W Tybecie, Nepalu, Ladakhu i Bhutanie odbywa się wiele świąt monastycznych, podczas których tybetańscy mnisi wykonują tańce. 
   Opera tybetańska, znana jako „Ache Lhamo” w Tybetańskim Regionie Autonomicznym i „Namthar” w Qinghai to tradycyjna sztuka widowiskowa popularna wśród społeczności tybetańskich w Tybecie, Syczuanie, Qinghai, Yunnan, Gansu, Xinjiangu oraz w Indiach i Bhutanie. Łącząc elementy mitologii, folkloru, tańca i rytuałów religijnych, opera tybetańska oferuje wyszukane przedstawienia na festiwalach takich jak Shoton i Losar. 
Została ona uznana za narodowe niematerialne dziedzictwo kulturowe w 2006 roku i wpisana na Listę Reprezentatywną Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO w 2009 roku.
Od chwili pojawienia się opera tybetańska cieszy się dużą popularnością wśród Tybetańczyków. Jej historia sięga XV wieku i zwana jest „żywą skamieniałością tradycyjnej kultury tybetańskiej”. Ta starożytna opera wpisana na listę zarówno narodowego niematerialnego dziedzictwa kulturowego Chin jak i niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO przyciąga wielu fanów naszych czasach.
    To imponujące oblicze mocy jest charakterystyczne dla ikonografii tybetańskiej. W ten sposób na żywo jest ilustrowana ogromna energia, jaką świadomość musi wykorzystać, aby stawić czoła i pokonać przeszkody stojące na drodze do duchowego wyzwolenia.
  To imponujące oblicze mocy jest charakterystyczne dla ikonografii tybetańskiej. W ten sposób na żywo jest ilustrowana ogromna energia, jaką świadomość musi wykorzystać, aby stawić czoła i pokonać przeszkody stojące na drodze do duchowego wyzwolenia.
 Maska do tańca Cham, Tybet, XIX w. wykonana z papieru mâché, pochodząca z dziedzictwa Alexandry David-Néel z 1970 roku.
 Maska do tańca Cham, Tybet, XIX w. wykonana z papieru mâché, pochodząca z dziedzictwa Alexandry David-Néel z 1970 roku.
   Maskę tę zdobyła słynna podróżniczka Alexandra David-Néel  podczas jej przygód z podróży po świecie tybetańskim, które ostatecznie doprowadziły ją do Lhasy w 1924 roku. 
Inne maska z jej kolekcji znajdują się w Narodowym Muzeum Sztuki Azjatyckiej – Guimet w Paryżu. Również kilka egzemplarzy znajduje się w jej domu przekształconym w muzeum w Digne-les-Bains.
Zamaskowane tańce buddyjskie, cham, o wybitnie sakralnym charakterze, stanowią ważny aspekt rytuału ezoterycznego buddyzmu himalajskiego. Mają one starożytne pochodzenie i są wykonywane przez specjalnie przeszkolonych mnichów podczas ważnych świąt, na malowniczych i spektakularnych ceremoniach.
Te skodyfikowane tańce, wymagające od mnichów doskonałej koncentracji, przedstawiają wiele postaci z buddyjskiego panteonu, w tym bóstwa, o aspektach pokojowych lub tragicznych, w zależności od przypadku. Dla tancerzy jest to forma dynamicznej medytacji, która łączy się z intensywnością i dramatyzmem niektórych scen wywołanych tańcem.
 Maski są zakładane wysoko na głowy tancerzy i mocowane sznurkami z tyłu głowy, są zabezpieczone paskami materiału, aby zapobiec zranieniu tancerzy podczas ruchu. To przez półotwarte usta tych masek tańczący mnisi mogą patrzeć. Kontekst tańca pozwala z całą pewnością zidentyfikować postać odpowiadającą noszonej masce.
 Maski są zakładane wysoko na głowy tancerzy i mocowane sznurkami z tyłu głowy, są zabezpieczone paskami materiału, aby zapobiec zranieniu tancerzy podczas ruchu. To przez półotwarte usta tych masek tańczący mnisi mogą patrzeć. Kontekst tańca pozwala z całą pewnością zidentyfikować postać odpowiadającą noszonej masce. 
   Jednakże w odniesieniu do tego imponującego przykładu ogólny wygląd twarzy, z jej gniewnymi rysami, niebieskim kolorem, a także czaszkami zdobiącymi jej diadem, w szczególności przywodzą na myśl Mahakalę, jednego z największych opiekuńczych bogów praktykujących nauki buddyzmu ezoterycznego.
 Maska będąca zarówno zwyczajnym jak i szczególnym kulturowym przedstawieniem życia ludzkiego była ważnym narzędziem w starożytności. Jest to nie tylko broń obronna podczas polowań i bitew ale również narzędzie komunikacji z niebem i ziemią w rytuałach składania ofiar bogom. Wreszcie jest teź symbolem przywiązania przodków do totemu.
 Maska będąca zarówno zwyczajnym jak i szczególnym kulturowym przedstawieniem życia ludzkiego była ważnym narzędziem w starożytności. Jest to nie tylko broń obronna podczas polowań i bitew ale również narzędzie komunikacji z niebem i ziemią w rytuałach składania ofiar bogom. Wreszcie jest teź symbolem przywiązania przodków do totemu.
 Niektóre tradycyjne maski z Sakyya wykonane z gliny. (Budda pochodził z klanu Skakya)
   Niektóre tradycyjne maski z Sakyya wykonane z gliny. (Budda pochodził z klanu Skakya)
