15 obserwujących
827 notek
1910k odsłon
1028 odsłon

Banany żółte, zielone i brązowe - właściwości smakowe i zdrowotne

Banany to owoc bogaty w potas i antyoksydanty. Zielone, żółte i brązowe owoce różnią się smakiem i walorami.
Banany to owoc bogaty w potas i antyoksydanty. Zielone, żółte i brązowe owoce różnią się smakiem i walorami.
Wykop Skomentuj20

Banany to owoce bogate w potas i antyoksydanty. Zielone, żółte i brązowe różnią się smakiem i walorami.

Banany są jednym z najpopularniejszych na świecie owoców. Lubimy je nie tylko za ich smak, ale dlatego, że nadają się na lekką, nie brudzącą i bardzo łatwą do przygotowania przekąskę w niemal każdych okolicznościach. Istotne są również właściwości zdrowotne bananów. 

Owoc na globalnym rynku

Banan jest owocem tropikalnym, jedynie gatunek znany jako Musa sapientum daje owoce jadalne na surowo. Najprawdopodobniej pochodzą z Malezji – banany były tam uprawiane ponad siedem tysięcy lat temu. Dziś większość ich światowej uprawy pochodzi z Indii, Chin, Indonezji i Brazylii. Ekolodzy coraz częściej podkreślają, że masowa uprawa bananów prowadzi do wyeliminowania niektórych odmian z lokalnych rynków: są zastępowane przez te łatwiejsze w transporcie, a co za tym idzie - globalnej sprzedaży.


banany uprawa
Większość światowej produkcji bananów pochodzi z Indii, Chin, Indonezji i Brazylii. 


Zbiór bananów następuje jeszcze przed osiągnięciem przez owoc pełnej dojrzałości. Owoce mniej dojrzałe, jeszcze w zielonej skórce, transportowane są w statkach-chłodniach. To zapobiega wydzielaniu etylenu, naturalnego środka powodującego ich dojrzewanie. Już na miejscu trafiają do dojrzewalni – gdzie umieszczane są w temperaturze 17 stopni Celsjusza i poddawane działaniu etylenu o niskim stężeniu. 

Dopiero po kilku dniach banany zaczynają dojrzewać i trafiają do sprzedaży. Niedojrzałych bananów nie powinniśmy przechowywać w lodówkach, bo to popsuje ich smak i może utrudnić dojrzewanie. Natomiast w pełni dojrzałe, czy wręcz przejrzałe banany mogą być przechowane w chłodzie przez kilka dni.

Banany w PRL

W czasach PRL banany były symbolem luksusów, z których dostarczaniem nie radziła sobie gospodarka centralnie planowana. I choć realny socjalizm naprawdę dzielnie walczył z problemami, które sam stwarzał, deficyt bananów należał w tamtej epoce do ważnych politycznie problemów, nad którymi – szczególnie przed świętami – pochylały się liczne PZPR-owskie gremia. Głośne w tamtych czasach określenie „bananowa młodzież” opisywała dzieci partyjnych kacyków i komunistycznej nomenklatury. Jeszcze w latach 60. posługiwano się nim w oficjalnej PRL-owskiej propagandzie na określenie dzieci z domów komunistycznych ViP-ów, które weszły w konflikt z systemem.


banany, Warszawa, PRL
Kiosk owocowo-warzywny na ulicy w Warszawie, 1974. Fot. PAP/Jan Hausbrandt 


To właśnie „Bananowy song” ze słynną frazą „Bananowy jest po prostu żywot mój” zespołu VOX z Ryszardem Rynkowskim jako wokalistą odniósł olbrzymi sukces w latach 80. Na Festiwalu Interwizji w Sopocie w 1980 VOX otrzymał I Nagrodę Dnia Płytowego i Nagrodę Publiczności za wykonanie tego utworu. 

Minerały i witaminy

Banany to liczne minerały i witaminy. Zawierają pełną gamę najważniejszych dla ludzkiego organizmu witamin: A, C, E, K i tych z grupy B. Nie brak w nich pektyny, czyli błonnika pokarmowego, magnezu, fosforu czy wapnia.  

Są bogate w potas, który odpowiada w ludzkim organizmie za procesy związane z ciśnieniem krwi, pracą nerek i gospodarką wodno-elektrolitowej. Średniej wielkości banan (około stu gram), zawiera 358 mg potasu. Nawet pomidory, z reguły podawane jako bogate źródło potasu, mają go zdecydowanie mniej (237 mg/100 g).  

Tabela odżywcza bananów 

Wartości odżywcze bananów (w 100 g):

  • wartość energetyczna - 89 kcal 
  • białko ogółem - 1.09 g
  • tłuszcz - 0.33 g
  • węglowodany - 22.84 g (w tym cukry proste 12.23)
  • błonnik - 2.6 g

Witaminy 

  • witamina C – 8.7 mg
  • tiamina – 0.031 mg
  • ryboflawina – 0.073 mg
  • niacyna - 0.665 mg
  • witamina B6 - 0.367 mg
  • kwas foliowy - 20 µg
  • witamina A – 64 IU
  • witamina E – 0.10 mg
  • witamina K - 0.5 µg

Minerały 

  • wapń – 5 mg
  • żelazo - 0.26 mg
  • magnez - 27 mg
  • fosfor - 22 mg
  • potas - 358 mg
  • sód – 1 mg
  • cynk - 0.15 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Zdrowotne właściwości bananów

Banany są nieodzownym elementem diety nadciśnieniowców. Ale nie tylko: rodzice powinni pamiętać, że banany pomagają w łagodzeniu skutków dziecięcej biegunki. Są ważnym elementem lżejszych diet, opartych na produktach mlecznych i kleikach.

Te tropikalne owoce pomagają na wrzody żołądka - wzmacniają rozwój komórek błony śluzowej żołądka. Wzmagają też wydzielanie śluzu tworzącego warstwę ochronną, co chroni szczególnie przy nadkwasocie. Jeśli pijemy dużo kawy, banan może pomóc uspokoić żołądek.


banany, nadciśnienie
Banany są nieodzownym elementem diety nadciśnieniowców.


Medycyna naturalna traktuje skórkę od banana (to nie slaptickowy żart) jako panaceum na kurzajki, ukąszenia komarów i środek służący wybielaniu zębów.

Trzeba pamiętać, że dojrzałe i przejrzałe, czyli żółte i brązowe banany są bardzo kalorycznymi owocami: średniej wielkości banan ma 116 kalorii. Żeby spalić te kalorie, trzeba jeździć na rowerze przez dwanaście minut.

Wykop Skomentuj20
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości