Łukasz Warzecha. Fot. YouTube
Łukasz Warzecha. Fot. YouTube

Dziennikarski crowdfunding. Dołączył Warzecha

Redakcja Redakcja Media Obserwuj temat Obserwuj notkę 55

Łukasz Warzecha uruchomił system wsparcia jego kanału na YouTube. Dziennikarz komentuje na nim bieżące wydarzenia polityczne.

Publicysta uruchomił swój kanał cztery miesiące temu. Jak poinformował, chce aby dobrowolne wpłaty były formą wynagrodzenia za jego pracę, a nie „datkami na przeżycie”. Dodaje, że pomysł ten zrodził się w odpowiedzi na rosnącą polaryzację na rynku medialnym. Łukasz Warzecha poszedł w ślady kolegów dziennikarzy, którzy postanowili zwrócić bezpośrednio do odbiorców o wsparcie finansowe ich pracy.

Nowy model biznesowy w polskim dziennikarstwie oparty na dobrowolnych wpłatach odbiorców jest stosunkowo nowy. W 2019 roku bracia Tomasz i Marek Sekielscy za pieniądze zebrane w serwisie Patronite wyprodukowali filmy dokumentalne „Tylko nie mów nikomu” i „Zabawa w chowanego” o wykorzystywaniu seksualnym dzieci w polskim Kościele katolickim. Obecnie trwa zbiórka na kolejny dokument – o aferze SKOK-ów.

Dariusz Rosiak po zwolnieniu z radiowej Trójki, gdzie pracował od 2006 r., wziął sprawy w swoje ręce. Ogłosił zbiórkę na Patronite i realizuje swoją audycję „Raport o stanie świata” w formie podcastu. Potrzebne na ten cel 20 tys. złotych miesięcznie zebrał w kilkanaście dni. Dziś Raport Rosiaka ma co miesiąc wpłaty na kwotę 60 tys. złotych. Jego audycje mają już 2 mln odsłon na platformie „Anchor.fm” i zajmują czwarte miejsce na liście najpopularniejszych polskich podcastów na Spotify.

O sukcesie medialnego crowdfundingu mogą mówić również Magdalena Jethon, Jan Chojnacki, Wojciech Mann, Patrycja Macjon i Piotr Jedliński, którzy po odejściu z Trójki założyli Radio Nowy Świat. Zbiórka na Patronite ruszyła w kwietniu tego roku, a koncepcja radia bez reklam miała być możliwa tylko przy założeniu, że uda się zebrać 250 tys. złotych miesięcznie. Zbiórka Radia Nowy Świat zebrała dotychczas 5 mln złotych, przy średnich wpłatach miesięcznych w wysokości ponad 700 tys. złotych.

Pierwsze próby antenowe ma już za sobą Radio 357 utworzone przez innych dziennikarzy radiowej Trójki, którzy odeszli ze stacji wskutek zmian kadrowych wprowadzonych przez prezes Agnieszkę Kamińską. Podobnie jak Radio Nowy Świat stacja potrzebuje miesięcznie 250 tys. zł. Od października tego roku inicjatywa zebrała w systemie crowdfundingu 576 tys. złotych od 13,4 tys. patronów. Wśród najbardziej rozpoznawalnych nazwisk nowego projektu radiowego są Marek Niedźwiedzki i Kuba Strzyczkowski. Miesięczna średnia wpłat na Radio 357 na platformie Patronite wynosi 320 tys. złotych. Radio 357 (podobnie jak Radio Nowy Świat) zapewnia, że będzie „pierwszym społecznościowym radiem FM bez reklam”.

Zbiórkę na Patronite prowadzi także Maciej Orłoś – uruchomił ją latem tego roku, a od 2018 r. dziennikarz prowadzi swój kanał na YouTube. Dotychczas zebrał ponad 22 tys. złotych od 234 darczyńców.

Na platformie Patronite od grudnia 2018 roku funkcjonuje też zbiórka Halo.Radio, które wspiera 399 patronów. Radio wystartowało w październiku 2019 r. Miesięczna kwota wsparcia wynosi średnio 10 tys. zł miesięcznie, a łącznie zebrano 478 tys. złotych.

MK


Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura