Blog
Szkolna przedsiębiorczość
Kacper Nosarzewski
Kacper Nosarzewski człowiek od przyszłości
1 obserwujący 14 notek 16155 odsłon
Kacper Nosarzewski, 7 kwietnia 2017 r.

Zanim je wygaszą. Co ma szkolna biblioteka do przedsiębiorczości uczniów?

706 9 0 A A A

Żeby przedsiębiorczość kwitła, tworzy się w Polsce różnego rodzaju infrastrukturę - miejsca, w których pomysłodawcy nowych biznesów, przedsiębiorcy społeczni albo aktywiści mogą spotykać się, planować, testować swoje pomysły i rozwijać je. To dobrze, że takie miejsca, jak inkubatory, coworki, kampusy i parki technologiczne istnieją, a wręcz rosną jak grzyby po deszczu. Dziesiątki razy odwiedzałem je spotykając się ze start-upowcami, inwestorami, naukowcami i działaczami ruchu polskiej przedsiębiorczości. Można je znaleźć w coraz mniejszych miastach, bo samorządy dbają o lokalny rozwój gospodarczy i o wizerunek władzy przyjaznej przedsiębiorczości. Każdy dorosły Polak, który chce poeksperymentować ze swoimi pomysłami może się tam udać.

Każdy dorosły. Dorosły. Dlaczego tylko dorosły? Czy dzieci i młodzież nie potrzebują takich miejsc? W toku realizacji projektu "Przedsiębiorczy w szkole i w życiu", przy pomocy którego Instytut Wolności chce rozwijać postawy przedsiębiorcze uczennic i uczniów polskich szkół temat przestrzeni do rozwoju przedsiębiorczości. Jedną z nich są i mogą się stawać szkolne biblioteki.

Spotkałem się dziś z bardzo mądrą i doświadczoną osobą, która pomogła mi lepiej zrozumieć funkcje i status szkolnych bibliotek oraz ich rolę w kształtowaniu postaw przedsiębiorczych. Pani Danuta Brzezińska, prezes Towarzystwa Nauczycieli-Bibliotekarzy Szkół Polskich przyjęła mnie w bibliotece II LO im. M. Kopernika w Bydgoszczy. Spędziliśmy ponad dwie godziny na rozmowie na interesujący nas wspólnie temat szkolnych bibliotek jako laboratoriów szkolnej przedsiębiorczości i inkubatorów, w których rozwijane są pożyteczne kompetencje przedsiębiorcze.

W naszej rozmowie wybrzmiewały wątki, które znam dobrze z raportów i projektów UNESCO, zagranicznych ministerstw edukacji i innych instytucji, czy choćby z rozmów z Robertem Firmhoferem, dyrektorem Centrum Nauki Kopernik na temat "miejsc uczenia się", miejsc do rozwoju, które wypierają szkolną ławkę jako przestrzeń zdobywania wiedzy i rozwoju umiejętności twórczej interpretacji świata. Nie każdy uczeń w Polsce ma w swoim lokalnym środowisku dom kultury lub świetlicę, w której może z koleżankami i kolegami starać się o miejsce do eksperymentowania z przedsiębiorczością, do zmiany rzeczywistości. A każdy ma w szkole bibliotekę, którą może zacząć wykorzystywać w nowy sposób. I mówiąc szczerze, w dobie powszechnego dostępu online do wolnych lektur, słowników, Google'a i zasobów internetu, również nauczyciele-bibliotekarze poszukują redefinicji przestrzeni i funkcji swojego miejsca pracy. Biblioteka jako przestrzeń rozwoju kompetencji przedsiębiorczych, na lekcjach i poza nimi, jawi się jako ważna propozycja w tym zakresie.

Czytając teksty mojej rozmówczyni poświęcone statusowi i przyszłości bibliotek szkolnych znalazłem wiele fragmentów, które dobrze pokazują, że szkolne książnice dobrze nadają się do wcielania w życie działań, które skutkują podniesieniem poziomu kompetencji przedsiębiorczych. Zacytuję kilka z nich: "Biblioteka szkolna to nie tylko wypożyczalnia książek. To także azyl, schronienie przed zamieszaniem i gwarem szkolnych korytarzy. Często do biblioteki szkolnej trafiają uczniowie nieśmiali i wyobcowani. (...) Biblioteka stanowi zaproszenie do świata wiedzy, informacji, fantazji. Dlatego to również miejsce rozbudzania pasji i pielęgnowania zainteresowań. (...) Biblioteka szkolna to dotychczas jedyna w szkole ogólnodostępna pracownia interdyscyplinarna".

Jest tylko jeden problem. BIblioteki szkolne są pod presją zmian systemu edukacji i pod naporem zmian ustrojowych w organizacji bibliotek w Polsce. W pesymistycznym scenariuszu może ich zabraknąć tam, gdzie są najbardziej potrzebne - w małych miejscowościach i gminach wiejskich.

Więcej o tym, jak szkolne biblioteki pomagają i mogą pomagać w kształtowaniu postaw przedsiębiorczych oraz o wyzwaniach, które przed nimi stoją, napiszę w przyszłym tygodniu.

Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie
NEWSY - TOP 5

O mnie

http://przedsiebiorczosc.instytutwolnosci.pl/ http://4cf.pl/ Jako ekspert Instytutu Wolności piszę tu o przedsiębiorczości uczennic i uczniów polskich szkół. Poza tym współprowadzę firmę analityczną 4CF, która jako jedyna w Polsce specjalizuje się w foresighcie strategicznym.

Ostatnie notki

Obserwowane blogi

Ostatnie komentarze

  • Tak to są realne wyzwania, na które również chciałbym zwrócić uwagę. Dziękuję za...
  • to prawda, że nie wszystkie takie "instytucje otoczenia biznesu" dobrze spełniają swoją...
  • Dziękuję za zwrócenie uwagi.

Tematy w dziale Społeczeństwo