Blog
Salon24 Zdrowie
Salon24 Zdrowie
5 obserwujących 288 notek 232295 odsłon
Salon24 Zdrowie, 27 czerwca 2017 r.

Technika biegania - jak biegać szybciej, efektywniej i bezpieczniej

464 9 1 A A A
Właściwa technika biegania zwiększa efektywność i zmniejsza ryzyko kontuzji. Fot. Pixabay
Właściwa technika biegania zwiększa efektywność i zmniejsza ryzyko kontuzji. Fot. Pixabay

Prawidłowa technika biegania ma bardzo duży wpływ na osiągane wyniki, ułatwia poruszanie się w nietypowych warunkach oraz pomaga chronić ciało przed kontuzjami i naciągnięciami mięśni. Jednak wprowadzenie w życie kilku zasad dotyczących techniki biegania dla amatorów nie zawsze jest łatwym zadaniem. 

Technika biegania: nie tylko stopy

Mimo że bieganie opiera się głównie na pracy stóp, to jednak na prawidłową technikę składa się wiele innych partii ciała, które powinny ze sobą współgrać. Złe układanie stóp podczas treningu, niewłaściwe ułożenie głowy czy bioder może szybko zakończyć się problemami zdrowotnymi. Podczas biegania należy zwracać uwagę na pracę: 

  • nóg, a w szczególności stóp,
  • głowy,
  • rąk,
  • barków,
  • bioder. 

Prawidłowa technika biegania, to taka, która w jak najmniejszym stopniu obciąża ciało i nie naraża go na kontuzje. Zwracając uwagę na pracę stóp, należy pamiętać o tym, aby ustawiały się one równolegle do kierunku biegu (palce nie powinny być kierowane do środka i na zewnątrz). To pozwoli na właściwą amortyzację podczas kontaktu z podłożem. Podczas biegu głowa powinna być skierowana do przodu, a biodra ułożone w jednej linii w stosunku do reszty ciała (należy unikać niepotrzebnych skrętów głowy i bioder). Barki rozluźnione, a ręce ugięte w łokciach. Podczas biegu powinno się wykonywać ruchy rękoma dostosowane do tempa biegu, z zachowaniem zasady: im szybszy bieg, tym bardziej zamaszyste ruchy. 

Nauka biegania: jak szybciej biegać? 

Większość osób trenujących za cel stawia sobie osiąganie coraz lepszych wyników. Aby szybciej biegać, trzeba odpowiednio przygotować organizm do większego wysiłku. Dobrym sposobem są treningi interwałowe. Polegają one na przyspieszaniu i zwalnianiu biegu na krótkich odcinkach. Takie zajęcia mogą być urozmaicone o różnego rodzaju wieloskoki (np. stawianie długi susów) i skipy (wysokie unoszenie kolan), pozytywnie wpływające na zwiększenie wytrzymałości mięśni. 

Techniki biegania: podbiegi 

Techniki biegania można podzielić na te, które sprawdzają się podczas poruszania się po równym terenie i na te, które są dostosowane do podbiegów, czyli biegania pod górkę. Podczas treningów z podbiegami należy pamiętać o: 

  • wyższym podnoszeniu kolan,
  • wykonywaniu bardziej zamaszystych ruchów rękoma,
  • ustawieniu ciała względem trasy pod ostrym kątem. 

Wysokość podnoszenia kolan czy zamaszystość ruchów rąk zależy od rodzaju podbiegów. Jeżeli są to nieduże wzniesienia, to kolana nie powinny być unoszone zbyt wysoko, a ruchy rąk zbyt zamaszyste. Im podbieg jest większy, tym wspomniane partie ciała powinny pracować intensywniej. 


MM

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

Artykuł współfinansowany z funduszu prewencyjnego PZU.

Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie
Współpracujemy z portalem Medme

Tematy w dziale Sport