6 obserwujących
503 notki
703k odsłony
1837 odsłon

Problemy ze snem. Czym grozi bezsenność i jak sobie pomóc?

Bezsenność może być nieleczoną chorobą.
Bezsenność może być nieleczoną chorobą.
Wykop Skomentuj16

Brak snu nie pozwala się nam zregenerować, obniża koncentrację, aż wreszcie prowadzi do poważnej choroby. Bezsenność jest często lekceważona przez pacjentów. Sprawdź, jak można zmierzyć się z tym problemem. 

Problemy ze snem 

Blisko jedna trzecia z nas narzeka na niedobór snu. Tymczasem to najważniejszy stan w ciągu rytmu dobowego, który pozwala na regenerację organizmu, odnowę komórek, sprawną przemianę materii, intensywną produkcję białek i hormonów. Wypoczynek w nocy jest niezbędny do zachowania należytej koncentracji w ciągu dnia. Bez wystarczająco długiego snu, odczuwamy zmęczenie, irytację, nie radzimy sobie w czasie nauki czy pracy. 

Bezsenność - czym to grozi?

Zapotrzebowanie na sen jest kwestią indywidualną. Potocznie przyjęło się, że dorosły człowiek powinien spać ok. 8 godzin. Długość snu zależy jednak od wieku. 

  • dziecko do 2 lat: od 11 do 18 godzin na dobę
  • dziecko 5 lat: od 10-13 godzin 
  • dziecko do 12 lat: od 9-11 godzin 
  • nastolatek 17 lat: 8-10 godzin
  • dorosły 24 lata: 7-9 godzin
  • osoba dorosła 45 lat: 7-9 godzin
  • senior w wieku 75 lat: 7-8 godzin

Bezsenność oznacza niemożność zasypiania lub nagłe przebudzenia w nocy. Naukowcy odkryli, że częściej na niedobór snu narzekają kobiety, niż mężczyźni. Najczęściej kładziemy się spać między godziną 22 a 24. Tzw. "nocne marki" uwielbiają pracować lub spędzać czas późną nocą, ale również ich rozkłada do spania między 1 a 3 w nocy. Wówczas nasz organizm domaga się położenia w łóżku, by wypocząć. 

Brak snu, niewyspanie lub zła jakość wypoczynku w nocy skutkują złym nastrojem, niechęcią do pracy i wysiłku fizycznego, bólami głowy, brakiem koncentracji. Pacjenci skarżą się na zaniki pamięci i poddenerwowanie. Bezsenność prowadzi do stanów lękowych, poczucia niepokoju i nerwicy. Gdy nie śpimy, jesteśmy bardziej podatni na poważne choroby: udary mózgu, tarczycę czy zawały serca. Cierpiący na bezsenność popadają również w depresję, która może prowadzić do tragicznych prób samobójczych. Część wypadków samochodowych jest spowodowana właśnie brakiem odpowiedniej dawki snu. 

Kłopoty z zaśnięciem, budzenie się w środku nocy - przyczyny

Rozróżniamy przyczyny zewnętrzne i wewnętrzne, które uniemożliwiają naturalny sen. Do zewnętrznych zaliczamy najczęściej wystrój pokoju i to, co dzieje się za oknem. Budzimy się w środku nocy na skutek niewygodnego łóżka, świateł, dochodzących z ulicy, hałasu samochodów i komunikacji miejskiej, imprez u sąsiadów. O ile z zewnątrzpochodną bezsennością jesteśmy w stanie sobie sami poradzić, o tyle wewnątrzpochodna jest bardziej niebezpieczna dla naszego organizmu. 

Chodzi o przyczyny braku snu, które wynikają z naszej kondycji psychicznej. Mowa o depresji, nerwicy, chorobach, związanych z tarczycą, cukrzycą, migrenami lub stanem emocjonalnym, wynikającym ze zmian pór roku i temperatury. Do częstych przyczyn bezsenności zaliczamy przewlekły stres, spowodowany życiem osobistym lub zbyt intensywną pracą. Na niewyspanie narzekają osoby, które zbyt długo siedzą przed komputerem. Niewskazane jest patrzenie w ekran monitora lub smartfona tuż przed zaśnięciem, ponieważ promieniowanie od urządzeń elektronicznych zaburza wydzielanie melatoniny, niezbędnej w procesie regeneracji w nocy. 


image
Włączone urządzenia elektroniczne w nocy pogłębiają bezsenność. 

Kiedy pójść po bezsennych nocach do lekarza?

Przyjmuje się, że problem niedoboru snu można rozwiązać samemu, jeśli nie prześpimy od jednej do dwóch nocy w tygodniu. Jeśli jednak nie możemy zasnąć już trzy-cztery razy w tygodniu i proceder się powtarza, nie możemy lekceważyć bezsenności i musimy udać się do lekarza. Tym bardziej, że według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) brak snu to choroba, którą powinniśmy leczyć. 

Niemożność zaśnięcia lub przebudzenia na jawie określane są mianem "białych" nocy. Najlepiej wyszukać uznanego specjalistę od bezsenności, ponieważ lekarze pierwszego kontaktu często przepisują leki na sen - a te z kolei nie leczą choroby, prowadząc do różnych skutków ubocznych (brak koncentracji, poddenerwowanie, uzależnienia od środków farmakologicznych przy dłuższym okresie zażywania). W Polsce istnieją poradnie leczenia zaburzeń sennych. Specjalistyczne badania pozwolą odpowiedzieć na pytanie, jakie są przyczyny bezsenności u pacjenta - czy mamy do czynienia z podłożem psychiczno-emocjonalnym czy somatycznym. W niektórych przypadkach wystarczy uregulować kwestie hormonalne, by wrócić do dobrej kondycji sennej. 

Skuteczną metodą walki z bezsennością jest terapia poznawczo-behawioralna (CBT). W czasie badań, prowadzi się dzienniczek snu, dzięki czemu można można określić, jak długo pacjent powinien spać. Ograniczanie snu w terapii CBT polega na późniejszym kładzeniu się spać i tej samej porze wstawania. Specjaliści kontrolują również bodźce cierpiącego na niedobór snu. Metoda ta polega na chodzeniu spać tylko i wyłącznie w przypadku wystąpienia uczucia senności. Zalecane jest traktowanie łóżka jako miejsca, w którym tylko śpimy i wykonujemy czynności seksualne. Stanowczo unikamy na łóżku czytania książek, oglądania telewizji czy pracy na komputerze. Terapia poznawczo-behawioralna jest równie skuteczna, jak farmakoterapia. 

Wykop Skomentuj16
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie
Współpracujemy z portalem Medme

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale Rozmaitości