Wizualizacja projektu F.S.O. Park, fot. materiały prasowe OKAM
Wizualizacja projektu F.S.O. Park, fot. materiały prasowe OKAM

Megainwestycja w miejscu legendarnych zakładów. W to miejsce wróci życie

Redakcja Redakcja Architektura Obserwuj temat Obserwuj notkę 30
Wkrótce na terenie po dawnej Fabryce Samochodów Osobowych wyrośnie osiedle mieszkaniowe. Firma OKAM kupiła tam powierzchnię wynoszącą 62 ha i planuje ogromną inwestycję. Przedstawicielka firmy podała szczegóły pierwszego etapu projektu F.S.O. Park.

OKAM liczy na szybkie rozpoczęcie pierwszego etapu projektu F.S.O. Park

- Kończymy przygotowanie do etapu I na ok. 130 tys. m2 części mieszkalnej, która obejmie ok. 11 ha, czyli ponad 2 tys. mieszkań dla ok. 4 600 mieszkańców. W jego ramach zbudujemy również szkołę podstawową i część z planowanego 10 ha parku. Pierwszy etap obejmie 1/6 całego obszaru inwestycji i zakładamy, że jego realizacja zajmie ok. 10 lat. Inwestycję planujemy przeprowadzić w ramach lex deweloper (bez planu zagospodarowania na terenie postindustrialnym) – poinformowała ISBnews liderka projektu i członkini zarządu OKAM City Anna Watkowska.

Na wbicie łopaty trzeba będzie jednak poczekać ponad rok. - Końcowy etap wniosku ma być postawiony na Radzie Miasta i liczymy na wydanie decyzji środowiskowej. Mamy nadzieję, że w I kw. 2025 r. wbijemy pierwszą łopatę. Wtedy też ma nastąpić pozyskanie finansowania bankowego - dodaje Watkowska. Cała koncepcja powstała bowiem przy współudziale władz stolicy.


To miejsce na Pradze Północ przejdzie gruntowną zmianę

OKAM zakupił pofabryczny teren po dawnej Fabryce Samochodów Osobowych w 2021 r. F.S.O. Park obejmuje łącznie 62 ha, a cały projekt dzielnicy mieszkaniowo-handlowo-biurowej pomyślany jest do realizacji na ok. 25 lat. Obecnie na warszawskim Żeraniu "nie ma życia". Część hal i magazynów wynajmują małe firmy, autokomisy i warsztaty, a reszta opustoszałych zabudowań kultowej fabryki popada w ruinę.

- Cały teren, który jest w tym pasie jest nadzieją na to, żeby w prawobrzeżnej Warszawie pojawił się dobry kawałek miasta, który chcemy oddać mieszkańcom po tym, jak przez długi czas był pusty - zaznaczył Olszewski. - To miejsce ma się zmieniać dokładnie w tym kierunku. Miejsca, które zachowa swoją tożsamość i elementy, które będą mówiły o tym, co tu się działo przez kilkadziesiąt lat po wojnie - podkreślił wiceprezydent stolicy Michał Olszewski.

Etap I z budynkami mieszkalnymi z powierzchniami handlowo-usługowymi obejmie 11 ha, część biurowa i usługowa w etapie I to ok. 10 tys. m2. Powstanie też pierwszy fragment zaplanowanego w centrum osiedla parku. Jednym z pierwszych budynków, które pojawią się na działce po FSO, będzie szkoła dla 650 uczniów.

Powierzchnia użytkowa osiedla wyniesie około 700 tysięcy metrów kwadratowych, z czego część mieszkalna to niemal 440 tysięcy metrów kwadratowych. Docelowo w całej inwestycji powstanie ok. 12 tys. mieszkań z przeznaczeniem dla 17-19 tys. osób, a także ok. 13 tys. nowych miejsc pracy.

Plan zakłada także utworzenie terenów rekreacyjnych, a w tym publicznego skateparku, ścieżek biegowych czy rowerowych. Inwestor deklaruje, że 20 z 62 hektarów przeznaczono na zieleń. Połowę tego będzie stanowił wspomniany już park centralny. Przewidziano również powstaną parkingi zbiorcze wokół inwestycji. Powstaną też parkingi podziemne, ale - jak zapewniają przedstawiciele OKAM - w znacznie mniejszej skali niż na powstających obecnie osiedlach. Będzie też sporo proekologicznych rozwiązań.


Co zostanie z dawnej fabryki FSO?

- To, co jest najważniejsze w tym masterplanie, który jest ewolucją tego, co powstało na zlecenie miasta, to są wartości i zasady urbanistyczne, filozoficzne i społeczne, które formułowaliśmy wspólnie z pracownią SAWAWA - powiedziała  Marta Sękulska-Wrońska, architektka z pracowni WXCA. Wskazała również, że dzięki ewolucji koncepcji zachowanych zostanie więcej budynków po dawnej fabryce.

- Zachowujemy całą halę kolebkową. To jest najstarszy budynek kompleksu FSO. Poza tym pozostawiamy trzy nawy budynku tłoczni, czyli około 30 procent całej tej olbrzymiej hali produkcyjnej. Chcemy stworzyć tam przestrzeń mieszaną: gastronomiczną, kulturalną. Marzymy też, aby wskrzesić na osiedlu muzeum motoryzacji. Mamy wiele pamiątek, które można w nim zaprezentować - zapewniła Anna Watkowska.

Wyliczyła też, że ocalony zostanie fragment budynku spawalni oraz brama główna. Deweloper chce ją przywrócić do pierwotnego kształtu. Zachowany ma być też budynek dyrekcji (bliżej Trasy Toruńskiej), którego elewacja jest obłożona ceramiką użytkową.

OKAM specjalizuje się w budownictwie mieszkaniowym i komercyjnym. W portfolio znajduje się 28 projektów w 7 miastach w Polsce, m.in. w Łodzi – Strefa Progress, Strefa Piotrkowska 217, Łódź.Work i NOW, w Katowicach – Dom w Dolinie Trzech Stawów oraz Inspire, w Warszawie – Incity i Cityflow na Woli, Mokka, Vista i Central House na Mokotowie, Arlet House na Ochocie, Żoli Żoli na Żoliborzu, Bohema – Strefa Praga oraz F.S.O. Park (62 ha po dawnej Fabryce Samochodów Osobowych). W aktywach OKAM znajdują się również zabytkowe kamienice w centrum Katowic i Krakowie.

ja

Czytaj też:


Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości