Animela Animela
792
BLOG

Powidła śliwkowe

Animela Animela Gotowanie Obserwuj temat Obserwuj notkę 20

Właśnie zapakowałam do zgrabnych słoików (zbieranych przez cały rok na taką okoliczność) bardzo gęste powidła śliwkowe. Niestety nie z węgierek: dostałam od niezmiernie uprzejmych ludzi potworną ilość owoców (śliwki to tylko część daru), i nie były to węgierki. Drylowanie niezbyt dojrzałych owoców (to są drzewa uprawiane na własny użytek, więc nie nawożone i nie pryskane - zupełnie zdrowe owoce są ZAWSZE robaczywe, więc trzeba zbierać niedojrzałe) trwało pół niedzieli (wspomniałam coś o tym, że śliwek było ponad 10 kilo? ...), i wtedy też zaczęłam je rozprażać w największym garze, jaki mam: owoce upchnęłam ciasno, a i tak był spory menisk wypukły - pokrywka leżała gdzieś pod sufitem ...). W poniedziałek po pracy kontynuowałam gotowanie, a idąc spać dosypałam kilogram cukru (węgierek bym tak nie pohańbiła, ale to przecież były zwykłe śliwki ekologiczne, niezbyt dojrzałe, więc i niekoniecznie słodkie). Dziś jeszcze ze dwie godziny smażyłam owoce, aż próba talerzyka (łyżeczka masy wylana na talerzyk i zostawiona do wystygnięcia zastyga i nie zmienia kształtu) wyszła pomyślnie. Gotowe powidła (gęste niczym marmolada) przelałam do wyparzonych słoików, zakręciłam i teraz pasteryzuję na sucho (po zakręceniu wieczka słoik odwracam do góry nogami i jeszcze przykrywam kocem).

Idąc spać sprawdzę, czy wszystkie słoiki zassały, i ewentualne leniuchy przeznaczę do jedzenia na bieżąco.

Akurat powidła śliwkowe to niezbędnik w dobrej kuchni: czy to jako omasta do pieczywa, czy jako smarowidło do naleśników, czy składnik ciasta, czy dodatek do bigosu - powidła śliwkowe są niezastąpione i nieodzowne. Oczywiście można kupić w sklepie - tańsze lub droższe - ale nigdy nie mamy pewności, czy producent zadbał o odrzucenie każdej śliwki, którą można podejrzewać o niecne przechowywanie w swym wnętrzu obrzydliwego robaka.

Animela
O mnie Animela

Jestem człowiekiem - przynajmniej się staram.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości