Netflix pobiera niesłuszne opłaty od klientów? UOKiK stawia poważne zarzuty

Redakcja Redakcja Biznes Obserwuj temat Obserwuj notkę 3
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił platformie Netflix zarzuty związane z jednostronnym podniesieniem cen subskrypcji. Zdaniem urzędu, wprowadzanie podwyżek bez wyraźnej zgody użytkowników narusza prawa konsumentów. Jeśli zarzuty się potwierdzą, Netflix może zapłacić wysoką karę i zwrócić klientom niesłusznie pobrane pieniądze. Gigant streamingowy zapowiedział współpracę z UOKiK.

Netflix podniósł ceny bez zgody użytkowników

Według UOKiK, w sierpniu 2024 roku Netflix podniósł ceny swoich usług nawet o 7 zł miesięcznie. Platforma powiadomiła o zmianie mailowo i przez komunikaty w aplikacji, ale – jak podkreśla urząd – nie uzyskała aktywnej zgody klientów na wyższe opłaty.

Netflix uznawał brak reakcji użytkownika na wiadomość o podwyżce za zgodę na nowe warunki. Tymczasem – zdaniem kontrolerów UOKiK – w przypadku usług subskrypcyjnych każda zmiana ceny czy warunków umowy wymaga świadomej akceptacji.

– Nie można mówić o uczciwym traktowaniu konsumenta, jeśli platforma zakłada, że "brak sprzeciwu” oznacza zgodę na nowe warunki. Cena usługi nie może być zmieniana jednostronnie – wyjaśnił prezes UOKiK, Tomasz Chróstny. 


Możliwa kara i zwrot pieniędzy dla abonentów Netflixa 

Urząd zakwestionował postanowienia regulaminu Netflixa, które dawały firmie szeroką swobodę w jednostronnym modyfikowaniu umów. Jak czytamy w komunikacie UOKiK, tego typu klauzule są niedozwolone i grozi za nie kara do 10 proc. obrotu firmy za każde zakwestionowane postanowienie.

Oprócz kary finansowej Netflix może zostać zobowiązany do usunięcia skutków naruszenia, czyli m.in. do zwrotu klientom pobranych niesłusznie opłat. Jeśli zarzuty się potwierdzą, zmiany w regulaminie nie będą wiązały subskrybentów w przyszłości. 

"Komfort i przejrzysta komunikacja z konsumentem są dla nas kluczowe, a działanie w zgodzie ze wszystkimi obowiązującymi prawami jest naszym nadrzędnym priorytetem. Będziemy blisko współpracować z UOKiK celem wyjaśnienia tej sprawy, tak aby zapewnić jak najbardziej korzystne rozwiązanie dla widzów Netflixa w Polsce" - zakomunikował Netflix. 


UOKiK bada też praktyki innych gigantów 

To nie pierwszy raz, gdy UOKiK interweniuje w sprawie serwisów subskrypcyjnych. W 2023 roku, po działaniach urzędu, Amazon zmienił regulaminy Amazon Prime i Prime Video.

Obecnie w toku są postępowania wyjaśniające wobec takich firm jak Apple, Disney+, Google (YouTube Premium), HBO Max, Microsoft (GamePass), Sony (PlayStation Plus) czy Adobe. Część z nich już zadeklarowała zmiany w swoich praktykach. 


Fot. Netflix 

Red. 

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj3 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (3)

Inne tematy w dziale Gospodarka