Coraz więcej firm minimalizuje w ten sposób koszty. Klienci nie narzekają

Redakcja Redakcja Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 3
Połowa polskich firm korzysta z mediów społecznościowych. To trzy raz więcej niż 10 lat temu, ale to nie koniec wzrostu.

Przedsiębiorcy coraz chętniej wykorzystują w działalności technologie informacyjno- komunikacyjne. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego prawie co piąte (18 proc.) małe, średnie i duże przedsiębiorstwo prowadziło w 2022 r. sprzedaż elektroniczną, 48 proc. przedsiębiorców prowadziło biznes z wykorzystaniem mediów społecznościowych w 2023 r. Do tego już 58 proc. dużych firm wykorzystuje social media w rekrutacji pracowników w 2023 r. sprzedaż elektroniczną. Najczęściej firmy realizowały e-sprzedaż za pośrednictwem własnych stron internetowych lub aplikacji mobilnych (13 proc.).

W 2023 r. stronę internetową miało dwie trzecie przedsiębiorstw (67 proc.), a ponad 4 proc. oferowało klientom aplikację do pobrania na smartfon. Z otwartych danych korzystało 15 proc., głównie duże firmy. Przedsiębiorcy korzystali przede wszystkim z danych gospodarczych i finansowych. W 2023 r. już blisko połowa (48 proc.) firm wykorzystywała media społecznościowe w celach biznesowych. Jeszcze dekadę temu było to 19 proc. Ponad 80 proc. dużych przedsiębiorstw wykorzystywało media społecznościowe w celu tworzenia wizerunku lub marketingu produktów (76 proc.) oraz do rekrutacji pracowników (58 proc.).   


Po co firmom media społecznościowe? 

Social media służą jednak nie tylko do budowania własnej marki i jako kanał komunikacji z klienta mi, ale także do prowadzenia sprzedaży. Z danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że rośnie popularność social commerce, czyli handlu prowadzonego bezpośrednio przez portale społecznościowe lub z minimalnym udziałem witryny sklepu internetowego, do którego media społecznościowe przekierowują. Konkurencyjność w sieci wpływa na produktywność, inwestycje oraz zrównoważony rozwój. Z badania Polskiego Instytutu Ekonomii wynika, że aż 28 proc. firm uruchomiło nowe kanały dystrybucji, w tym sprzedaż online, by zminimalizować koszty funkcjonowania firmy w sytuacji rosnących cen.

Wyższy, na tle danych GUS (18 proc.), odsetek firm, które uruchomiły sprzedaż online w 2022 r. wynika z tego, że badania PIE obejmowały również mikrofirmy. Największy odsetek wprowadzających e-sprzedaż w ramach redukcji kosztów był wśród firm produkcyjnych (35 proc.) i handlowych (33 proc.).

Pierwszą polską stroną internetową umieszczoną na polskim serwerze była „Polska Strona Domowa, czyli Polish Home Page” jej autorem był zespół NASK. Została ona utworzona w 1993 roku. A pierwszy portal internetowy autorstwa Polaków zadebiutował w 1995 roku. W kwietniu 1996 roku Telekomunikacja Polska uruchomiła dostęp anonimowy do Internetu przez modemy. W Polsce prasa uznawała Internet za narzędzie nieprofesjonalne, nieciekawe oraz zbyt kosztowne. 


Facebook od 2008 roku

Polska wersja językowa Facebooka pojawiła się w maju 2008 roku, kiedy na całym świecie z platformy korzystało już ponad 100 mln ludzi, uruchomiona dzięki tłumaczeniom wykonanym przez użytkowników. Dzisiaj Ponad 3 mld ludzi, czyli niemal 40 proc. światowej populacji, każdego miesiąca korzysta aktywnie z Facebooka. W Polsce to liczba polskich użytkowników Facebooka przekroczyła 23 miliony, co stanowi 70 proc. internautów w Polsce. Ponad połowa użytkowników korzystała z platformy wyłącznie na smartfonach.

Z badania Komisji Europejskiej (2021) wynika, że wykorzystywanie technologii informacyjno- komunikacyjnych przez firmy jest korzystne dla środowiska. Aż 73 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że korzystając z technologii informacyjno-komunikacyjnych zużywa mniej materiałów i sprzętu, 72 proc. produkuje mniej odpadów, a 70 proc. zużywa mniej energii.  


Tomasz Wypych

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj3 Obserwuj notkę

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka