Siukum Balala Siukum Balala
571
BLOG

Зорки 5, ваш гид по городу Бордо

Siukum Balala Siukum Balala Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 39

image
Bordoska" La Defense "najbrzydsza architektura ever

Dziś zdecydowałem się na tytuł pisany cyrylicą z powodu ciszy wyborczej. To czysta ostrożność. Nie chcę, by pan Honiewicz vel Hombak zarzucił mi, że nawet w tytule potrafię przemycić propisowskie treści. Początkowo cyrylica wydawała mi się niewłaściwa. Wszyscy pamiętamy słowa prezydenta Vereinigtes Europa o bardzo niebezpiecznych scenariuszach pisanych cyrylicą. Na szczęście redaktor Czuchnowski
- w przypływie nie wiem czego - dowiódł, że Tusk się pomylił ! ! ! Jak można ! On się nigdy nie myli.
Śledztwo red. Czuchnowskiego wykazało, że cyrylica nie była czynna przy pisaniu owych scenariuszy, więc tytuł jest niezagrożony. Oczywiście zdaje sobie sprawę, że Admin i tak zmieni tytuł, bo w ich przypadku wymagana jest potrójna czujność.

Zatem zapraszam do  notki sprokurowanej przez mój niezawodny aparat produkcji Leningradzkiego Zjednoczenia Optyczno - Mechanicznego im. W. I. Lenina.

image


image

Brama Akwitanii

image

Cite du vin 

image

Byłem tu : Lech Wałęsa

image


image

Ulica Świętej Katarzyny 

image


image



image


image

Hale Targowe u Kapucynów 

image

Garonna 

image


image

Czym był i jest eksport wina z Bordeaux, jakie dawał dochody świadczy budynek po lewej. Urząd celny Bordeaux. 

image

Teatr 

image

Merostwo 

image


image

Merostwo Merignac 

image

Święta Petanka 
Dodatkowo w ramach serii o pojazdach szynowych, krótka informacja o APS, nietypowym tramwaju z Bordeaux, zasilanym trzecią szyną z gruntu.

image


APS to skrót - Alimentation Par le Sol, czyli dosłownie : zasilanie z poziomu gruntu.
Rewelacyjne rozwiązanie techniczne zastosowane w tramwajach Bordeaux i Orleanu.


image


Z powodu niezwykłej urody starego miasta Bordeaux, a i Orleanowi niczego nie brakuje,  zdecydowano się na stworzenie sieci tramwajowej bez szpecących drutów, tych paskudnych pajęczyn przyczepionych gdzie się da i jak się da. Tak zdecydował francuski minister kultury ( i bardzo dobrze ) resztę - przy ogromnych problemach technicznych - rozwiązali inżynierowie. Skutkiem czego i po Bordeaux i po Orleanie jeżdżą tramwaje bez drutu.

image

image

Trzecia szyna przed katedrą w Orleanie 

Inny mniej zaawansowany technologicznie tramwaj bez drutu zbudowali Hiszpanie w Sewilli. Choć tu pozbyto się przewodów z dwóch powodów : religijnych i estetycznych. Hiszpańskie miasta to miasta nieustannie odbywających się procesji i te drzewce, te chorągwie, te banderie i ci pikadorzy z pikami mogliby zostać poczęstowani napięciem z trakcji, co do przyjemnych rzeczy nie należałoby. Na trasie przejazdu tramwaju sewillskiego znajduje się i wspaniałe Archiwum Indii i jeszcze wspanialsza katedra i mury Alkazaru, więc pozbycie się drutów było koniecznością. Tramwaje w Sevilli to system Acumulador de carga rapida, czyli szybkie ładowanie akumulatorów. Tramwaj na ostatnim przystanku przed starówką łączy się przez pantograf ze specjalną szyną wiszącą nad przystankiem i przez 30 sekund ładuje akumulatory, tyle czasu ile zajmuje wyjście i wejście pasażerów. Tak naładowane akumulatory pozwalają na przejechanie ok 1,5 km bez zasilania zewnętrznego. To system prostszy od systemu APS, ale też pozwolił na wyeliminowanie paskudnego odrutowania.

image

Tramwaj  bez drutu w Sewilli 

image

Jeszcze tylko się wykąpie, a potem to dopiero przed świętami. Podobno po Brexicie nie będzie ciepłej wody w jednym kranie. 


Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości