Inteligentne samochody przyszłości. Zaskakujące, co wykorzystuje się do ich produkcji

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 5
Nawet 2 terabajty informacji i danych dziennie wytwarza współczesny samochód. Odpowiada to 500 tys. zdjęć lub 13 milionom stron dokumentu.

Najnowszy raport ManpowerGroup „Automotive World of Work” analizuje pięć światowych trendów branży motoryzacyjnej i pokazuje w jaki sposób wpływają na rynek pracy. Współczesne pojazdy są wyposażone przynajmniej w sto czujników, które bez przerwy przekazują informacje. Eksperci szacują, że każdy podłączony do sieci samochód wytwarza każdego dnia nawet 2 terabajty surowych danych, co odpowiada 500 tys. zdjęć lub 13 milionom stron dokumentu. Te gigantyczne, nieustannie rosnące zbiory i ich odpowiednie wykorzystanie kształtują przyszłość motoryzacji, jednak równie ważne jest także odpowiednie ich zabezpieczenie. 


Masa zdjęć potrzebna do produkcji samochodów 

Dlatego przy produkcji samochodów i części do nich wykorzystuje się już teraz ponad milion specjalistycznych zdjęć. I stale ich przybywa. W 2035 roku 37 proc. nowych aut osobowych będzie miało zaawansowane technologie umożliwiające jazdę autonomiczną. Wszystko to sprawia, że cyberbezpieczeństwo w tej branży staje się priorytetem. Według danych PwC, producenci spodziewali się znacznego wzrostu liczby cyberataków na pojazdy, a 89 proc. uważa, że wysoki poziom zabezpieczenia aut stanowi znaczącą przewagę konkurencyjną. Dlatego w branży motoryzacyjnej pracuje coraz więcej informatyków, programistów i specjalistów od cyberbezpieczeństwa.

- Wraz z coraz większym zaawansowaniem technologicznym pojazdów, kwestia cyberbezpieczeństwa staje się kluczowym elementem w branży motoryzacyjnej. Firmy muszą zadbać o ochronę przed zagrożeniami związanymi z atakami cybernetycznymi, co może prowadzić do zwiększonego zapotrzebowania na specjalistów IT. Chociaż ten trend nie jest jeszcze w pełni widoczny, to rosnąca świadomość bezpieczeństwa prowadzi do większego zainteresowania kandydatów posiadających umiejętności w zakresie cyberbezpieczeństwa - mówi Krzysztof Denisiuk, ekspert rynku pracy, manager ds. klientów strategicznych w ManpowerGroup.

Branża motoryzacyjna dynamicznie się rozwija Samochody zmieniają się dosłownie na naszych oczach. Stają się coraz bezpieczniejsze, stal połączone z siecią, wykorzystując najnowsze technologie, w tym także sztuczną inteligencję, a producenci inwestują olbrzymie kwoty w rozwój technologii przyszłości. Wykorzystanie zaawansowanych asystentów, np. asystenta utrzymania pasa ruchu i hamowania, czy inteligentnego tempomatu rośnie. Komisja Europejska szacuje, że systemy te mogłyby zmniejszyć korki i usprawnić komunikację w Europie nawet o 15 proc. i zapobiec tysiącom ofiar wypadków samochodowych. 


Zabezpieczenie łańcuchów dostaw 

Jak podaje firm doradcza McKinsey, niemal dwie trzecie producentów (64 proc.) twierdzi, że obecnie stawiają na możliwą regionalizację i skracanie swoich łańcuchów dostaw. W przypadku organizacji, których działania zależą od dostaw z innego regionu (49 proc.), znaczna większość (89 proc.) twierdzi, że z czasem będzie starała się zmniejszyć tę zależność.

- W kontekście globalnych wydarzeń, takich jak pandemia czy napięcia geopolityczne, organizacje coraz bardziej dążą do zabezpieczenia swoich łańcuchów dostaw. Ten trend jest zauważalny również w Polsce, gdzie firmy podejmują działania mające na celu minimalizację ryzyka związanego z potencjalnymi niespodziewanymi sytuacjami, jednocześnie uwzględniając w tym wszystkim zobowiązania ESG. Polska staje się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem dla inwestycji i rozwoju w sektorze automotive, zarówno ze względu na dogodne położenie geograficzne, infrastrukturę, jak i rosnące wsparcie ze strony rządu dla rozwoju przemysłu. Jednakże, aby utrzymać tę atrakcyjność, konieczne jest ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się warunków rynkowych, a także światowych trendów – dodaje ekspert ManpowerGroup. 


Transformacja ekologiczna w motoryzacji

W nadchodzących latach ekologiczna transformacja przedsiębiorstw będzie nadal nabierać tempa, szczególnie w branży motoryzacyjnej. W związku z tym 73 proc. pracodawców z tego sektora twierdzi, że obecnie rekrutuje lub planuje poszukiwania kandydatów na „zielone stanowiska”. Wiele danych wkazuje, że do 2030 r. pojazdy elektryczne będą stanowić 40 proc. światowej sprzedaży. To mniej więcej pięciokrotność liczby pojazdów elektrycznych sprzedanych w 2022 roku, co przekłada się na 40 mln pojazdów elektrycznych i kolejne 20 mln hybryd. Wraz z rozwojem elektryfikacji pojazdów wzrośnie zapotrzebowanie na publiczną infrastrukturę do ładowania. International Energy Agency podaje, że obecnie na całym świecie działa ponad 2,7 miliona publicznych punktów ładowania, a roczny wzrost liczby tych stacji powrócił do poziomu sprzed pandemii wynoszącego 50 proc. 


Fot. Samochód przyszłość marki Renault/Renault 

GW


Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie