Brytyjska sieć odzieżowa River Island ogłosiła plany zamknięcia 33 ze swoich 230 sklepów, co może skutkować utratą pracy przez nawet 1000 osób. To efekt trwającej restrukturyzacji, którą nadzorują eksperci z PwC. Firma - kiedyś obecna także w Polsce - teraz walczy z poważnymi problemami finansowymi i kurczącą się liczbą klientów.
Według poetalu retailgazette.co.uk, decyzję o zamknięciu 33 sklepów ma zatwierdzić grono wierzycieli w sierpniu 2025 roku. Restrukturyzacja to odpowiedź na malejącą sprzedaż w sklepach stacjonarnych, rosnące koszty działalności i dynamiczny rozwój e-commerce. - Migracja klientów z głównej ulicy handlowej do sprzedaży internetowej zmieniła biznes. Zostaliśmy z dużym portfelem fizycznych sklepów, które nie są już dostosowane do potrzeb naszych klientów - oświadczył dyrektor generalny River Island, Ben Lewis.
Jak wyjaśnił, firma będzie starała się ograniczyć liczbę zwolnień do minimum, ale obecna skala działalności jest już nieadekwatna do realiów rynkowych.
Potężne straty River Island
W 2023 roku sieć odzieżowa odnotowała stratę przed opodatkowaniem w wysokości 33,2 mln funtów, przy spadku obrotów o 19 proc. do 578,1 mln funtów. Rok wcześniej River Island miało jeszcze zysk rzędu 2 mln funtów. Na początku 2024 roku firma rozpoczęła program zwolnień w centrali w Londynie, obejmujący działy HR i zakupów. Obecnie sieć zatrudnia ok. 5500 osób w Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Nie tylko River Island wpadło w tarapaty. Sieć Poundland rozważa zamknięcie do 150 sklepów i dwóch centrów logistycznych. Eksperci prognozują, że rosnące koszty pracy, podatki i spadający ruch w sklepach coraz mocniej dadzą się we znaki firmom z branży handlu detalicznego.
River Island już raz zniknęło z Polski
Choć obecna fala zamknięć dotyczy głównie Wielkiej Brytanii i Irlandii, warto przypomnieć, że River Island opuściło Polskę już 10 lat temu. Decyzja była skutkiem wycofania się Empik Media & Fashion z segmentu odzieżowego.
Sieć miała w Polsce kilka salonów w największych miastach, w tym cztery w samej Warszawie, zazwyczaj w centrach handlowych. Po wycofaniu się głównego licencjobiorcy, żaden inny partner nie zdecydował się kontynuować działalności marki na polskim rynku.
Fot. River Island/Wikipedia
Red.
Inne tematy w dziale Gospodarka