fot. Canva
fot. Canva

Największy polski bank wydał komunikat. Środki klientów mogą być zagrożone

Redakcja Redakcja Finanse Obserwuj temat Obserwuj notkę 9
Przestępcy mają coraz szerszy wachlarz skutecznych sposobów na okradanie - spoofing elektroniczny, fałszywe inwestycje, oszustwo na kod do aplikacji mobilnej - to najczęstsze rodzaje działań, jakich dopuszczają się oszuści na klientach banków. Ze względu na rosnące niebezpieczeństwo w sieci PKO Bank Polski opracował tzw. tarczę bezpieczeństwa. Składa się na nią kilka zasad, klienci PKO BP mogą się dowiedzieć, czego nie należy robić, aby nie paść ofiarą oszustwa.

PKO BP ostrzega klientów. Bank opracował tarczę bezpieczeństwa

Średnio 1,8 tys. zł tracili Polacy, którzy w 2023 r. stali się celem ataku w internecie. PKO BP zwraca uwagę, że to ponad dwa razy więcej niż w 2022 r. Cyberprzestępcy coraz częściej wyłudzają pieniądze czy dane osobowe od ludzi. Stosują różne techniki, nieprawdziwe informacje przekazują w mailach, postach, reklamach i rozmowach telefonicznych, które mają zmanipulować ofiarę.

Bank PKO BP opracował dla swoich klientów coś w rodzaju kodeksu, chcąc chronić ich przed oszustami. Prosi, aby klienci
pod żadnym pozorem nie udostępniali innym swoich danych: loginu, hasła, PESEL-u, danych karty czy BLIKA. Pro drugie, żeby nie zgadzali się na opłacenie zakupów poza serwisem ogłoszeniowym (np. OLX, Vinted, Allegro).


Kolejne ostrzeżenie PKO BP dotyczy otwierania podejrzanych linków zawartych w korespondencji. Klienci nie powinni klikać w podejrzane np. skrócone linki: w wiadomościach e-mail, SMS lub na komunikatorach (np. WhatsApp, Messenger), nawet jeśli przychodzą od znajomego – to może być niebezpieczne - ostrzega PKO BP. Należy unikać także logowania się do banku przez publiczne WiFi oraz podłączania dysków zewnętrznych (np. pendrive’ów), jeśli nie wiemy dokładnie, do kogo należą i czy są bezpieczne.

PKO BP: Klienci nie mogą bagatelizować znaczenia haseł dostępu

Bank radzi, aby dokładnie sprawdzić rozmówcę, który przez telefon podaje się za pracownika banku. Jeśli mówi, że jest pracownikiem PKO BP – można poprosić o pusha z jego danymi w aplikacji IKO. Kolejna sprawa dotyczy tego, co wielu Polaków bagatelizuje - hasła dostępu. Należy używać skomplikowanych i co istotne, różnych od siebie haseł na kontach. Zanim zalogujesz się do banku lub zapłacisz w internecie, sprawdź też adres www i certyfikat bezpieczeństwa strony, a po dokonaniu transakcji czytaj dokładnie powiadomienia autoryzacyjne swoich płatności.

Na koniec PKO BP radzi, aby regularnie aktualizować systemy, aplikacje i przeglądarki. Pamiętajmy, pobieramy aktualizacje tylko z oficjalnych sklepów z aplikacjami i dostawców oprogramowania.

ja


Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka