zenjk zenjk
115
BLOG

Esterka 2

zenjk zenjk Kultura Obserwuj notkę 5

Esterka

Chcę tutaj podzielić się swoimi osobistymi spostrzeżeniami.

Uczeń podczas nauki połyka ogromne ilości informacji, niektóre po prostu „połyka”, bo nie ma czasu ani możliwości, aby się nad nimi zastanowić.

Tak i ja w czasie nauki połknąłem, przyjąłem do wiadomości, że król Kazimierz Wielki miał kochankę Esterkę, która była młodą żydówką.

Uznałem po prostu: jego zysk, jego strata.

Fakt ten, historyczny albo legendarny, jest bardzo istotny dla żydów i często się nawet tym chwalą.

Ale dojrzewając człowiek poznaje inne informacje i zaczyna mu się to wszystko układać w całość.

Gdy byłem w muzeum w Opocznie, dowiedziałem się, że jest tam dom Esterki: nie wiem czy jest to jej dom rodzinny, czy dom schadzek, który polski król dla niej przeznaczył – jest to poza obszarem moich zainteresowań – dla Opoczna jest to jednak ważny fakt historyczny.

Tych „domów Esterki” w Polsce jest kilka.

Następną informacją, którą zanotowałem w świadomości przypadkiem i bez specjalnej uwagi, jest obraz w muzeum w Opocznie przedstawiający młodą kobietę i dwóch starych żydów za nią – być może jest to odwołanie do tematów biblijnych.

W całość zaczęło mi się to składać, gdy podczas rozmowy z polską żydówką (rozpoznałem ją po nazwisku) na twitterze z dumą pochwaliła mi się, że teraz żydzi mają królową Polski - chyba chodzi o żonę prezydenta Dudy.

Wydaje mi się jednak, że żona spełnia tu raczej rolę czynnika pilnującego i kontrolnego dla interesów żydowskich w Polsce.

Tak więc wracając do Esterki:

Nie wydaje mi się, by rola inicjacji jej związku z królem polskim wyszła od niego.

Królowie w swoich związkach są związani względami dynastycznymi i raczej nie powinni kierować się zauroczeniem, miłością.

Raczej to ona go „poderwała”.

„Do tanga trzeba dwojga” – jednak.

Dlaczego młoda żydówka to zrobiła - nie wydaje mi się, by była aż tak świadoma, by sama to wymyślić, czuję tu rękę sprytnych rabinów żydowskich, którzy jej to podpowiedzieli i cały czas ją wspierali w tym dziele – bardzo mi pasuje tutaj ten obraz z muzeum w Opocznie.

Przypomnijmy, że u żydów pochodzenie dziedziczy się po matce.

Wydaje mi się, że była to żydowska inicjatywa w celu stworzenia żydowskiej linii pretendentów do korony polskiej z tzw. nieprawego łoża, skoro król nie miał męskich potomków z legalnych związków.

Właśnie z tej przyczyny została przeznaczona do tego celu dziewczyna z tzw. porządnej rodziny żydowskiej, by można było szukać w tej sprawie jej godnych przodków, którzy usprawiedliwialiby w jakimś sensie te pretensje do tronu polskiego.

Tak więc intrygę Esterki odbieram jako akt agresji żydowskiej względem Polski – akt niewypowiedzianej wojny żydów przeciwko Polsce w celu przejęcia władzy w Polsce.

Na szczęście wówczas cała ta intryga nie udała się.

Żydzi w dążeniu do władzy w Polsce musieli poczekać aż w XX w. wymordują elity polskie w różny sposób – w międzyczasie ciągle rosnąc demograficznie i finansowo.

Wydaje się, że trzeba całą tą intrygę wyjaśnić w sposób bardziej szczegółowy.

Wydaje się zatem, że zgodnie z przekazami kronikarza król polski czynił awanse każdej ładnej kobiecie w swoim zasięgu i dążył do najszybszej możliwej konsumpcji związku, w tym także z Esterką.

Esterka jednak była młodą dziewczyną wychowaną w specyficznym środowisku żydowskim.

Esterka rutynowe, rytualne nawet, zaloty króla potraktowała poważnie i pierwsze co zrobiła, to szukała rady u swoich rodziców, a oni oczywiście skierowali się do miejscowego rabina.

Gdyby rabin był mądry powiedziałby im:

„My żydzi jesteśmy gośćmi w tym kraju, skandal nam niepotrzebny, powinnaś być bardzo ostrożna w kontaktach z królem polskim, powściągliwość i umiar, no i zachować wiele rezerwy”.

Byłoby to zachowanie zachowawcze z jego strony.

Ale niestety na jej i nasze nieszczęście rabin był mądrzejszy i natychmiast spostrzegł asumpt do intrygi, nadarzającą się doraźnie szansę, rzadką okazję na podniesienie pozycji żydów w Polsce i uzyskanie wpływu żydowskiego na politykę polską poprzez posiadanie „agenta” w najbliższym otoczeniu króla.

Rabin postanowił podjąć ryzykowną grę i zalecił jej umiarkowanie pozytywną reakcję na umizgi króla.

Zresztą nie jest to nic nowego, kobiety często były do tego używane w historii, świadomie albo nieświadomie.

Ten związek nie był związkiem dwustronnym, lecz trójstronnym – rabin zawsze był jako trzeci w tle tej idylli.

Korzystne dla żydów decyzje podejmowane przez króla świadczą, że Esterka dobrze wywiązywała się ze swoich obowiązków, okazała się pojętną uczennicą.

Tylko jedno jej się nie udało:

założenie żydowskiej dynastii w Polsce,

bo to już nie zależało wyłącznie od króla.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Statut_kaliski

https://pl.wikipedia.org/wiki/Esterka

https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_%C5%BByd%C3%B3w_w_Polsce

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Historia_%C5%BByd%C3%B3w_w_Polsce

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Polscy_%C5%BBydzi

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Polacy_pochodzenia_%C5%BCydowskiego


zenjk
O mnie zenjk

spokojny - zdziwiony

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura