Nowy strażnik infrastruktury krytycznej. Orlen wprowadził innowacyjną technologię

Redakcja Redakcja Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 7
Flota ORLEN Petrobaltic wzbogaciła się o nowoczesny, bezzałogowy pojazd DriX H-8, który będzie wspierać badania dna Morza Bałtyckiego, monitoring platform wiertniczych i turbin wiatrowych oraz reagowanie na potencjalne zagrożenia infrastruktury offshore. To pierwsze w Polsce zastosowanie tak zaawansowanej jednostki autonomicznej w pracach energetycznych, które według Orlenu pomoże w zrewolucjonizowaniu sektora.

DriX H-8 to autonomiczny strażnik infrastruktury na Bałtyku

Nowy pojazd DriX H-8 to bezzałogowa jednostka stworzona do pracy w wymagających warunkach morskich. Jego głównym zadaniem będzie monitorowanie stanu platform wydobywczych, farm wiatrowych oraz dokładne mapowanie dna morskiego. Dzięki wyposażeniu w najnowocześniejsze sensory - zintegrowaną echosondę wielowiązkową (MBES) i profilograf dna (SBP), urządzenie dostarcza precyzyjnych danych hydrograficznych i geofizycznych.

Autonomiczna jednostka pozwoli ORLEN Petrobaltic zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność operacji na Bałtyku, a także spełnić wymogi tzw. rozporządzenia metanowego UE, które wymaga szybkiego reagowania na ewentualne wycieki metanu z instalacji offshore.

- DriX H-8 to innowacyjne rozwiązanie, które otwiera nowy etap w wykorzystaniu autonomicznych technologii na Bałtyku. Wpisuje się ono w globalny trend cyfryzacji i automatyzacji sektora offshore oraz wzmacnia konkurencyjność ORLEN Petrobaltic - powiedział Wiesław Prugar, członek zarządu ORLEN ds. upstream. 


Sprzęt wyprodukowany przez Francję

Jednostka DriX H-8 została wyprodukowana przez francuską firmę Exail, a do Polski dostarczyła ją szczecińska spółka Thesta, specjalizująca się w nowoczesnych technologiach morskich.

- To już drugi pojazd DriX wprowadzony na polski rynek, ale pierwszy przeznaczony do zastosowań cywilnych. Cieszymy się, że właśnie z ORLEN Petrobaltic otwieramy nowy rozdział w rozwoju autonomicznych rozwiązań dla sektora offshore - stwierdził Michał Bytomski, prezes Thesty. 

Pojazd został zaprojektowany tak, by samodzielnie działać w warunkach Morza Bałtyckiego. Charakteryzuje się dużą wytrzymałością, autonomią działania i niskim śladem środowiskowym. Dzięki temu stanowi bezpieczniejszą i bardziej ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych jednostek załogowych, pozwalając jednocześnie obniżyć koszty eksploatacji. ORLEN Petrobaltic uzyskał już zgodę Urzędu Morskiego w Gdyni na prowadzenie testów DriX H-8 na wyznaczonym obszarze akwenu.  


ORLEN Petrobaltic rozwija technologie dla offshore 

ORLEN Petrobaltic to jedyna spółka w Polsce zajmująca się poszukiwaniem i eksploatacją złóż ropy i gazu na polskiej części Morza Bałtyckiego. Firma jest kolejnym elementem strategii Grupy ORLEN w zakresie bezpieczeństwa energetycznego, rozwoju morskiej energetyki wiatrowej oraz ograniczania śladu węglowego.  


Fot. DriX H-8, automatyczny pojazd

Red. 

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj7 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (7)

Inne tematy w dziale Gospodarka