Wśród producentów żywności popularne stało się zjawisko downsizingu.
Wśród producentów żywności popularne stało się zjawisko downsizingu.

Drogo, drożej i jeszcze mniej. Uwielbiane produkty padły ofiarą nowego zjawiska

Redakcja Redakcja Handel Obserwuj temat Obserwuj notkę 72
Wśród producentów żywności popularne stało się zjawisko downsizingu, czyli obniżanie masy produktu. Głośnym przykładem było "Ptasie Mleczko", które waży 340 g, a nie jak wcześniej 360 g. Dla konsumentów złą wiadomością jest też to, że firma Lotte Wedel to nie jedyny producent, który postanowił zmniejszyć masę własnych produktów.

"Ptasie Mleczko" waży mniej 

Od jakiegoś czasu kupując "Ptasie Mleczko" musimy wiedzieć, że dostajemy go mniej, niż było to wcześniej. Lotte Wedel postanowił obniżyć masę produktu z 360 g na 340 g. Co było tego powodem? 

Firma wydała oświadczenie, w którym tłumaczy, że musiała podjąć takie kroki ze względu na wzrost cen surowców używanych w produkcji, tj. mleka, cukru, masła, ale także opakowań.

"W drodze licznych badań konsumenckich i testów zweryfikowaliśmy więc możliwość zmiany jego wagi z 360 do 340 g, utrzymując kluczowe dla konsumentów – smak i kształt pojedynczej pianki oraz ich ilość sztuk w opakowaniu. Dzięki temu udało nam się zoptymalizować koszt produktu, który w przypadku utrzymania obecnej gramatury oznaczałby dotkliwy wzrost ceny dla konsumenta" – czytamy w komunikacie biura prasowego Wedla, cytowanym przez Portal Spożywczy. 

Nie tylko "Ptasie Mleczko" 

Zjawisko downsizingu ze względu na wysoką inflację stało się dość popularne w ostatnim czasie. "Rzeczpospolita" postanowiła przeanalizować inne produkty, który również straciły masę. 

Na cięcia zdecydowali się również producenci serka Danio (z 220 g do 200 g) oraz batona Snickers (z 58 g na 50 g). 

Podobnie jest w przypadku Coca-Coli. Producent podjął decyzję o zmniejszeniu ilości płynu w średniej rozmiarowo butelce. Litrowych butelek Coca-Coli już nie ma, jest za to 850 ml, która w rozmiarze od razu przywodzi na myśl, że bierzemy z półki litrową Colę.

Duże cięcia możemy zauważyć również u producentów masła. Wcześniej kostka smarowidła miała 250 g, a teraz jest to 200 g. 

Mimo, że "Rzeczpospolita" informowała, iż zmieniła się także gramatura jogurtu Zott z 400 g na 370 g, to z naszych ustaleń wynika, że jest to nieprawda. Producent informuje nas, że masa 370 g występuje nieprzerwanie od 2009 roku.

MP

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka