12 obserwujących
646 notek
1397k odsłon
868 odsłon

Paleo, czyli dieta jaskiniowca

Dieta paleo na talerzy, fot. Photopin
Dieta paleo na talerzy, fot. Photopin
Wykop Skomentuj4

Dieta paleo polega na spożywaniu nieprzetworzonych pokarmów - na podobieństwo diety naszych praprzodków. Dziś jednak trudno jest o produkty, które byłyby wolne od zanieczyszczeń antybiotykami, hormonami, metalami ciężkimi i innymi substancjami.

Dotychczasowe prace naukowe sugerują, że głównym pożywieniem ludzi prehistorycznych, żyjących np. 30 tys. lat temu, było mięso dzikich zwierząt, ryby, warzywa, owoce, skorupiaki, orzechy, jaja a także owady i ich larwy. Jest bardzo prawdopodobne, że ówczesna dieta obfitowała w witaminę A i D, kwasy tłuszczowe omega-3, a także żelazo, cynk, jod, miedź i selen.

image
W diecie paleo bazą jest mięso.

Na czym polega dieta Dukana? Fazy i zasady diety wysokoproteinowej

Zwolennicy diety paleo słusznie podkreślają, że we współczesnej żywności ponad 70% udziału energetycznego stanowią przetworzone produkty zbożowe, wysoko przetworzone tłuszcze, rafinowane cukry, a także alkohole. Tymczasem przed tysiącami lat ludzie czerpali energię jedynie z podstawowych i nieprzetworzonych składników pokarmowych, tj. białek (do 29%), tłuszczów (do 39%) oraz węglowodanów (do 40%). Współczesnym daleko do takich proporcji w jadłospisie.

image
Nasi przodkowie  jedli też rośliny  w postaci  surowej .

Dieta wegetariańska – sposób na zdrowsze życie?

W tzw. diecie jaskiniowca do podstawowych produktów zalicza się chude mięso, ryby, owoce oraz warzywa liściaste i korzeniowe. W ograniczonym zakresie można spożywać suszone owoce, orzechy włoskie, ziemniaki, olej rzepakowy lub oliwę z oliwek, a nawet wino. Odradza się natomiast umieszczanie w jadłospisie nabiału, roślin strączkowych, produktów zbożowych, a także składników solonych, słodzonych, alkoholi i tłuszczów.

image
Jaskiniowcy jadalni tłusto, dziś lepiej jeść chudo.

Dieta dr Dąbrowskiej - zasady, przeciwwskazania. Czy warto ją stosować?

Do głównych zalet diety paleo należy zaliczyć duże ilości błonnika w pokarmie i spożywanie chudych mięs. Dostarcza ona cenne witaminy, składniki mineralne i kwasy omega-3. Eliminuje z menu sól. Warto jednak pamiętać, że jest to dieta niskowęglowodanowa, co zdaniem dietetyków przekłada się na nieracjonalny sposób odżywiania się. Co więcej, trudno dziś o produkty, które na wzór tych sprzed tysiącleci, byłyby wolne od zanieczyszczeń antybiotykami, hormonami, metalami ciężkimi i innymi substancjami.

image
W diecie paleo nie stronimy od ryb.

Dieta kopenhaska - cele stosowania, odchudzanie i reżim

Bardzo ważnym argumentem w dyskusji o paleo jest fakt, że jest ona słabo przebadana i opiera się dość ograniczonych przesłankach. Współczesna nauka wciąż rozwija wiedzę o ludziach żyjących w epoce kamienia, a tym samym nie zna wielu szczegółów ówczesnych sposobów żywienia. Można tu odwołać się do bliższych nam przykładów. Udział kaloryczny produktów pochodzenia zwierzęcego u XIX-wiecznych ludów żyjących na południu Afryki wynosił 25%, podczas gdy u alaskańskich Nunamiutów aż 99%. 

image
Warzywa prosto z ziemi - tak jedli przodkowie.

Dieta bezglutenowa. Modna, żywieniowa iluzja

Tymczasem w mediach pojawiły się doniesienia o badaniach sugerujących, że dieta paleo może mieć wpływ na obniżenie ciśnienia tętniczego oraz stężeń cholesterolu i cukru we krwi. Podobnych prac jest jednak bardzo mało i na chwilę obecną trudno wyciągać z nich jednoznaczne wnioski. Zdaniem fachowców, paleo może być interesującym urozmaiceniem na naszym stole, ale nie powinna być podstawą codziennego doboru potraw.

(WA)

 © Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.

Wykop Skomentuj4
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie
Współpracujemy z portalem Medme

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości