Jan Filip Libicki Jan Filip Libicki
1291
BLOG

Klątwa

Jan Filip Libicki Jan Filip Libicki Teatr Obserwuj temat Obserwuj notkę 26

Przemawia za to do mnie bardzo oświadczenie Episkopatu Polski w tej sprawie. Uważam, że nie ma w nim słabych punktów. Najbardziej jednak podoba mi się ostatnie zdanie z oświadczenia Episkopatu w sprawie spektaklu „Klątwa”.

Nie oglądałem spektaklu „Klątwa” w warszawskim Teatrze Powszechnym. Sądząc jednak z padających w przestrzeni publicznej opinii oraz fragmentów filmików w internecie jest to spektakl w najwyższym stopniu bluźnierczy. Obrazoburczy.

Jest to przykre z dwóch powodów. Po pierwsze ktoś świadomie atakuje i znieważa wartości i osoby dla wielu jego rodaków najświętsze. Po drugie chodzi temu komuś chyba właśnie o to, aby to te osoby zabolało. A wszystko to w atmosferze pseudo sztuki i pseudo wolności.

Do tego dochodzi fakt, że w spektaklu tym organizuje się zbiórkę pieniędzy na zabójstwo Jarosława Kaczyńskiego. Jak wiadomo nie jestem specjalnym fanem prezesa PiS, ale zbieranie pieniędzy, nawet w ramach sztuki teatralnej, na to żeby kogoś zabić jest nie tylko czymś najgłębiej obrzydliwym, ale wydaje mi się też być przestępstwem. Nie wiem czy w tym miejscu jest pole na działanie prokuratury. Nie jestem prawnikiem.

Wiele osób składa w tej sprawie doniesienia do prokuratury z racji obrazy uczuć religijnych. Rozumiem to i uznaję za naturalny odruch. Sam tak wielokrotnie robiłem. Gdy to robiłem, wiele osób sugerowało mi, że jest to napędzanie autorem takich pseudo spektakli oczekiwanego przez nich rozgłosu. Że właśnie o to im chodzi. Kiedyś nie zgadzałem się z tą opinią. Dziś uważam, że nie jest ona pozbawiona sporej dawki racji. Ci pseudo artyści chcą bowiem uchodzić za fałszywych męczenników fałszywie rozumianej wolności słowa. Skoro w żaden sposób nie są w stanie przyciągnąć uwagi publiczności swoją aktorską grą, bo Pan Bóg nie dał im wystarczającego talentu, robią to tak, jak robią i o taki rozgłos im chodzi. Powtarzam jeszcze raz, te akcje z doniesieniami do prokuratury rozumiem, ale nie podzielam opinii o ich skuteczności w tym samym stopniu, co kiedyś.

Przemawia za to do mnie bardzo oświadczenie Episkopatu Polski w tej sprawie. Uważam, że nie ma w nim słabych punktów. Najbardziej jednak podoba mi się ostatnie zdanie z oświadczenia Episkopatu w sprawie spektaklu „Klątwa”. Rzecznik Konferencji Episkopatu pisze w nim: „odpowiedzią na spektakl Klątwa, który wypacza pojęcie sztuki i piękna niech będzie modlitwa wynagradzająca za bluźnierstwo oraz promocja wartości między innymi w środkach społecznego przekazu w myśl słów zło dobrem zwyciężaj. Święte słowa! Sam się do nich zastosuję.

Tu polityka zaczyna swój dzień: www.300polityka.pl

Poznań 2.0 - najważniejsi w jednym miejscu - bo informacja nie musi być nudna  http://miastopoznaj.pl/

Wielkopolski Portal Osób Niepełnosprawnych – www.pion.pl

www.facebook.com/flibicki

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura