Paweł Łęski Paweł Łęski
156
BLOG

Aktywizm i manipulacja medialna

Paweł Łęski Paweł Łęski Media Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

image

Aktywizm jest praktyką lub doktryną, która kładzie nacisk na bezpośrednie energiczne działania, szczególnie wspierając lub przeciwstawiając się jednej ze stron kontrowersyjnej sprawy, by zmienić lub wpłynąć na poglądy społeczne. Często zaczyna się od wpływowych osób, ale odbywa się zbiorowo poprzez ruchy społeczne z użyciem dużych mas. Te ruchy społeczne można osiągnąć poprzez publiczne wiece, strajki , marsze uliczne, a nawet zmasowaną akcję w mediach społecznościowych.

image

Manipulacja medialna to seria powiązanych technik, w których strony kreują obrazy lub argumenty, które sprzyjają ich konkretnym interesom. Taka taktyka może obejmować stosowanie logicznych błędów, manipulacji psychologicznych, jawnego oszustwa, technik retorycznych i propagandowych a często polegać na tłumieniu informacji lub punktów widzenia poprzez usuwanie ich, poprzez nakłanianie innych ludzi lub grup ludzi do zaprzestania słuchania pewnych argumentów lub po prostu odwracanie uwagi na inne zdarzenia.

26 stycznia 1972 – 27 osób zginęło w wyniku dokonanego przez chorwackich nacjonalistów zamachu bombowego na jugosłowiański samolot McDonnell Douglas DC-9 nad Czechosłowacją. Katastrofę cudem przeżyła stewardesa Vesna Vulović, która spadła z wysokości ponad 10 km.


Kontrowersje 

W 2008 r. niemiecki dziennikarz Peter Hornung-Andersen, który badał tajne akta oraz rozmawiał ze świadkami i ekspertami, oznajmił, że wybuch, który przyczynił się do sławy stewardessy, był oszustwem czechosłowackich tajnych służb. Według niego jest bardzo prawdopodobne, że samolot Jat przez pomyłkę ostrzelały czechosłowackie samoloty bojowe. Aby ukryć to przed opinią publiczną, wymyślono „cud” ze stewardessą, która spadła najwyżej z kilkuset metrów. Przedstawiciele czeskiego lotnictwa uznali to za próbę poszukiwania sensacji.

Jeżeli to byłoby prawdą byłaby to klasyczna próba odwrócenia uwagi na inny problem i uniknięcia pytań, które mogłyby być niewygodne.

image

30 października 1938 roku Orson Welles i nowo powstała grupa Mercury Theatre nadali swoją radiową audycję "War of the World". W przeddzień Halloween audycja radiowa została po raz pierwszy przerwana "biuletynem informacyjnym". Słuchacze dowiedzieli się, że Marsjanie rozpoczęli inwazję na Ziemię w miejscu zwanym Grover's Mill w New Jersey.


W komunikacji społecznej nazwano to "Panic Broadcast" i zmieniło historię transmisji, ustanowiło standard prowokacyjnej rozrywki. Około 12 milionów ludzi w Stanach Zjednoczonych usłyszało transmisję, a około milion osób faktycznie uwierzyło, że trwa inwazja kosmitów. Fala masowej histerii zakłóciła życie rodzinne, przerwano posługi religijne, spowodowało to korki na drogach, niedrożne stały się systemy łączności. Ludzie uciekali z miast, szukając schronienia na wsi, blokowali sklepy spożywcze robiąc zapasy żywnościowe. Społeczeństwo znajdowało się w stanie chaosu i ta transmisja była tego przyczyną.


Teoretycy mediów sklasyfikowali transmisję "War of the Worlds" jako archetypowy przykład teorii Magicznej Kuli. Tak właśnie działała teoria, wprowadzając wiadomość bezpośrednio do "krwioobiegu" społeczeństwa, próbując stworzyć jednolite myślenie. Skutki transmisji sugerowały, że media mogłyby manipulować bierną i łatwowierną publicznością, co skłoniło teoretyków do przekonania, że jest to jeden z podstawowych sposobów kształtowania percepcji przez ludzi mediów.

image


Hoaxing 

Hoaxing to medialna nazwa działania mającego na celu wprowadzenie w błąd. Kiedy gazeta, radio czy telewizja podają fałszywą historię, jest to znane pod nazwą hoaxingu. Oszustwa naukowe, fałszywe reporterze, fałszywe newsy... Aby coś mogło stać się mistyfikacją, kłamstwo musi mieć coś więcej do zaoferowania. To musi być skandaliczne, dramatyczne, ale także musi być wiarygodne. Przede wszystkim musi przyciągać uwagę opinii publicznej. Kiedy już to zrobi, wtedy oszustwo będzie w pełni skuteczne.

Takim przykładem oszustwa naukowego może być doświadczenie na przekaz podprogowy dokonane przez Jamesa Vicarego. Podmienił on pojedyncze klatki filmu wyświetlanego w kinie dla zmotoryzowanych w Fort Dix na reklamy – napisy „pij colę” i „jedz popcorn” – i twierdził, że w ten sposób skłonił widzów do kupowania tych produktów. Liczne eksperymenty dowiodły potem, że badania te były sfabrykowane, co zresztą przyznał później sam Vicary.


Słowo "hoaxing" stało się znane od XVIII wieku. Wydaje się, że pochodzi ono od powiedzenia "hocus pocus", od mistrza "czarnej magii" z czasów Króla Jakuba, który sam określił siebie mianem " Mistrza Hocus Pocus". Gdy wykonał swoje sztuczki rozpoczynał je frazą "hocus pocus".


 Kłamstwo lub oszustwo staje się mistyfikacją tylko wtedy, gdy zostanie uznane przez opinię publiczną. Robiono różne badania na oddziaływanie mistyfikacji , udawadniano np jak ludzie mogą być łatwowierni w mediach społecznościowych. Pokazano szerszemu gronu, że nie wszystko, co się czyta lub ogląda musi być prawdą.

There have been many comedians who have become great statesmen and vice versa.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura