Z badania zrealizowanego przez UCE RESEARCH i Shopfully widać, jak zmieniły się zachowania zakupowe Polaków w ciągu ostatniego roku. Najwięcej osób zaczęło bardziej skupiać się na szukaniu zniżek i promocji – 37,5%. Według autorów raportu, rodacy nauczyli się poszukiwać okazji w latach wysokiej inflacji, a teraz coraz lepiej sobie z tym radzą. I ratują swoje domowe budżety, bo ceny w sklepach są ciągle wysokie, mimo że inflacja spadła.
- Po latach słabszych, gdy przyrost promocji był nawet na dwucyfrowym minusie, retailerzy przyjęli odwrotną strategię wobec konsumentów. Dane za I kwartał pokazują, że sklepy robią coraz więcej akcji rabatowych. Dużą rolę odegrały tutaj dyskonty, które od dłuższego czasu prowadzą tzw. wojnę ceną. To z kolei bardziej motywuje konsumentów do poszukiwania produktów w dobrych cenach – mówi Robert Biegaj, współautor raportu i ekspert rynku retailowego z Shopfully.
Polacy nie są jedyni
Jednak patrząc na wyniki badania z innych krajów, widać, że Polacy nie stali się tak bardzo aktywni pod jak obcokrajowcy. Na Węgrzech powyższy wskaźnik wyniósł aż 65,7 proc., we Francji – 64,8 proc., a we Włoszech, w Austrii, Rumunii i Niemczech odpowiednio 55,2 proc., 55,1 proc., 51 proc. i 50,9 proc. W Hiszpanii i Bułgarii to 46,8 proc. i 43,7 proc. Zdaniem Roberta Biegaja to pokazuje, że w Polsce wcale nie jest tak źle w porównaniu do innych krajów. Być może trend szukania promocji dopiero się rozkręca. I stąd wynika tego typu różnica.
Co ciekawe aż 32,8 proc. Polaków częściej niż wcześniej robi zakupy online.Są one coraz bardziej popularne, bo dają wygodę i duży komfort. Natomiast dotyczy to raczej art. nieżywnościowych, w tym sprawdzonych towarów. Produkty spożywcze konsumenci wciąż wolimy kupować osobiście, bo mogą sprawdzić wiele ich cech, np. świeżość.
W innych badanych krajach ten wskaźnik jest niższy. W Niemczech to 31,4 proc., w Hiszpanii, Austrii i we Włoszech – odpowiednio 27,2 proc., 26,9 proc. i 26,1 proc. We Francji zanotowano 23,2 proc., w Bułgarii, na Węgrzech i w Rumunii – 19,6 proc., 15,5 proc. i 12,7 proc. Z raportu wynika też, że 29,6 proc. ankietowanych obecnie stara się robić mniej zakupów, ale bardziej świadomie.
Zakupy online w górę
- Polacy od lat byli przyzwyczajani do zakupów ponad stan i gdyby nie pandemia i inflacja, to zjawisko dalej by się pogłębiało, zwłaszcza w świątecznych sezonach, chociaż nie tylko. Wówczas Polacy często bez opamiętania kupowali różne towary, głównie spożywcze, a później wyrzucali je do kosza, bo nie byli w stanie ich spożyć. Jednak trudne ekonomicznie czasy na jakąś chwilę odwróciły trend - analizuje współautor raportu.
W niektórych krajach Europy sytuacja wygląda podobnie, np. we Włoszech, we Francji i w Hiszpanii – odpowiednio 25,4 proc., 25,2 proc. i 21,8 proc.. Nieco inaczej jest w Rumunii i Bułgarii – 35,3 proc. i 36,7 proc.. Większe różnice widać w Niemczech, na Węgrzech czy w Austrii – 44 proc., 43,6 proc. i 40,7 proc.. Natomiast 18,9 proc. Polaków przekonuje, że ich nawyki zakupowe nie uległy zmianie. We Włoszech wskaźnik jest na poziomie 15,8 proc., w Hiszpanii – 19,6 proc., a na Węgrzech – 20 proc.. We Francji i w Austrii wynosi odpowiednio 23,9 proc. i 23,8 proc. Z kolei w Bułgarii, Rumunii i Niemczech odnotowano 27,3 proc., 26,7 proc. i 30 proc.
Nawyki konsumenckie
– W każdym kraju może być grupa konsumentów, których sytuacja materialna nie pogorszyła się i nie wymusiła żadnych zmian w nawykach zakupowych. Poza tym sporo osób, nawet będąc w słabszej kondycji finansowej, nie zmienia szybko swoich nawyków konsumenckich, zwłaszcza jeśli chodzi o żywność i inne produkty pierwszej potrzeby. Ten sam scenariusz mógł też dotyczyć osób, które już wcześniej robiły zakupy w sposób wyjątkowo rozsądny – podsumowuje Robert Biegaj.
Z artykułu dowiesz się:
- W Polsce rośnie liczba akcji rabatowych, szczególnie w dyskontach, co zachęca konsumentów do poszukiwania promocji
- 32,8 proc. Polaków częściej niż wcześniej robi zakupy online, głównie artykułów nieżywnościowych
- Prawie 30 proc. Polaków stara się robić mniej, ale bardziej świadomych zakupów
- 18,9 proc. badanych deklaruje, że ich nawyki zakupowe nie zmieniły się mimo trudniejszej sytuacji gospodarczej
Fot. Pixabay/zdj. ilustracyjne
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Gospodarka