Zwyczaj „malowanej twarzy” pochodzący z czasów prymitywnych klanów był w Tybecie wszechobecny. Mężczyźni farbowali twarze krwią zwierząt przed wzięciem udziału w polowaniu lub bitwie. Jest to gest dodający odwagi i przestraszający wrogów.
Niektórzy badacze uważają ten zwyczaj za podstawę maski tybetańskiej. Z czasem maska stała się popularna dzięki zjednoczeniu z takimi religiami jak Bon i Buddyzm.Tańce Qiangmu (tybetański taniec religijny) i opera tybetańska wprowadziły ją do życia codziennego.
Od oryginalnej „malowanej twarzy” przez maski zwierzęce używane w prymitywnych rytuałach ofiarnych po maski różnych postaci (boga, diabła i zwykłych ludzi) maska tybetańska rozwija się z biegiem czasu.
 Maski używane w operze tybetańskiej, zwłaszcza niebieska Wenba, różnią się kolorem (zielony, biały, żółty, czerwony ...) w zależności od różnych tożsamości i przedstawianych postaci.
     Maski używane w operze tybetańskiej, zwłaszcza niebieska Wenba, różnią się kolorem (zielony, biały, żółty, czerwony ...) w zależności od różnych tożsamości i przedstawianych postaci. 
• Na przykład kolor biały reprezentuje czystość. Białą maskę opery tybetańskiej noszą zatem postacie o czystym, łagodnym i życzliwym charakterze.
• Żółta maska przedstawia nieśmiertelnych świętych o promiennym obliczu, którzy są wielkimi dobroczyńcami i uczonymi.
• Kolor zielony reprezentuje kobiety symbolizując cnotę, mądrość, piękno i elegancję. W życiu codziennym zieleń często pojawia się w odzieży damskiej, np. w zielonych szalikach, w biżuterii, zielonych koszulach, czy nawet w zielonym Bangdian (fartuchu tybetańskim).
• Czerwona maska to symbol inteligencji i odwagi, który reprezentuje władzę i sprawiedliwość. Często królowie noszą czerwone maski, podczas gdy ministrowie noszą jasnoczerwone maski.
 Maska Dharmapali w rzeźbionym drewnie pochodząca z Tybetu z początku XX wieku.
 Maska Dharmapali w rzeźbionym drewnie pochodząca z Tybetu z początku XX wieku. 
Pomimo często agresywnego wyglądu maski są pożytecznymi bóstwami, ponieważ ich funkcją jest ochrona buddyzmu i jego wyznawców.
   Moc emanująca z masek Cham ilustruje ogromną energię jaką świadomość musi wykorzystać, aby stawić czoła i pokonać przeszkody stojące na drodze do duchowego wyzwolenia. Tańce Cham są wykonywane przez mnichów podczas ważnych świąt, które gromadzą ich na dziedzińcu klasztoru z wiernymi.
  Tańce klasztorne lub tańce Cham są wyrazem ofiar składanych pokojowym i gniewnym bóstwom, aby rozwiały one przeszkody na drodze do wyzwolenia. Oprócz bóstw interweniuje wiele postaci.
 Tańce klasztorne lub tańce Cham są wyrazem ofiar składanych pokojowym i gniewnym bóstwom, aby rozwiały one przeszkody na drodze do wyzwolenia. Oprócz bóstw interweniuje wiele postaci.
Tańczący mnisi noszą maski czasem przerażające. Inni mnisi używają tamburynów i kotłów do odpędzania złych duchów. Ruchy, sekwencje i miny tancerzy są opisane w tekstach, ich przekaz ustny pozostaje fundamentalny. Moc emanująca z masek Cham ilustruje ogromną energię jaką świadomość musi wykorzystać, aby stawić czoła i pokonać przeszkody stojące na drodze do duchowego wyzwolenia. Tańce Cham są wykonywane przez mnichów podczas spektakularnych ceremonii.
 Drewniana maska Cham Mahakala pochodząca z Tybetu lub Nepalu z początku XX wieku.
 Drewniana maska Cham Mahakala pochodząca z Tybetu lub Nepalu z początku XX wieku. 
Jej czerwony kolor, a także pięć czaszek (5 dolegliwości  przyczyn cierpienia), które zdobią jej diadem i przedstawiają Mahakalę, jednego z największych opiekuńczych bogów (Dharmapala) w buddyzmie ezoterycznym (Wadżrajana). Pomimo ich często agresywnego wyglądu, są pożytecznymi bóstwami.
 W sklepie z maskami tybetańskimi na Barkhor East Street, w obszarze uliczek i placu publicznego w pobliżu świątyni Jokhang w Lhasie.
 W sklepie z maskami tybetańskimi na Barkhor East Street, w obszarze uliczek i placu publicznego w pobliżu świątyni Jokhang w Lhasie.
 Tradycyjnie miejscem wystawiania opery tybetańskiej była otwarta okrągła przestrzeń osłonięta namiotem ze sceną wyznaczoną magicznym kręgiem i centralnym ołtarzem. Jedną z największych cech opery tybetańskiej jest to, że postacie od początku do końca występują w maskach. Czas trwania występów jest bardzo zróżnicowany, mogą one trwać nie krócej niż dwie godziny lub nawet siedem dni.
 Tradycyjnie miejscem wystawiania opery tybetańskiej była otwarta okrągła przestrzeń osłonięta namiotem ze sceną wyznaczoną magicznym kręgiem i centralnym ołtarzem. Jedną z największych cech opery tybetańskiej jest to, że postacie od początku do końca występują w maskach. Czas trwania występów jest bardzo zróżnicowany, mogą one trwać nie krócej niż dwie godziny lub nawet siedem dni.
 
 
 
 

 
 

									
		
		
			
			
	
	Inne tematy w dziale Polityka