Siukum Balala Siukum Balala
1035
BLOG

Norweski homo ludens

Siukum Balala Siukum Balala Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 29


image

Homo ludens - człowiek bawiący się. Celne spostrzeżenie holenderskiego pisarza, historyka i kulturoznawcy Johana Huizingi, o roli gier i zabaw w życiu człowieka, o ich kulturotwórczej roli i wpływie na nasz rozwój cywilizacyjny, wydaje się potwierdzać pod każdą szerokością geograficzną. Ja sądziłem, że w krainie wiecznego deszczu i wichru powodów specjalnych do gier i zabaw na świeżym powietrzu nie ma. No bo skąd czerpać siły ? Całe miasto przebywa na ulicy Storgata do godziny 3:30 ( nad ranem ) A gdzie ma przebywać kiedy od 19 maja do 27 lipca trwa tu dzień. Do domu zwykle wraca się po ciemku, no najwyżej po północy.

image

3:30

Gdyby nie norweski Storting oni zabawiliby się na śmierć. Niestety wybija 3:30 i wszystkie piwiarnie i restauracje mają prawny obowiązek kulturalnego wyproszenia gości i opuszczenia żaluzji. Po kwadransie miasto zasypia. No pomyślałem ja sobie : ciekawe co będzie jutro ? Jak się wam wstanie, toż dopiero rozpoczął się weekend. Sobota 4:00 am. Zawiodłem. Ja zaspałem, a oni nie. Gorąca krew chłodnych z pozoru Wikingów wydaje się nie stygnąć. Obudziły mnie strzały, krzyki i megafony w porcie.

image

Pomyślałem, że to jakaś manifa, że protestują feministki oraz kobiety i żony tych, którzy wrócili przed 4:00 am i domagają się wcześniejszego zamykania knajp, by mieć korzyść z Wikinga wcześniej. Według badań francuskich największe stężenie testosteronu występuje nad ranem. Trudno jest mi sobie wyobrazić jak ta żona prezydenta Francji dochowuje wierności naukowej prawdzie. Cóż z takiego testosteronu, kiedy Wikingowie nad ranem wrócili do domu... i bela z nich. Pobiegłem do portu czym prędzej, by w ramach solidarności wesprzeć ten testosteron, który przydzieliła nam natura. Wesprzeć mężczyzn z wyspy Trømsoya. Niepotrzebnie. To były tylko zwykła zabawa, zwykłe regaty łodzi Wikingów. Spotkany przeze mnie Rosjanin ( pracujący tam ) na moje pytanie : co oni robią podczas nocy polarnej ? Odpowiedział z nutą zgorszenia : Jak to co ? piją przez cały czas. No skoro Rosjanina gorszy picie, to ci Wikingowie mają naprawdę nieposkromioną potrzebę zabawy. 

image


image


image


image


image

Zwycięzcy regat 

image







Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości