zdjęcie ilustracyjne / źródło: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / źródło: Pixabay

Pracownicy chcą benefitów. Czego Polacy oczekują od swoich firm

Redakcja Redakcja Praca Obserwuj temat Obserwuj notkę 0
Inflacja zmieniła wszystko. Polscy pracownicy chcą czegoś innego. Benefity, czyli dodatkowe pozapłacowe świadczenia pracodawcy to popularna i oczekiwana przez pracowników forma doceniania. Kiedyś było to głównie karty sportowe, czy paczki świąteczne. W czasie pandemii najważniejsze były pakiety opieki medycznej, bo zamiast do zamkniętych siłowni, woleliśmy mieć dostęp do placówek medycznych. Dzisiaj wszystko wygląda inaczej.

Polacy chcą benefitów

Dane zebrane w „Barometrze Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service nie pozostawiają wątpliwości: najbardziej oczekiwanymi benefitami są podwyżka wynagrodzenia (73 proc.) albo premia finansowa (63 proc.). Na trzecim miejscu najbardziej pożądanych benefitów pojawia się 4-dniowy tydzień pracy, z którego chętnie skorzysta co trzeci pracownik. Na kolejnych miejscach są dodatki, które obniżają koszty życia. Dofinansowanie dojazdów do pracy, w tym częściowy zwrot kosztów za paliwo, to oczekiwanie 29 proc. osób, a 25 proc. liczy na darmowe wyżywienie w pracy. Co czwarta osoba zadowoliłaby się dodatkowymi dniami wolnymi.

– Zmiana funkcji benefitów w ostatnich latach pokazuje, że ich główną rolą jest odpowiadanie na aktualne potrzeby pracowników, które mogą dotyczyć różnych aspektów: finansów, rozrywki czy czasu wolnego. Trzeba jednak reagować na bieżąco i aktualizować ofertę mówi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy. –Inflacja sprawiła, że pracownicy zaczęli oczekiwać posiłków w pracy. Dlatego rok temu w czerwcu w naszej firmie uruchomiliśmy Karty Lunchowe oraz Autonomiczne Stołówki. Pierwsze rozwiązanie daje pracownikom dostęp do punktów spożywczo-gastronomicznych oferujących gotowe posiłki, a Autonomiczna Stołówka to modułowy zestawu vendingowego, gdzie codziennie, a nawet dwa razy dziennie dostarczane są świeże posiłki. 


Jakie benefity najczęściej otrzymują pracownicy?

Z Barometru wynika, że benefity pozapłacowe otrzymuje 30 proc. pracowników. Najczęściej są to bony i rabaty (52 proc.), prywatna opieka medyczna (45 proc.), paczki na święta (44 proc.) oraz imprezy integracyjne (41 proc.). To jednak nie odpowiada wprost na oczekiwania pracowników, zwłaszcza aktualne, związane z inflacją.

– Skrócenie tygodnia pracy i oczekiwanie na dodatkowe dni wolne to trend, który zyskał popularność w wyniku pandemii, a pracodawcy powinni pamiętać o tym w swoich strategiach zarządzania zasobami ludzkimi. Pracownicy, szczególnie ci z pokolenia „Z”, oczekują równowagi między pracą a życiem prywatnym, a dla wielu z nich czas wolny i odpoczynek są równie ważne co wynagrodzenie - wyjaśnia Krzysztof Inglot. - Przewidujemy, że oczekiwania te będą rosły, szczególnie w kontekście dbałości o zdrowie psychiczne pracowników. Do tego trendu przyczynią się też demografia, czyli spadek liczby osób na rynku pracy, ale też sztuczna inteligencja i automatyzacja, które przejmą liczne, zwłaszcza powtarzalne i rutynowe zadania.

Inne pożądane benefity

Na liście pożądanych benefitów są jeszcze praca zdalna przez 2-3 dni w tygodniu wskazywana przez 17 proc. osób. Dla tych pracowników rozwiązaniem będą nowe przepisy o pracy zdalnej, które zostały wpisane do kodeksu pracy i m.in. gwarantują prawo do wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej przez nie więcej niż 24 dni w roku kalendarzowym. 14 proc. osób wskazało dofinansowanie zdalnych form rozrywki, jak np. Netflix jako najbardziej pożądany benefit, taki sam odsetek oczekuje wsparcia finansowego swojej pasji. Co ósma osoba oczekuje nielimitowanych dni urlopowych, co niektóre firmy już wprowadziły jako benefit. Najmniej oczekiwanym benefitem jest wsparcie psychologiczne (11 proc.).

Tomasz Wypych

(zdjęcie ilustracyjne / źródło: Pixabay)

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo