w czasie ciąży, rodziły noworodki o zmniejszonym prawdopodobieństwie wystąpienia wad rozwojowych mózgu i szpiku kostnego.

Zobacz: Co jeść w ciąży? Jadłospis przyszłej mamy. Czego unikać?

Źródła kwasu foliowego w pożywieniu: brukselka, brokuły, szpinak, sałata, szparagi, kalafior, otręby pszenne, fasola, soja, groch, żółtko jaja.

brokuły
Brokuły to idealne źródło kwasu foliowego. 

Witamina B12

Witamina B12 jako jedyna z grupy witamin B jest magazynowana w organizmie. Odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu układów nerwowego i krwiotwórczego.

Witamina B12 jest nazywana też kobalaminą. Jest niezbędna do prawidłowego wzrostu, bierze udział w procesach podziału komórek, wytwarzaniu krwinek czerwonych (uczestniczy razem z kwasem foliowym w tworzeniu oraz dojrzewaniu krwinek) czy też syntezie mieliny, będącej składnikiem osłonek nerwowych (tzw. otoczek mielinowych). Uczestniczy również w syntezie białek i kwasów nukleinowych. Bierze udział w metabolizmie tłuszczów i węglowodanów. Witamina B12 jest istotna w procesie dojrzewania komórek nabłonkowych. Pozwala na utrzymanie zdrowia psychicznego. Poprawia również sprawność umysłową, gdyż bierze udział w procesie tworzenia neuroprzekaźników i otoczki mielinowej.

Witamina ta została odkryta w trakcie badań nad chorobą Addisona-Biermera (anemia złośliwa). Jej niedobór może doprowadzić do tej choroby. Problemy związane z niedoborem witaminy B12, mogą powodować też a wystąpienie chorób związanych z demencją lub otępieniem w wieku podeszłym. 

Źródłem witaminy B12 są produkty zwierzęce, głównie mięso i jego przetwory, a ponadto nabiał. Nie występuje natomiast w produktach pochodzenia roślinnego.

krojenie mięsa
Mięso jest bogatym źródłem witaminy B12.


Polecamy notkę blogera na ten temat: Preparaty witaminowe B complex oraz trochę rad na temat zakupu leków


KJ


Wykop Skomentuj3
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie
Współpracujemy z portalem Medme

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości