Nadchodzi kryzys motoryzacyjny. Źródło: commons.wikimedia.org
Nadchodzi kryzys motoryzacyjny. Źródło: commons.wikimedia.org

Problemy krajów Trójmorza. Nadchodzi kryzys motoryzacyjny

Redakcja Redakcja Trójmorze Obserwuj temat Obserwuj notkę 15
W krajach UE działają 194 zakłady motoryzacyjne, z czego 25 proc. znajduje się w Europie Środkowej. Rola sektora motoryzacyjnego jest znacznie bardziej kluczowa dla gospodarki wielu krajów Inicjatywy Trójmorza niż średnia unijna. Tymczasem branża ta zaczęła napotykać poważne problemy.

W artykule dla portalu 3seaseurope.com czytamy, że w przemyśle motoryzacyjnym w UE pracuje 12,7 mln osób. Oznacza to, że 6,6% całej siły roboczej w 27 krajach Unii Europejskiej pracuje, bezpośrednio lub pośrednio, w przemyśle samochodowym. Sektor ten generuje 7% PKB całej UE, a same firmy motoryzacyjne w ubiegłym roku zapłaciły ponad 440 mld euro podatków.

Rola sektora motoryzacyjnego jest ważniejsza dla gospodarek krajów Trójmorza niż średnia UE

Przemysł motoryzacyjny wytwarza 14% PKB Słowacji, 10% PKB Słowenii, 9% PKB Czech i Austrii oraz 8% PKB Polski. Według IHS Markit, wśród dziesięciu największych producentów samochodów osobowych w UE, cztery kraje znajdują się w Europie Środkowej: (Czechy, Słowacja, Węgry i Rumunia)" – pisze Agaton Koziński. 

"Liczby te dokładnie pokazują, w jaki sposób ta gałąź przemysłu jest kluczowa dla dobrobytu gospodarczego Europy Środkowej. Szybki rozwój krajów Inicjatywy Trójmorza w ostatnich latach był w dużej mierze możliwy dzięki bezpośrednim inwestycjom zagranicznym, z których lwia część sektor motoryzacyjny. Ale branża ta zaczęła napotykać poważne problemy.

Problemy branży motoryzacyjnej

Pierwszy to spadek liczby samochodów sprzedawanych w Europie wywołany pandemią. W 2020 roku w krajach Unii Europejskiej sprzedaż samochodów osobowych spadła o 24%. Fabryki motoryzacyjne w Europie Środkowej musiały zwolnić swoją produkcję. Tym bardziej, że pandemia spowodowała trudności z podzespołami. Łańcuchy dostaw między Europą a Azją Pacyficzną uległy poważnemu uszkodzeniu, pojawiły się problemy z wieloma częściami samochodowymi, zwłaszcza półprzewodnikami.

Kolejny spadek sprzedaży aut zanotowano po inwazji Rosji na Ukrainę. Wysokie ceny paliw i wzrost inflacji spowodowały szok na rynku motoryzacyjnym. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w marcu 2022 roku sprzedano 844 147 pojazdów. To o 20,5% mniej niż w marcu 2021 roku i 51% mniej niż w marcu 2019 roku.

Ponadto UE planuje zredukować emisję CO2 do zera do 2050 roku. Jednym z kamieni milowych pomagających osiągnąć ten cel jest zakaz sprzedaży pojazdów z silnikami spalinowymi w krajach UE do 2035 roku. Jedno jest pewne: "Zielony Ład" poważnie wpłynie na europejski sektor motoryzacyjny.

Szansa dla Inicjatywy Trójmorza 

Agaton Koziński pisze, że te wszystkie wyzwania mogą być szansą dla krajów Trójmorza. W związku z rosnącymi cenami energii produkcja poza rynkiem krajowym staje się coraz mniej opłacalna, a więc skróceniu ulegną łańcuchy dostaw - zamiast sprowadzać części z Azji, firmy mogą zacząć przenosić produkcję do krajów Europy Środkowo-Wschodniej,  gdzie są i wysoko wykwalifikowani pracownicy, i niższe koszty pracy. Według publicysty region ten stanie się również bardzo ciekawą alternatywą dla firm szukających możliwości przeniesienia swoich fabryk z Rosji.

Kolejne wyzwanie, które ma stać się szansą to wzrost elektromobilności dzięki "zielonej rewolucji” i unijnej polityce dekarbonizacji przemysłu motoryzacyjnego. "W ostatnich latach Europa Środkowa stała się europejskim liderem producentów akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Region nieustannie poszukuje możliwości zdobycia większej części nowego tortu EV" – możemy przeczytać na portalu 3seaseurope.com.

MP

Czytaj dalej:



Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka