zenjk zenjk
78
BLOG

"Dziad wędrowny w kulturze ludowej Słowian"

zenjk zenjk Literatura Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

Katja Michajłowa

https://www.poczytaj.pl/a/katia-michajlowa

"Dziad wędrowny w kulturze ludowej Słowian"

Książka na miarę dzieła Kazimierza Moszyńskiego "Kultura ludowa Słowian".

Szeroka obszarowo - cała Słowiańszczyzna z odniesieniami do kultury zachodnioeuropejskiej.

Przejrzałem "Spis treści", przeczytałem "Przedmowę", "Wstęp", "Zakończenie", pobieżnie zajrzałem do tekstu głównego.

Jeśli miałbym jakieś uwagi krytyczne to chyba brak tego właśnie, czego szukam: mimo obecności i wywiedzenia tematu od kultury ustrojów pierwotnych nie ma, poza ogólnikami, jakiejkolwiek wzmianki o istnieniu tematu w rodzimej kulturze Słowian.

W "Zakończeniu" dopiero pozycjonowanie "śpiewu dziadowskiego", "dziada proszalnego", nosiciela głównie "niskiej" kultury religijnej, któremu jednak nie było obce oszustwo i złodziejstwo, względem innych typów śpiewaków wędrownych, nosicieli "wysokiej" kultury świeckiej i "niskiej" kultury świeckiej.

Można zatem przyjąć, że instytucja czy zawód wędrownego śpiewaka, a przy tym przekaziciela obyczaju i nosiciela nowin, obok nowin przekazywanych przez kupców, istniała znacznie wcześniej na obszarze rodzimej Słowiańszczyzny.

Zasadą słowiańską jest chyba, że dla osób nawet niespokrewnionych, jednak przebywających nawet czasowo we wspólnym gospodarstwie:

- gościnność oczywiście, ale...

"Co Twoje to moje, ale mojego lepiej sam nie ruszaj".

-


zenjk
O mnie zenjk

spokojny - zdziwiony

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura