Odżywki sportowe - czy są zdrowe i co dają?

Odżywki dla sportowców dodają energii i zwiększają wydolnoć, ale trzeba je brać z rozwagą i umiarem. Fot. Pixabay
Odżywki dla sportowców dodają energii i zwiększają wydolnoć, ale trzeba je brać z rozwagą i umiarem. Fot. Pixabay

Czy odżywki sportowe są zdrowe? - takie pytanie zadaje sobie wiele osób rozważających ich stosowanie. Korzyści z włączenia odżywek do diety jest bardzo dużo, ale tylko pod warunkiem ich odpowiedniego stosowania. 

Rodzaje odżywek i dostosowanie ich do potrzeb

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele rodzajów odżywek, które są przeznaczone do stosowania w określonym celu. Najbardziej popularnymi suplementami diety używanymi przez sportowców są: 

  • napoje izotoniczne,
  • koktajle białkowe,
  • batoniki energetyczne,
  • mleko w proszku,
  • carbo/vitargo (węglowodany),
  • gainery (środek mający w składzie m.in. węglowodany i proteiny).

Regularne stosowanie zgodnie z zaleceniami suplementów diety dla sportowców nie dostarcza im wartości odżywczych, ale pozytywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu. Odżywki najczęściej pomagają w zwiększeniu koncentracji, wydajności i energii u osób, które je stosują. Jeśli chodzi o skład, jaki znajduje się w suplementach diety, to jest on uzależniony od rodzaju. Odżywki można podzielić na: 

  • spalacze tłuszczu (przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej),
  • przedtreningówki (pobudzają organizm),
  • kreatyny (zwiększają wydolność i siłę),
  • aminokwasy rozgałęzione (pomagają regenerować się mięśniom),
  • kwasy omega 3-6 (obniżają poziom złego cholesterolu),
  • ZMA (przyspieszają regenerację i poprawiają samopoczucie),
  • boostery tlenku azotu (zwiększenie siły). 

Co jeść przed treningiem

Bardzo ważną kwestią dotyczącą jedzenia przed treningiem jest czas spożywania posiłków. Powinien być on zjedzony około 3-4 godzin przed rozpoczęciem wysiłku. Zalecane jest spożywanie tzw. posiłków zbilansowanych, zawierających węglowodany, białko i tłuszcze. Przykładowe potrawy pasujące na posiłek przedtreningowy: 

  • kurczak z ryżem i warzywami,
  • naleśniki z mąki pełnoziarnistej z kremem czekoladowym,
  • tortilla z kurczakiem i warzywami,
  • pieczony łosoś z warzywami. 

Powyższe posiłki są jedynie propozycjami. Każdy sportowiec powinien komponować własne menu, odpowiadające jego gustowi. Należy jednak pamiętać o tym, aby głównym składnikiem posiłków były węglowodany, a najmniejszą ilość stanowiły w nich tłuszcze. 

Co jeść w czasie treningu: uzupełnianie elektrolitów i węglowodanów

Należy podkreślić, że jedzenie podczas treningu nie jest wskazane we wszystkich przypadkach. Posiłek w trakcie prowadzonego wysiłku fizycznego jest bowiem przeznaczony głównie dla sportowców długodystansowych, w których następuje duża eksploatacja organizmu. Podczas długich treningów czy startów może dojść do znacznego zużycia glikogenu mięśniowego. To z kolei może sprawić, że zaczną spalać się mięśnie. Aby tego uniknąć, należy dostarczyć organizmowi węglowodany i elektrolity. Najpopularniejsze jest:

  • jedzenie żeli węglowodanowych, 
  • jedzenie batonów proteinowych, 
  • picie napojów izotonicznych. 


MM

© Artykuł jest chroniony prawem autorskim. Wykorzystanie tylko pod warunkiem podania linkującego źródła.
Artykuł współfinansowany z funduszu prewencyjnego PZU.
Lubię to! Skomentuj1 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości