Widok Mierzei Wiślanej od strony Zalewu Wiślanego z widocznym placem budowy przekopu. Fot. Przemysław Woźnica/Wikimedia
Widok Mierzei Wiślanej od strony Zalewu Wiślanego z widocznym placem budowy przekopu. Fot. Przemysław Woźnica/Wikimedia

Koszt przekopu Mierzei Wiślanej mocno wzrośnie

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 290

Rząd chce zwiększyć budżet projektu z 880 mln zł do blisko 2 mld zł.

Zwiększenie budżetu na przekop Mierzei Wiślanej spowodowane jest m.in. wzrostem cen materiałów i robót budowlanych.

Koszty przekopu Mierzei Wiślanej rosną

Obecna wartość programu przekopu Mierzei Wiślanej wynosi zwiększy 880 mln zł i zwiększy się do 1,98 mld zł.

"Wzrost kosztów inwestycji spowodowany jest zmianą cen materiałów i robót budowlanych oraz nowymi inwestycjami wynikającymi z rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania i przyjęcia programu w 2016 r. Ponadto, projekty budowlane i koncepcja realizacji inwestycji musiały zostać dostosowane do restrykcyjnej – ze względu na realizację inwestycji w obszarach Natura 2000 – decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia" - tłumaczy rząd w komunikacie CIR.

Nowymi elementami inwestycji, których realizacja nie była planowana w 2016 r. są m.in.: likwidacja mostu pontonowego na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i budowa w tym miejscu nowego mostu, która miała być realizowana przez samorząd terytorialny; budowa nowego mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego.

Wzrost kosztów inwestycji związany jest ponadto z budową sztucznej wyspy, na którą będzie trafiać urobek z budowy. Pierwotnie miał być on odkładany na brzegach Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej. Na wyspie mają się znaleźć siedliska dla dziko żyjących ptaków.

Na zwiększenie wartości inwestycji wpłynie również pogłębienie wejścia do portu w Elblągu.

W związku z planowanymi dodatkowymi pracami, zmieni się także harmonogram programu. "Końcowy termin realizacji inwestycji zostanie wydłużony o 3 miesiące – do końca pierwszego kwartału 2023 r. Powodem zmiany terminu jest wydłużenie procedury przetargowej oraz konieczność pogłębienia wejścia do Portu Elbląg" - wyjaśniono.

Przekop Mierzei Wiślanej

W czerwcu ówczesny minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk przyznał, że wartość samego przekopu przez mierzeję to 992 mln zł. Natomiast na realizację całości inwestycji, łącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg i budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej zarezerwowano ponad 1,9 mld zł.

W przyszłym roku na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli przekop Mierzei Wiślanej, zarezerwowano w projekcie budżetu państwa 700 mln zł.

Według Urzędu Morskiego w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 metrów głębokości.

Rząd przekonuje, że dzięki budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zostanie zapewniony swobodny dostęp do portów znajdujących się nad Zalewem. "Zwiększy się także możliwość działania polskiej Marynarki Wojennej oraz poprawi się bezpieczeństwo związane z użyciem jednostek ratownictwa morskiego (SAR). Budowa toru wodnego – niezależnego od sytuacji międzynarodowej i w pełni kontrolowanego przez Polskę – stworzy warunki dla stabilnego rozwoju regionu Zalewu Wiślanego" - podkreśla.

W lipcu przekop Mierzei Wiślanej napotkał nowy problem - gigantyczne złoże bursztynu.

KJ

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka