Siukum Balala Siukum Balala
1354
BLOG

Biedron penetruje Valettę

Siukum Balala Siukum Balala Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 42

image

Bezpośrednio po " walkach " na Kaukazie zostałem, jako rekonwalescent, przetransferowany do najlepszego brytyjskiego szpitala wojskowego w mieście Valetta na wyspie Malta. Koledzy z Australii powinni znać ten szpital z lekcji historii, bowiem większość kontuzjowanych w bitwie pod Gallipoli żolnierzy ANZAC została przetransportowana statkiem szpitalnym HMHS " Soudan " do szpitala w forcie San Elmo.

image

Żołnierze ANZAC w szpitalu San Elmo 

Szpitale na Malcie miały bardzo dobrą opinię i podczas II wojny, bowiem trafić na Maltę i tu się kurować, to było to. Choć ma się rozumieć nie jest zadaniem żołnierza dać się zabić lub choćby ranić. Nie bez znaczenia dla mnie było i to, że mogłem tu natrafić na ślad pierwszej pielęgniarki świata, Florence Nightingale, która z 42 pielęgniarkami przybyła z Marsylii na Maltę w drodze na Krym, gdzie zorganizowała pierwszą profesjonalną, wojskową służbę medyczną. O tej dzielnej kobiecie też wkrótce napiszę, ale jeszcze nie teraz. Za dużo spraw się nam tu, na tym blogu, nagromadziło. Po kolei.

image

Zatoka Balluta w San Julian 

Jako niesubordynowany rekonwalescent niezbyt się przykładałem do rekonwalescencji, nie współdziałałem z lekarzami i pielęgniarkami. Robiłem po prostu to co lubię najbardziej czyli zbijałem bąki, z tym że nie były to Józefy Bąki. Wina najlepszego tu nie mają, zresztą gdzie po Gruzji znaleźć lepsze wino ? No i nie bez znaczenia jest kompania, z którą się przebywa. Na Malcie byłem pozbawiony wsparcia mojej grupy operacyjnej, choć zadanie wykonałem.

image

A tak na poważnie to na Maltę poleciałem z powodu fortu San Elmo. Fortu, dzięki któremu już wkrótce będziemy świętować Boże Narodzenie. Ten skromny element fortyfikacji sprawił, że mogliśmy być formowani przez chrześcijaństwo, a nie islam.

image

Kościół NMP z Góry Karmel w San Julian 

To wszystko sprawił ostatni rawelin Europy, rawelin fortu San Elmo. I oczywiście niezłomna postawa walecznego i bezkompromisowego obrońcy chrześcijaństwa Jeana Parisota de La Valette. Bo ja zawsze podkreślam i o tym przypominam. Są wydarzenia w historii, które determinują życie ludzi na wiele pokoleń... i o tym każdy powinien pamiętać. Bo sprawy się dzieją, choć bywamy tego nieświadomi. 

image

Ravelin Notre Dame 

Przy okazji rocznicy lądowania na Księżycu napisałem dwie notki dotyczące innych eksploratorów, tych którzy wcześniej stawiali, małe - na miarę ludzką - kroki, które okazały się wielkimi krokami ludzkości. Mowa oczywiście o wielkich odkryciach geograficznych i wielkich odkrywcach.

https://www.salon24.pl/u/siukumbalala/973135,przyladek-canaveral-europy

https://www.salon24.pl/u/siukumbalala/974952,przyladek-canaveral-europy-2

Jednak bez notki o zmaganiach Europy z islamem i jednym z kluczowych momentów tych zmagań, czyli oblężeniem Malty w roku 1565, temat nie byłby kompletny. Stąd moja wizyta na Malcie.

image

Fort Rikasoli, widok znad fortu San Elmo 

Oczywiście materiał musi być uporządkowany, detal za detalem. Kiedy będę gotów napiszę notkę o oblężeniu Malty i tym co było wcześniej. Teraz robię pauzę, bo niestety muszę doglądać świątecznych przygotowań. W miarę możliwości. Proszę o cierpliwość.

image

   Fontanna Trytona. Valetta, najbardziej ufortyfikowane miasto Europy

image

Fort Tigne i apartamentowce  Valetty 

image

Przystań promowa Sliema 

image


image


image


image








Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości