Wyższe bonusy związane z wywłaszczeniem pod CPK

Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK wyjaśnia, że rząd chce zmienić sposób określania wysokości odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości pod CPK. (fot. Instagram/Marcin Horała)
Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK wyjaśnia, że rząd chce zmienić sposób określania wysokości odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości pod CPK. (fot. Instagram/Marcin Horała)
Pełnomocnik rządu do spraw CPK Marcin Horała poinformował, że od 120 do 140 procent nieruchomości wywłaszczanych pod inwestycje celu publicznego otrzymają ich właściciele. - Jeśli parlament przyjmie przepisy zawarte w dwóch procedowanych ustawach — przekazał Horała.

Co z odszkodowaniami za wywłaszczenie nieruchomości?

Jak wskazał wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, rząd chce zmienić sposób określenia wysokości odszkodowania za wywłaszczenia nieruchomości pod inwestycje celu publicznego, jak drogi, linie kolejowe czy zbiorniki przeciwpowodziowe.

— Odszkodowanie zostanie w każdym przypadku powiązane z wartością rynkową nieruchomości. Do takiej wartości zawsze dodawany będzie także bonus pieniężny jako zryczałtowany ekwiwalent kosztów przeprowadzki czy czynności prawnych – dotychczas nierefundowanych — tłumaczy Horała.

Bonus od wartości nieruchomości

Chodzi o bonus pieniężny, który wyniesie bazowo 20 procent wartości nieruchomości. Bonus w wysokości 40 procent dotyczyć zaś będzie wartości obiektów budowlanych oraz wartości lokalu.

— Początkowo bonus miał wynieść odpowiednio: 10 procent i 20 procent, ale wartości te zostały podniesione zgodnie z propozycjami i oczekiwaniami mieszkańców. Proponujemy 120 procent wyceny dla nieruchomości niezabudowanych i 140 procent dla nieruchomości zabudowanych. To jest lepiej niż gołe 100 procent, które obowiązywały za poprzednich rządów — powiedział Horała.

Senat w czwartek zagłosuje nad ustawą

Jak dodał, taki zapis - dla dobrowolnych nabyć - znalazł się w formie poprawki w Ustawie o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ustawę w czwartek ma głosować Senat. Senackie komisje: gospodarki narodowej i innowacyjności oraz infrastruktury wnoszą o odrzucenie ustawy.

— Taką samą poprawkę w przypadku wywłaszczenia zaproponujemy do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw, która będzie w czwartek przedmiotem wysłuchania publicznego na wniosek strony społecznej, a po wysłuchaniu wróci do prac w komisji — przekazał pełnomocnik rządu ds. CPK.

Jak dodał, wyższe bonusy w nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami będą dotyczyły etapu ewentualnych przymusowych wywłaszczeń, który zacznie się po uzyskaniu przez spółkę CPK decyzji lokalizacyjnej.

— Obie ustawy są ze sobą kompatybilne, np. ustawa o usprawnieniu, którą w czwartek zajmie się Senat, kompleksowo dotyczy obszaru Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN), czyli trwającego wykupu nieruchomości pod CPK — wskazał.

Zabezpieczenia dla osób wywłaszczanych

Jak dodał, w procedowanym projekcie ustawy dodatkowo wprowadzono dwa rozwiązania w postaci zabezpieczeń dla osób wywłaszczanych.

— Po pierwsze, przysługiwać im będzie roszczenie do sądu cywilnego o szkodę rzeczywistą w zakresie szerszym niż objęty odszkodowaniem. Będzie mógł z niego skorzystać np. przedsiębiorca, dla którego wywłaszczenie spowodowało wyjątkowo wysokie szkody, nierekompensowane odszkodowaniem" — tłumaczył.

Po drugie - jak dodał - jeżeli wysokość odszkodowania za nieruchomość zamieszkałą będzie niższa niż ustalone ustawowo wskaźniki, przysługiwać będzie zwiększenie odszkodowania do poziomu pozwalającego na odtworzenie sytuacji mieszkaniowej (czasem może to być nawet 100 procent zwiększenia wysokości odszkodowania) – zależnie od liczby osób zamieszkujących nieruchomość.

W czwartek, podczas sejmowej Komisji Infrastruktury, odbędzie się wysłuchanie publiczne dotyczące rządowego projektu nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw.

Centralny Port Komunikacyjny

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe, które zakładają wybudowanie prawie 2000 km nowych linii kolejowych dużych prędkości prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. Inwestycje kolejowe CPK umożliwią dojazd do CPK z większości miast w Polsce w czasie do 2,5 godz.

CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

Senat odrzucił ustawę dot. usprawnienia procesu inwestycyjnego CPK

Senat odrzucił w czwartek ustawę o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, która zakłada m.in. przekształcenie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” w spółkę akcyjną, gdzie Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem.

Za odrzuceniem ustawy głosowało 53 senatorów, przeciw było 46. 

Odrzucona przez senatorów ustawa przewiduje konsolidację Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL) przez wniesienie akcji, należących do Skarbu Państwa do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Wcześniej - w ciągu sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy - nastąpi przekształcenie PPL w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa. Ostatnim etapem będzie objęcie akcji nowopowstałej spółki Polskie Porty Lotnicze przez CPK.


RB

Przeczytaj też:

Anna Moskwa o dopłatach do wszystkich źródeł ciepła. Kto dostanie najwięcej?

Kulisy wizyty Nancy Pelosi na Tajwanie. Amerykanie popełnili wielki błąd

Nancy Pelosi na Tajwanie. "Trwa gra o wiarygodność amerykańską w Azji"


Lubię to! Skomentuj13 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka